اخلاقی - تربیتیاصولی فقهیاعتقادی - کلامیمعارف قرآنی

دست هاي پر روزه دار

0005-50هر چند كه مردم ما روزه را با رمضان پيوند زده اند و اين نيز به سبب حكم واجب روزه در اين ماه بر اساس آيات قرآني است كه خداوند به صراحت بيان داشته است كه بر مسلمانان است كه در اين يك ماه روزه بگيرند تا شايد اهل تقوا شوند و با تمرين عملي روزه داري به تقوا دست يابند( بقره آيه 183 و 185) به ويژه اين كه در اين ماه قرآن به عنوان آخرين كتاب هدايت وحياني فرو فرستاده شده است، ولي اين گونه نيست كه روزه تنها در اين ماه و براي دست يابي به اين هدف از جايگاه و ارزش و اهميت برخوردار مي باشد.

بلكه با توجه به آيات قرآني مي توان به اين نتيجه قطعي دست يافت كه انسان براي دفع هر بلا و گرفتاري و يا رفع هر درد و عذاب و رنجي و حتي براي جلب مهر و محبت و نعمت الهي مي تواند از روزه به عنوان بهترين راه و ابزار استفاده كند.

به سخن ديگر، قرآن براي روزه كاركردها و نقش هاي ديگري افزون بر دست يابي به تقوا بيان داشته است كه براي انسان ها در زندگي روزمره خويش كه با هزاران مشكل و درد و رنج و گرفتاري مواجه هستند و ده هاي خواسته از خداوند دارند مي تواند مفيد و سازنده باشد.
اگر كسي نعمتي چه بزرگ و كوچك مانند فرزند و مال خير بخواهد و از خداوند بخواهد كه به او نعمت و روزي و رزق حلال عنايت كند مي تواند از روزه براي دست يابي به اين هدف استفاده كند. از اين روست كه مي تواند نقش سازنده اي در كنار دعا و نيايش و استغفار ايفا نمايد و موجبات دست يابي بشر به خواسته هاي مختلف و گوناگون را فراهم آورد.
بر پايه گزارش هاي قرآني حضرت زكريا (ع) براي برآورد آروزي ديرين خويش كه داشتن فرزند صالح و نيكوكار بود با بهره گيري از روزه سه روزه توانست به هدف و مقصد خويش دست يابد و هم چنين حضرت مريم (س) براي رهايي از اتهام فساد و بي عفتي خويش توانست با بهره گيري از روزه به هدف خود برسد.
خداوند در آيات 45 و نيز 153 سوره بقره روزه را راهي براي دست يابي به حوائج و خواسته ها بر مي شمارد و چنان كه امام صادق بيان مي دارد خداوند در اين آيات روزه را به صبر تعبير كرده است تا نشان دهد كه روزه چگونه موجب مي شود تا آدمي خود را بسازد و در جرگه صابران در آيد و از فوايد اين مقام بهره مند شود.
از امام صادق(عليه السلام) روايت شده كه مراد از صبر، روزه است. آن حضرت(ع) مي فرمايد كه هنگامى كه سختى يا گرفتارى شديد به شخص وارد شد، روزه بگيرد، زيرا خداى ـ عزّوجلّ ـ مى فرمايد: از صبر يعنى از روزه يارى بجوييد. (تفسير نورالثقلين، ج 1، ص 76، ح 182)
در حقيقت هر كسي بخواهد تا امدادهاي غيبي خداوند بهره مند شود مي تواندبا گرفتن روزه عنايت خاص خداوندي را به سوي خويش جلب كند.
از آن جايي كه بسياري از گرفتاري ها و عذاب ها و بلاها و سختي ها و تنگناها در زندگي بشر به سبب گناهان و خطاها و اشتباهات آدمي بر سر او تلنبار مي شود خداوند روزه را راهي براي توبه واقعي قرار داده است تا شخص با بهره گيري از روزه توبه و به سوي خداوند بازگردد و از پيامدهاي سخت گناه و خطا در امان ماند.(نساء ايه 92) اين آيه هر چند كه درباره قتل خطايي است ولي مي توان با توجه به ادله ديگر دريافت كه كاركرد روزه عام بوده و اختصاص به قتل خطايي ندارد ؛ بلكه انسان مي تواند براي رهايي از هر گناهي و توبه از آن به دامن روزه چنگ آويزد و از فوايد آن بهره مند شود.
اگر در زندگي خواهان دست يابي به موفقيت و كام روايي هستيد مي توانيد بر اساس آيات 45 و 135 سوره بقره از روزه بهره مند شويد؛ زيرا روزه عامل موفقيت و رهايي از گرفتاري ها و شدايدي است كه هر از گاهي دامن گير بشر مي شود.
از نظر قرآن روزه عملي تماما خير است و هر كسي اگر دنبال خير دنيا و آخرت است مي بايست به اين ابزار و وسيله محكم خداوندي چنگ زند. از اين روست كه خداوند در آيه 184 سوره بقره از خود روزه به عنوان خير ياد مي كند.

روزه از وسایل تقرب و عبودیت
خداوند در آيات چندي از بشر مي خواهد كه به دستاويز ها و وسايل محكم الهي كه در ميان ايشان است چون امامان (ع) و پيامبران (ع) و اولياي خداوندي چنگ زنند و با وساطت و توسل و شفاعت ايشان از نعمت هاي مختلف بهره مند شوند و يا از عواقب و پيامدهاي گناه و عذاب برهند. از اين روست كه در آيه 35 سوره مائده مي فرمايد: وَابْتَغُواْ إِلَيهِ الْوَسِيلَةَ ؛ به سوي او از وسايل بهره جوييد. يكي از اين وسايل روزه است كه ابزار كارآمدي براي خاشعين است. اهل فروتني و خشوع در برابر خداوند و آموزه هاي تعبدي آن بي چون و چرا كردن به اطاعت پرداخته و روزه را كه امساك از خوردن و آشاميدن و آميزش جنسي است با نيت تقرب و تعبد به خدا انجام مي دهد و خود را عبد و عبيد خداوند مي كند. اين گونه است كه محبت و مهر خداوندي را به سوي خويش جلب و جذب مي كند و از نعمت هاي مادي دنيوي و اخروي در كنار نعمت هاي معنوي چون آرامش نيز بهره مند مي شود.
خداوند براي كساني كه روزه دار هستند پاداش هاي دنيوي و اخروي متعدد و بي شماري را بيان مي كند كه از جمله آن ها آمرزش و پاداش بزرگ (احزاب آيه 35) و نيز بهشت برين (توبه آيات 111 و 112) است.
به هر حال خداوند دست هاي روزه داران را از نعمت هاي مادي و معنوي و هم چنين دنيوي و اخروي پر مي كند و همواره دست هاي ايشان پر از خير و بركت است. باشد با بهره مندي از روزه از فوايد و آثار آن در زندگي دنيوي و اخروي بهره مند شويم.

مشاهده بیشتر

خلیل منصوری

آیت الله خلیل منصوری رامسری به مدت ده سال در مرکزفرهنگ و معارف قرآن به تحقیق و پژوهش در علوم و معارف قرآن پرداخته و در همین سال ها آثار چندی نگاشته که در مطبوعات علمی و پژوهشی چاپ و منتشر شده است. آیت الله هم چنین در مدت بیست سال همکاری با مرکز جهانی علوم اسلامی، سازمان حوزه های علمیه خارج از کشور و جامعه المصطفی مقالات و کتب بسیاری را در باره کشورهای جهان و اوضاع آن به شکل تحلیلی نگارش کرده است. لازم به ذکر است تمامی مقالات منتشر شده در این وبسایت تألیف ایشان است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا