شاخصهای اعتدال در فرهنگ قرآن
شعار اعتدال به سبب انتقال مفهوم عدالت همانند شعارهایی چون صلح، آزادی و حقوق بشر بسیار جذاب است. اما پرسش اساسی این مطلب آن است که اعتدال حقیقی از نظر قرآن، یعنی شاخصهها و مولفههای اعتدال در فرهنگ قرآنی چیست؟ نویسنده با مراجعه به آموزههای قرآنی بر آن است تا توصیف و تحلیل قرآن را از اصطلاح اعتدال تبیین کند.
مفهوم اعتدال در قرآن
اعتدال از واژه عدل و عدالت، حالتی بین دو طرف از لحاظ کم یا کیف است. این واژه در فرهنگهای عربی و مصطلحات قرآنی به معنای تناسب، استقامت، قوام پیدا کردن و موزون بودن نیز آمده است. (لسانالعرب، ابن منظور، ذیل وازه عدل)
این مفهوم در آیات قرآنی با استفاده از واژههایی چون «بین ذلک»، «حنیف»، «سوی»، «عفو» «قصد»، «وسط»، «وزن» و مشتقات آنها به کار رفته است.
در فرهنگ فارسی اعتدال به معنای میانهروی به کار میرود و به رفتار و حالتی میگویند که به دور از هرگونه افراط و تفریطی باشد. بنابراین با اصطلاحات قرآنی چون وسط، بین ذلک، لاالی هولاء و لاالی هولاء، استواء، سوی و مانند آن نزدیک است.
در فرهنگ قرآن و آموزههای اسلام، معنای اصطلاحی اعتدال که در فرهنگ فارسی متداول است، به عنوان وسط و میانهروی مورد تأکید قرارگرفته و اصولا سبک زندگی اسلامی و مولفه و شاخص اصلی تمدن اسلامی و جامعه مدنی قرآنی، همین مفهوم میانهروی و اعتدال است. خداوند به صراحت در وصف امت اسلام و جامعه ایمانی و قرآنی که باید اسوه جوامع دیگر بشری باشد میفرماید: «و کذلک جعلناکم امه وسطا لتکونوا شهداء علیالناس؛ و این گونه شما را امتی میانه و معتدل قرار دادیم تا گواهان بر مردمان باشید. (بقره، آیه 143)
از آموزههای قرآنی به دست میآید که اعتدال و میانهروی امت زمانی تحقق مییابد که همه شاخصها و مولفههای آن مراعات شود. پس همان گونه که در زندگی فردی و شخصی انسان باید نخست در شخص و شخصیت خود اعتدال برقرار کند و اجازه ندهد تا قوای نفسانی به سمت افراط و تفریط بروند و مثلا در مسائل نفسانی افراط کرده و اجازه داده شود تا شهوت وغضب چیره شده و عقل به کناری گذاشته شود یا آنکه تفریط کرده و شهوت سرکوب شود، بلکه باید با مدیریت عقل، رفتاری عقلانی در پیش گرفت که همان ایجاد تعادل در بهرهمندی همه قوای انسانی است؛ همچنین باید در زندگی اجتماعی، به دور ازهرگونه افراط و تفریطی اجازه داده شود که عدالت برقرار گردد.
از نظر آموزههای معرفتی قرآن، عقل میتواند به عنوان حاکم معتدل به ایجاد عدالت و تعادل و اعتدال کمک کند، پس باید مدیریت جامعه را به عقل سپرد؛ چرا که انسان موجودی است که از ترکیب قوای متضاد پدید آمده است و زمانی میتواند به اعتدال و تعادل و تناسب موزون و منطقی برسد که هر چیزی در جای مناسب خود قرار گرفته و حق هر چیزی به خوبی و درستی ادا شود که همان مفهوم عدالت واقعی است. این عدالت واقعی میبایست نخست در نظام شخصیت فردی و باطنی شکل گرفته و سپس از طریق افراد در جامعه تحقق یابد و نهادینه شود.
براساس همین رویکرد و نظریه قرآنی و وحیانی است که در اخلاق اسلامی همواره در هر حوزه و در موضوع و مسئلهای، به تبیین اعتدال اشاره شده است تا از دو سویه افراط و تفریط برحذر باشیم. در کتب اخلاقی بخش مهمی از آموزهها به ایجاد اعتدال و میانهروی در رفتارهای فردی و اجتماعی اختصاص یافته است و تلاش می شود تا مثلا از دو رفتار افراطی و تفریطی تهور و ترسویی پرهیز داده و بر شجاعت به عنوان رفتاری عقلانی، معتدلانه و عادلانه تأکید شود. از همینرو گفته شده که مثلا اعتدال در «غضب»، «شجاعت»، اعتدال در «شهوت»، «عفت» و اعتدال در «عقلانیت»، «حکمت» است.
در حوزه رفتارهای اقتصادی نیز بر عناوینی چون قوام و قصد تأکید میشود که همان میانهروی است. پس همانگونه که از هرگونه اسراف و تبذیر پرهیز داده می شود، همچنین از خساست نهی شده است؛ زیرا خساست، مصرف نکردن و بخلورزی در حق خود است. در انفاق نیز بر میانهروی تأکید میشود و از اینکه گشادهدستی شود یا بخل و تنگدستی نسبت به دیگران روا شود نهی شده است.
خداوند در آیه 69 سوره فرقان درباره اعتدال در انفاق میفرماید: «والذین اذا انفقوا لم یسرفوا؛ کسانی که وقتی انفاق میکنند، زیادهروی نمیکنند؛ چنانکه «ولم یقتروا» یعنی دست خود را هم نمیبندند. بعضی از افراد آنقدر دست سفتی دارند که آب از دست آنها نمیچکد و این افراد آدمهای خوبی نیستند و بعضیها هم همینطور ریخت و پاش دارند که این هم خوب نیست و حد اعتدال آن یعنی «و کان بین ذلک قواما» خوب است. به این معنا که آن روشی خوب است که حد اعتدال را رعایت
کند.
اعتدال در تکوین و تشریع
از نظر آموزههای قرآنی اصل اعتدال و میانهروی مبتنی بر عدالت، اصل حاکم بر نظام تکوین و تشریع است. به این معنا که هستی بر مدار عدالت و اعتدال متوازن سامان یافته و تناسب میان اجزاء رعایت شده است. همین اصل در نظام تشریع و قانونگذاری نیز مراعات شده است؛ زیرا تشریع در چارچوب نظام احسن هستی است و بر اینکه قانونگذاری و تشریع در چارچوب فطرت است تاکید شده است. (روم، آیه 30)
خداوند در آیه 2 سوره اعلی میفرماید که آفرینش موجودات به صورت معتدل از سوی خداوند انجام گرفته است و همین اعتدال در آفرینش آسمان و زمین (بقره، آیه 29؛ نازعات، آیات 27 و 28) و آفرینش موجودات زمینی از گیاهان و غیرگیاهان به صورت معتدل از جانب خداوند مراعات شده است؛ چرا که «أنبتنا» شامل همه موجودات زمینی است (حجر، آیه 19؛ مجمعالبیان، ذیل آیه) و مراد از «موزون»، به معنای رعایت اعتدال وتناسب میان اجزاء آنهاست. (روح المعانی، ذیل آیه)
خداوند درباره اعتدال در آفرینش انسان نیز با عنوان تسویه واستواء بر آن تاکید میکند. (کهف، آیه 37؛ حجر، آیات 28 و 29؛ سجده، آیه 9؛ ص، آیات 71 و 72) خداوند در آیاتی میفرماید که نفس انسانی را به حالت اعتدال آفریده و اجازه نداده تا بخشی از قوا بر بخشی دیگر چیره و غالب باشند (شمس، آیه 7) ولی به دلایل درونی و بیرونی این مسیر منحرف میشود و نفس دچار افراط و تفریط شده و گرفتار فسق و کفر و فجور و اسراف اعتقادی و رفتاری و اقتصادی و مانند آن شده و از جاده عدالت و اعتدال به جاده ضلالت کشیده میشود. (شمس، آیات 7 تا 10؛ بقره، آیات 108 و 275؛ مائده، آیه 77 و آیات دیگر)
خداوند در آیه 9 سوره نحل خود را ملتزم به بیان صراط مستقیم و راه میانه دانسته است. از همین رو، دین اسلام به عنوان یک حقیقت از آغاز وحی تا فرجام آن، دینی معتدل بوده و در همه شرایع آسمانی نیز این اصل مراعات شده است.
به عنوان نمونه حضرت ابراهیم(ع) آیین حنیف خود را به دور از افراط و تفریط معرفی کرده است. (بقره، آیه 135؛ آل عمران، آیه 95؛ نساء، آیه 125؛ نحل، آیات 120 و 123)
همچنین آیین موسوی و مسیحی، آیینی معتدل و میانه است (مائده، آیات 12 و 59 و 60 و 77) اما برخی از پیروان در سیر و سلوک عبادی گرایش به افراط داشته و مثلا مذهب رهبانیت را اختراع و بدعتگذاری کردند که جزو آیین مسیحیت نبوده است. (حدید، آیه 27) چنانکه در مسایل اعتقادی و رفتاری نیز گرفتار وسوسههای شیطانی و هواهای نفسانی شده و از جاده اعتدال خارج میشدند (مائده، آیات 72 و 77) اما در همین امتها افراد مقتصد و متعادل و میانهروی نیز بودند که در همان چارچوب دین و آیین رفتار میکردند.(مائده، آیه 66)
مومنان در اسلام مکلف شدهاند تا همانند پیامبر(ص) که موظف به اعتدال بود (اعراف، آیه 199؛ اسراء، آیات 26 و 29) مراعات اعتدال و میانهروی را بکنند و از هرگونه افراط و تفریط پرهیز نمایند. (ملک، آیه 22)
از نظر اسلام اصولا شاخص امت و ایمان آن است که افراد در همه حوزهها و موضوعات اعتدال را مراعات کنند و از هرگونه افراط و تفریط در امان باشند. از همین رو شاخصه اسلام را در اعتدال دانسته و امت اسلام را امت میانه و معتدل معرفی میکند. (بقره، آیه 143)
البته بسیاری از مردم به دلایل گوناگون از جمله ضعف ایمان و شکست در امتحانهای الهی از مسیر اعتدال ذاتی و ماهیتی و شخصیتی خود خارج میشوند و گرایش به افراط و تفریط پیدا میکنندو تنها شماری اندک هستند که همواره بر مدار عدالت و اعتدال زندگی خود را شکل میدهند. (لقمان، آیه 32) در حالی که اگر بخواهیم مهمترین شاخصه هر مسلمان و مومنی را بیان کنیم باید نخست به شاخصه اصلی یعنی عدالت و اعتدال در عقاید و افکار و رفتار اشاره کنیم؛ چرا که براساس آموزههای قرآنی، رعایت میانهروی در همه امور زندگی از ویژگیهای بندگان خداست که از جمله آنها پرهیز از کفر به عنوان ظلم و بیعدالتی و خروج از اعتدال و نوعی اسراف (مائده، آیه 12؛ بقره، آیه 108 و آیات دیگر) و پرهیز از خساست و بخل و یا تبذیر و تقدیر و مانند آن است که در آیات قرآنی به آن اشاره شده است.
به هر حال دین اسلام از آدم (ع) تا خاتم(ص) آیینی مبتنی بر اعتدال و میانهروی است تا هماهنگی میان تکوین و تشریع وجود داشته باشد. خود قرآن و آموزههای آن می فرماید کتابی معتدل و به دور از هرگونه انحراف و کژی است (انعام، آیه 115؛ کهف، آیات 1 و 2) و تنها بر مدار عدالت و اعتدال مردم را تعلیم و تزکیه میکند تا تودههای مردم به عدالت قیام کنند و اعتدال و میانهروی را اصل در زندگی خود قرار دهند. (حدید، آیه 25)
شاخصههای میانهروی و اعتدال
اگر بخواهیم مهمترین مولفههای اعتدال را در همه ابعاد و موضوعات بررسی کنیم شاید بیرون از حوصله این مطلب باشد ولی در اینجا به مهمترین آنها در برخی از حوزهها و موضوعات اشاره میشود.
1- اعتدال در حوزه عقاید: در حوزه عقاید، توحید مهمترین شاخص در اعتدال شخص است. از همین رو کفر و شرک به عنوان خروج از عدالت و اعتدال و اسراف معرفی شده است. خداوند در آیه 108 سوره بقره، کفر را سبب خروج از راه معتدل یعنی همان اسلام توحیدی میداند و شرک مسیحیان را موجب خروج مسیحیان از حد اعتدال معرفی میکند؛ زیرا با اعتقاد به الوهیت مسیح(ع)، مسیحیان از دایره اعتدال توحیدی بیرون رفتهاند (مائده، آیات 72 و 77) از نظر قرآن کسی که از دایره حق خارج شود و گرفتار باطل و ضلالت شود در حقیقت از حالت اعتدال و عدالت بیرون رفته است. (مائده، آیه 77) عقاید و رفتارهای باطل فرعونی از همین نظر به عنوان اسراف معرفی میشود. (یونس، آیه 81؛ غافر، آیه 43)
2- اعتدال در شخصیت: از نظر آموزههای قرآنی انسان در شخصیت خود موجودی مستوی و معتدل است و قوای موجود در انسان به گونهای است که او را در حالت طبیعی و فطریاش در اعتدال نگه میدارد. در این میان عقل به عنوان مدیری که توانایی برقراری این اعتدال را دارد نقش مهم و ارزندهای ایفا میکند. پس انسان معتدل و متعادل از نظر شخصیت کسی است که بتواند عاقلانه و خردمندانه زندگی کند و میان قوای نفسانی گوناگون براساس مدیریت و تدبیر عقل، اعتدال را مراعات کند. (شمس، آیات 7 تا 10 و آیات دیگر) البته برخی از رفتارهای اقتصادی و اعتقادی موجب میشود که انسان تعادل شخصیتی خود را از دست دهد و از دایره اعتدال خارج شود. از آیه 275 سوره بقره چنین برمیآید که رفتار غلط اقتصادی چون ربا موجب میشود که شخص از نظر روانی نیز دچار مشکل شود و از حالت تعادل و اعتدال بیرون رود. خداوند در آیه 77 سوره مائده به این نکته مهم در انسان اشاره میکند که تمایلات نفسانی موجب خروج از حد اعتدال در دین میشود. پس نباید تحت تاثیر تمایلات نفسانی زندگی کرد؛ زیرا چنین رفتاری در نهایت منجر به دین گریزی و خروج از عدالت و اعتدالی میشود که دین بدان دعوت میکند و فطرت، آن را میسازد.
3- اعتدال اقتصادی: از نظر قرآن، رفتار اقتصادی می بایست معتدل و مبتنی بر قوامیت اقتصادی برای جامعه (نساء، آیه 5) و به دور از هرگونه افراطی چون تبذیر و ریخت و پاش و اسراف، یا تقتیر، بخل، خساست و مانند آن باشد. (فرقان، آیات 63 و 67 و 75؛ بقره، آیه 219؛ اسراء، آیه 29) همچنین آموزههای اسلامی بر عدالت و اعتدال در تولید ثروت، توزیع و مصرف آن تاکید دارد به گونهای که به محیط زیست آدمی و نیز منابع، ضرر و زیان و فسادی نرسد. پس در مصرف لازم است به گونهای رفتار کرد که منابع و نعمتهای الهی تباه نشود. (اسراء، آیه 29؛ مائده، آیه 87) خداوند در آیه اخیر میفرماید که از حلالها استفاده کنید؛ ولی نه به گونهای که از حد بگذرانید. (المیزان، ذیل آیه)
4- اعتدال عبادی: در حوزه عبادت نیز بر اموری که موجب میانهروی میشود تاکید شده است. از جمله هنگام عبادت و دعا و نماز میفرماید که صوت نه زیاد بلند باشد و نه بیصدا، بلکه میانهروی در آهنگ صدا باید مراعات شود (اسراء، آیه 110) پس خواندن نماز با صدای معتدل به دور از آواز بلند یا صدای بسیار آهسته دردستور عبادتهای اسلامی قرار گرفته است.
5- اعتدال در رفتار اجتماعی و سیاسی: خداوند به صراحت در آیه 19 سوره لقمان لزوم رعایت میانهروی در رفتارها و گفتارها و مناسبات اجتماعی را مورد تاکید قرار میدهد؛ زیرا آیه به گونهای به قصد و اعتدال در مشی توجه میدهد که شامل تمام اقوال و افعال بشود. به سخن دیگر، واژه مشی تنها اختصاص به راه رفتن ندارد، بلکه مراد، مشی و رفتار شخص در تمام رفتارها و گفتارها و مناسبات اجتماعی است. (المیزان، ذیل آیه) خداوند در آیه 1 سوره ممتحنه به صراحت درباره شاخصهای اعتدال در عملکرد سیاسی مردم و جامعه اسلامی میفرماید که رابطه دوستانه مؤمنان با دشمنان خود و خدا، سبب خروج آنان از راه معتدل میشود. این بدان معناست که شاخصه اعتدال در حوزه عمل سیاسی عدم ارتباطگیری بهویژه ولایتمدارانه (محبت و سرپرستی) با کافران و دشمنان اسلام است. پس اگر کسی یا جامعهای بخواهد با دشمنان ارتباط ولایتمدارانه با دشمنان و کافران و مشرکان برقرار کند از دایره اعتدال اسلامی خارج شده است. از نظر قرآن، مراعات عرف عقلانی و شرعی در جوامع، مهمترین عامل در ایجاد اعتدال و بقای رفتارهای هنجاری و معروف خواهد بود.