اعتقادی - کلامیروان شناسیفرهنگیفلسفیمعارف قرآنیمقالات

تصرفات جسمي و روحي جنيان

اصولاانسان دوست دارد وضعيت خودش را در محيطي که زندگي مي کند بداند و بشناسد. بهره گيري از ابزارها و فن آوري هاي گوناگون براي اين است که بتواند هم در کليات و هم در جزئيات ، دانش و شناختي پيدا کند که هم ظرفيت تصرفات او را افزايش دهد و هم از خطر احتمالي يا يقيني بکاهد.

    بشر به ويژه برخي از اقوام با گرايشي که به طور طبيعي به محسوسات دارند، اين امکان فراهم آمده که ما نسبت به محيط خود دانش بسياري پيدا کنيم و با دليل برهاني، سلطه خود را بر جهان گسترش داده و بسياري از موجودات را در خدمت خود بگيريم. البته بر اساس آموزه هاي قرآني همه هستي در خدمت انسان و تحت تسخير اوست. (ابراهيم، ايه 33)
    برخي از انسان ها داراي قوه تخيل قوي هستند و مي توانند محسوس را متمثل و متخيل کرده و زمينه بهره مندي بيشتر را فراهم آورند چنانکه خدمت برخي ديگراز انسانها که داراي قوه واهمه قوي هستند موجب شده که امور معقول به تمثل در آيد و يا متمثل و متخيل عقلاني شود و قواعد و قوانين کلي حاکم بر هستي کشف شده و مورد استفاده قرار گيرد.
    اما هنوز کمتر کسي متوجه يک خطر مهم و اساسي شده که زندگي ما را بيشتر از تغييرات آب و هوايي در جهان امروز در معرض خطر قرار مي دهد و سعادت امروز و فرداي ما را تهديد مي کند. اين دشمن و خطر ناشناخته به سبب آنکه ديدني نيست و تنها آثار آن را مي توان شناسايي و ردگيري کرد، (اعراف، آيه 27)هنوز کاملابراي آدمي شناخته نشده است و راه هاي رهايي و مواجهه با آن را نمي شناسد. منظورازاين خطر، وجود طائفه اي ازجنيان به نام شياطين است که دين و ايمان مردم را هدف گرفته و موجبات بدبختي دنيوي و اخروي بشر را فراهم مي آورند.(همان)
    البته يک عده از انسان ها از راه هايي، با آنان ارتباط برقرار کرده اند؛ چرا که گاه خود جنيان از خوب و بدشان به سراغ انسان مي آيند و گاه اين انسان ها به سراغ آنها مي روند؛ زيرا اين گروه انسان ها داراي قوه خيال و متخيل قوي هستند و مي توانند به شکلي با آنان ديدار و ارتباط داشته باشند.لذا برخي از انسان ها به اين گروه پناه برده و ارتباطي براي خطرگريزي يا خطرسازي براي ديگران برقرار مي کنند.(جن، آيه 6)

آزارهاي جسمي و روحي جنيان
    بر اساس آيات قرآني، جنيان هر چند که در عالم مثال منفصل و در يک عالم برزخ خاص خودشان هستند، ولي آنان همان طوري که ما را مي بينند مي توانند دو نوع تصرف در ما داشته باشند:1- تصرف در جسم انسان: اينکه گمان شود که جنيان تنها در روان تصرف مي کنند و شخص را مجنون کرده و او را به تسخير خود در مي آورند، سخني نادرست است؛ زيرا بر اساس آياتي از قرآن از جمله آيه 41 سوره ص، تصرفات جنيان حتي نوع شيطاني و کافر آن ، تصرفات جسمي نيز مي تواند باشد. چنان که مي فرمايد: وَاذْكُرْ عَبْدَنَا اَيُّوبَ إِذْ نَادَي رَبَّهُ اَنِّي مَسَّنِيَ الشَّيْطَانُ بِنُصْبٍ وَعَذَابٍ؛ و در قرآن ايوب را ياد کن زماني که پروردگارش را از دور خواند که شيطان مرا با رنج جسمي و شکنجه مس کرده است. از اين آيه به دست مي آيد که تصرفات جسمي شيطان جني موجب شده که پيامبري چون ايوب(ع) به رنج و مشقت و بيماري دچار شود.
    2- تصرفات رواني : از ديگر تصرفاتي که جنيان دارند، تصرفات در خيال و واهمه و تخيّلات انسان است. خداوند در آيات سوره ناس مي فرمايد: يُوَسْوِسُ فِي صُدُورِ النَّاسِ * مِنَ الجِّنّةَ وَالنَّاسِ؛ از جن و انسان کساني هستند که در قلب ها و روان آدمي وسوسه مي کنند.
    پس تصرفات جنيان تنها اختصاص به روان آدمي ندارد بلکه حتي مي توانند آسيب هاي جسمي به انسان وارد سازند که وقوع آن براي حضرت ايوب(ع) در آيه اثبات شده است. بويژه آنکه از نظر قدرت بدني جنيان بسيار قوي ترهستند و توانايي انتقال و جابه جايي آنان نيز بيشتر است. شناخت اين طايفه مي تواند ما را در برابر خطرات احتمالي و به ويژه يقيني دشمني به نام ابليس و شياطين پيرو او در امان نگه دارد؛ زيرا اين دشمن سوگند خورده که انسان را بدبخت کند و آرامش و آسايش ابدي را از او سلب نمايد.
    در آيات قرآن راه هايي براي رهايي از دشمني و تصرفات ابليسي و شيطاني جنيان بيان شده که از جمله آنها، استعاذه به خدا و خواندن قرآن، نماز، سوره هاي فلق و ناس و مانند آن است.

روزنامه كيهان، شماره 20847 به تاريخ 26/5/93، صفحه 6 (معارف)

مشاهده بیشتر

خلیل منصوری

آیت الله خلیل منصوری رامسری به مدت ده سال در مرکزفرهنگ و معارف قرآن به تحقیق و پژوهش در علوم و معارف قرآن پرداخته و در همین سال ها آثار چندی نگاشته که در مطبوعات علمی و پژوهشی چاپ و منتشر شده است. آیت الله هم چنین در مدت بیست سال همکاری با مرکز جهانی علوم اسلامی، سازمان حوزه های علمیه خارج از کشور و جامعه المصطفی مقالات و کتب بسیاری را در باره کشورهای جهان و اوضاع آن به شکل تحلیلی نگارش کرده است. لازم به ذکر است تمامی مقالات منتشر شده در این وبسایت تألیف ایشان است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا