اعتقادی - کلامیفلسفیمعارف قرآنیمقالاتوب نوشت

ویژگی های هستی در قرآن

قرآن برای هستی ویژگی‌هایی گفته که نشان‌دهنده درک و فهم و شعور آن است. این صفات عبارتند از:
1. اسلام و انقیاد: خداوند می‌فرماید: وَ لَه أَسلَمَ مَن فِي السَّماواتِ وَ الأَرضِ؛ هر که در آسمان و زمین است اسلام آورده و برای خدا منقاد است.(آل عمران، آیه 83)؛


2.  تسبیح گو: خداوند در آیات گوناگون از «تسبيح» همه هستی سخن به میان می‌آورد. الف: گاهي به صورت فعل ماضي است: سَبَّحَ لِلَّه(حدید، آیه 1)؛ ب: گاهي به صورت فعل مضارع است: يسَبِّح لِلَّه(جمعه، آیه 1)؛ج: گاهي به صورت مصدر است: سبحانَ الَّذي(اسراء، آیه 1) د: و گاهي هم به صورت امر است: سَبِّحِ اسم(اعلی، آیه 1)
3. تحمید:  تسبيح هستی با «تحميد» آميخته است: إِن مِن شَي‏ءٍ إِلاَّ يسَبِّح بِحَمدِهِ؛ هیچ چیزی نیست مگر آنکه با حمد تسبیح می‌گوید.(اسراء، آیه 44)
4. سجده: سجده براي همه موجودات تکويني نظام آسمان و زمين است :وَ لِلَّهِ يَسجد ما فِي السَّماواتِ وَ ما فِي الأَرض(نحل، آیه 49)
5. اطاعت: اطاعت فرمان الهي برای کلّ آسمان و زمين است: فَقالَ لَها وَ لِلأَرضِ ائتِيا طَوعاً أَو كَرهاً قالَتا أَتَينا طائِعين؛خداوند به آسمان‌ها و زمین فرمود: بیائید در حال اطاعت یا کراهت؛ آن دو گفتند: در حالت اطاعت می‌آئیم.(فصلت، آیه 11)؛ یعنی به آسمان و زمین فرمود: خواه و ناخواه بياييد! آن دو نیز عرض کردند: خواهان آمديم و نخواستن در ما نيست! در اینجا با اینکه آسمان وزمین تثنيه است ولي جواب آنها جمع است و گفتند:أَتَينا طائِعِين و نگفتند: «طائِعَين»؛ يعني ما ـ آسمان و زمين ـ با همه موجودات، برده‌وار آمديم.
شاید ازاین رو در قیامت وقتی خداوند می‌فرماید: لِمَنِ الملك اليَومَ؟، کل نظام مي‌گويد: لِلَّهِ الواحِدِ القَهَّار؛ برای خداوند واحد قهار است؛ زیرا آن روز، روزِ حق است: ذالكَ اليَوم الحَقّ.(نباء، آیه 39)

 

 

مشاهده بیشتر

خلیل منصوری

آیت الله خلیل منصوری رامسری به مدت ده سال در مرکزفرهنگ و معارف قرآن به تحقیق و پژوهش در علوم و معارف قرآن پرداخته و در همین سال ها آثار چندی نگاشته که در مطبوعات علمی و پژوهشی چاپ و منتشر شده است. آیت الله هم چنین در مدت بیست سال همکاری با مرکز جهانی علوم اسلامی، سازمان حوزه های علمیه خارج از کشور و جامعه المصطفی مقالات و کتب بسیاری را در باره کشورهای جهان و اوضاع آن به شکل تحلیلی نگارش کرده است. لازم به ذکر است تمامی مقالات منتشر شده در این وبسایت تألیف ایشان است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا