اعتقادی - کلامیسیاسیعرفانمعارف قرآنی

سه دوره آخرالزمان

فضاسازی که قرآن برای دوره هایی از زمین شناسی ترسیم می کند چه بسا فراتر از فیلم های ژانر وحشت است که بر پرده های کوچک و بزرگ نقش می بندد و انسان هایی را که از احساس قوی برخوردارند و به نوعی با قهرمان داستان، همراهی می کنند، به وحشت می افکند و حتی موجبات مرگ و ایست قلبی آنان می شود.

قرآن به گونه ای به فضاسازی آخرالزمان و آغاز دیگر جهان می پردازد که اگر شخص خود را در آن زمان و مکان احساس و تجسم کند، رنگ از رخسارش می پرد و تن به لرزه می افتد و جانش در قبض فرو می رود و همه هستی با تمام گشایش و گشادگی اش بر او تنگ می آید.

ترسیم پایان تاریخ

قرآن براساس فلسفه تاریخ و جبر و سنتی غیرقابل دفع و رفع، به سه دوره خاص از آخرالزمان برای زمین و اهل آن توجه می دهد. به عبارت دیگر پایان تاریخ و آخرالزمان دارای سه دوره خواهد بود.

1-دوره حکومت صالحان

دوره نخست از آخرالزمان و پایان تاریخ جهان و بشر، دوره ای است که پس از مجموعه ای از روش ها، کشتارها، ظلم ها و فسادها، زمین رنگ آسایش و آرامش را به خود می بیند و انسان ها در فضایی که پس از ظهور مهدی(عج) و رجعت حضرت عیسی(ع) رخ می دهد، در یک حکومت جهانی عدالت گستر زیست می کنند و از همه مواهب و نعمت های آسمانی و زمینی برخوردار می شوند. در این دوره است که کفر و شرک مغلوب می شود و جهان در اختیار مؤمنان قرار می گیرد و اسلام بر همه ادیان و شرایع ظهور می کند و گفتمان غالب و چیره بشریت، اسلام است.

در این دوره هرچند که اهل کفر و نفاق نیز زیست می کنند ولی جلوه و ظهوری ندارند و انسانها تحت مدیریت انسان کامل و حجت بالغ خداوندی به کمال شایسته و بایسته خویش می رسند.

البته این بدان معنا نیست که همه به کمال نهایی و انسانیت کمالی دست می یابند؛ زیرا هرچند که اکثریت مردم را مؤمنان و صالحان تشکیل می دهند ولی تنها شماری بسیار اندک به مقام کمال مطلق و سابقون دست می یابند و بیشتر مردم در مقام اصحاب یمین می باشند؛ چنان که در این دوره انسان های اندکی نیز در شمار اصحاب شمال زیست می کنند. با توجه به اینکه گروه عظیمی پیش از ظهور، در زمره اصحاب شمال بودند می توان گفت که از نظر کمیت، اصحاب شمال و اصحاب یمین بیشترین گروه های انسانی را تشکیل می دهند و اندکی از ایشان اصحاب سابقون خواهند بود.

2- دوره نابودی انسانها

دوره دوم از آخرالزمان و پایان تاریخ، دوره ای است که همه حجت ها از جمله حجت هایی که رجعت به زمین کرده و بر آن حکومت نموده اند، از دنیا می روند و مؤمنان سابق نیز رخت از جهان برمی بندند.

در این زمان است که آسمان ها مانند فلز مذاب، می شوند و دریاها و آبها آتش می گیرند و کوه ها همانند پنبه زده می شوند.

3- زلزله شدید قیامت

پس از این دوره است که همه هستی مانند طوماری درهم پیچیده و فشرده سازی می شود.

آنگاه در یک فرایندی، زمین و آسمان به زمین و آسمانی دیگر تبدیل می شود و نفخه نخست صور دمیده می شود و انسان ها از گورهای خویش بیرون می آیند.

در این هنگام همه کسانی که در گورها بودند و همه اثقال(ثقلین از جن و انس) از زمین برمی خیزند و با زلزله شدیدی مواجه می شوند (زلزله الساعه ) مادران در حال شیردادن، کودکان را رها کرده و می گریزند. مردم در تکان های شدید چون مستان می شوند در حالتی که مست نیستند بلکه از شدت فشار و وحشت قیامت و زلزله عقل و هوش از ایشان زایل می شود. (حج/2)

در این زمان انسان هایی که از مسیر انسانیت خارج شده بودند همانند وحوش، محشور می شوند. یعنی همان گونه که وحوش از یکدیگر وحشت دارند و می گریزند این انسانها نیز همان گونه می شوند؛ زیرا دیگر انسان نیستند تا به یکدیگر انس بگیرند بلکه از اجتماع و همدیگر می گریزند. هرکسی به فکر خویش است و وحشت فراگیر همه را دربر می گیرد. تنها در این میان انسان های کامل هیچ یک از این سختی ها و وحشت ها را تجربه نمی کنند؛ چنان که پیش از این در هنگام پایان تاریخ، آن را تجربه نکرده بودند.

مشاهده بیشتر

خلیل منصوری

آیت الله خلیل منصوری رامسری به مدت ده سال در مرکزفرهنگ و معارف قرآن به تحقیق و پژوهش در علوم و معارف قرآن پرداخته و در همین سال ها آثار چندی نگاشته که در مطبوعات علمی و پژوهشی چاپ و منتشر شده است. آیت الله هم چنین در مدت بیست سال همکاری با مرکز جهانی علوم اسلامی، سازمان حوزه های علمیه خارج از کشور و جامعه المصطفی مقالات و کتب بسیاری را در باره کشورهای جهان و اوضاع آن به شکل تحلیلی نگارش کرده است. لازم به ذکر است تمامی مقالات منتشر شده در این وبسایت تألیف ایشان است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا