اجتماعیاخلاقی - تربیتیسیاسیفرهنگیمعارف قرآنیمقالات

اتحاد و همبستگي اجتماعي در آموزه هاي قرآني

اشاره: اتحاد در حوزه علوم اجتماعي به معناي همبستگي و هم رايي مردمان در مسايل و امور اجتماعي است. از آن جايي که هيچ اجتماعي بدون اين عنصر و مولفه شکل نمي گيرد، مي توان گفت که از مقومات بنيادين هر جامعه و اجتماعي، انديشه، بينش و نگرش وحدت گرايانه مردمان است. وحدت رايي و هدف است که مردمان را به عنوان محور همگاني دور خود گرد مي آورد و به آنان جهت مي دهد. مردمان بر پايه آن با يک ديگر تعامل مي کنند و سازگاري و هماهنگي خاصي پديد مي آورند. آثار و پيامدهاي خاصي نيز بر اين مجموعه بار مي شود که بدون آن هرگز امکان تحقق نخواهد يافت؛ از اين روست که برخي براي جامعه و اجتماع هويت و ماهيت مستقلي از افراد شناسايي و تبيين مي کنند. تاکيد آنان بر اين مطلب است که بدون جامعه بسياري از اهداف هرگز تحقق نخواهد يافت و افراد به شکل جداگانه نمي توانند به آن دست يابند. ضرورت تحقق جامعه از سويي و عدم امکان تحقق بسياري از اهداف و يا بروز توانمندي ها و ظرفيت ها بدون تحقق جامعه از سوي ديگر، اين انديشه را تقويت مي کند که جامعه داراي هويت  و ماهيتي مستقل است؛ چنان که علامه طباطبايي و استاد مرتضي مطهري بر اين باورند و آن را تقويت مي کنند.

در آيات قرآن از مساله اتحاد و همدلي در ميان مومنان که در اصطلاح قرآني همان امت و جامعه توحيدمحور و برتر است، به عنوان آيت و نشانه اي از نشانه هاي خداوند تبيين و تحليل شده است تا به اين نکته توجه دهد که اتحاد و همدلي از نعمت هاي خاص است که مي بايست انسان از شکر آن برآيد. قرآن با تاکيد بر اين مطلب که خداوند است که ميان مومنان ، نعمت برداري ايماني را ايجاد کرده است مي کوشد تا از اهميت و جايگاه اتحاد ايماني پرده بردارد و ارزش اين نوع از اتحاد را بنماياند.(آل عمران ، 103 تا 108)

در تحليل قرآني همه پيامبران به قصد جامعه سازي برتر مبعوث و بر انگيخته شده اند و از اين روست که همه آنان در اصول و مباني بنيادين متحد و هم رايي و هم سو هستند.(شورا آيه 13) اين اتحاد و همدلي و همرايي در اصول و مباني به معنا و مفهوم آن است که هيچ گونه تضاد و اختلاف و تفرقه اي در ميان ايشان نيست و آن چه به عنوان شريعت و منهاج (روش) خاص هر يک از پيامبران مطرح شده است تنها به جهات نيازهاي زمکاني و مقتضيات عصري خاص است که موجب نمي شود تا رخنه اي در اصول وحدت و مباني اتحاد ايشان پديد آيد.(انبياء آيه 62 ) بنابراين از پيروان شرايع مختلف خواسته مي شود تا همانند رهبران و پيامبرانشان بر محور وحدت و اصول و مباني آن گرد هم آيند و از آثار و برکات وحدت و اتحاد بهره مند گردند.(آل عمران آيه 64)

مهم ترين آثاري که قرآن براي اتحاد ميان مومنان بر مي شمارد در حوزه هاي مختلف فردي و اجتماعي و ديني و معنوي است.

در حوزه فردي و شخصي اتحاد موجب مي شود تا زمينه و بستري مناسب براي تحصيل تقوا فراهم آيد و شخص در يک فضاي مناسب و مطلوب بتواند به وظايف ديني خويش عمل کند و استعدادها و توانايي هاي خويش را بشناسد و بروز و ظهور دهد.(انعام آيه 152)

در حوزه معنوي و عاطفي ، همدلي و اتحاد ايماني اين کارکرد و اثر را خواهد داشت که شخص بتواند با خداي خويش ارتباط عاطفي خاصي برقرار کند و به عنوان محبوب مورد توجه و عنايت خاص خداوند قرار گيرد. (صف آيه 4)

چنان که همين مساله موجب مي شود که جامعه از نعمت رحمت خاص الهي برخوردار گردد و در دنيا و آخرت مورد توجه و عنايت خاص خداوندي قرار گيرد.(آل عمران آيه 103 و 107)

همين آيه به کارکرد و اثر اخروي اتحاد نيز اشاره مي کند و تبيين مي کند که چگونه انسان هاي متحد و مومنان همدل و همراي و همسو در روز رستاخيز به چهره هاي سپيد و درخشان در پيشگاه الهي حاضر مي شوند و از اين که موافق نظر الهي جامعه اي برتر را پديد آورده و از نعمت ها و برکات آن بهره مند شده اند خوشحال و مسرور مي شوند و سعادت و رستگاري واقعي را در آغوش مي کشند.(همان ) و در پي اين رستگاري است که از آتش دوزخ خود را حفظ مي کنند وبه تقواي واقعي دست مي يابند.(آل عمران آيه 103)

در حوزه عمل اجتماعي و سياسي اتحاد و همدلي ايماني مومنان چند کارکرد و اثر از خود به جا مي گذارد که مي توان به سه مساله مهم اشاره کرد. نخست آن که اتحاد و همدلي به عنوان نيروي بازدارنده عمل مي کند و زمينه بروز و ظهور هر گونه تجاوز و زمينه هاي آن را از ميان بر مي دارد. جامعه اي که متحد و منسجم است دشمن را به هراس مي افکند و انديشه هر گونه تجاوز و تعدي را از آنان سلب مي کند. از اين رو خداوند اتحاد و يگانگي امت را عامل مهمي براي رهايي امت و جامعه اسلامي از آتش جنگ و نزاع ارزيابي مي کند و تبيين مي کند که جامعه نه تنها خود گرفتار تنازع و درگيري و خونريزي نخواهد شد ( آل عمران آيه 103) بلکه موجب مي شود تا مومن در برابر دشمنان از عزت برخوردار گشته و فکر تجاوز را از انديشه و ذهن ايشان بربايد.( انفال آيه 46)

بنابراين عزت اجتماعي (همان ) و عظمت و بزرگي امت در اين است که بر محور توحيد و آموزه هاي وحياني همدل و همسو شده و از آثار آن بهره مند شود.

پيروزي در جنگ (انفال آيه 45 و 46) و نيز داخل شدن در حزب الله در گرو آن است که مومنان بر اصول اتحاد گرد هم آيند.(مائده ايه 56) و صفوف خويش را بيش از پيش منسجم ساخته و اصول انسجام را در همه حوزه هاي زندگي فردي و جمعي خويش اصل قرار دهند.(آل عمران آيه 152)

مشاهده بیشتر

خلیل منصوری

آیت الله خلیل منصوری رامسری به مدت ده سال در مرکزفرهنگ و معارف قرآن به تحقیق و پژوهش در علوم و معارف قرآن پرداخته و در همین سال ها آثار چندی نگاشته که در مطبوعات علمی و پژوهشی چاپ و منتشر شده است. آیت الله هم چنین در مدت بیست سال همکاری با مرکز جهانی علوم اسلامی، سازمان حوزه های علمیه خارج از کشور و جامعه المصطفی مقالات و کتب بسیاری را در باره کشورهای جهان و اوضاع آن به شکل تحلیلی نگارش کرده است. لازم به ذکر است تمامی مقالات منتشر شده در این وبسایت تألیف ایشان است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا