اعتقادی - کلامیفرهنگیفلسفیمعارف قرآنیمقالات

سحر و جادو از منظر اسلام

samamosیکی از پاسخ هایی که بسیاری از مردم در هنگام گرفتاری ها و مصیبت ها آن را به عنوان علت یابی مشکلات مطرح می کنند، علت جادو و سحر است. بارها دیده و شنیده شده کسانی از فرار خواستگاران گلایه و شکایت دارند، یا وقتی با همسرش اختلاف پیدا می کند یا بچه دار نمی شود یا برکت از مال و زندگی اش بیرون می رود، در بیان علت این مشکلات به سحر و جادویی اشاره می کنند که توسط دیگران صورت گرفته و خواهان راهنمایی برای دفع سحر و جادو می شوند.

نویسنده در این نوشتار بر آن شد تا در ضمن پرسش هایی چون سحر، خرافه یا حقیقت، ماهیت سحر، تفاوت سحر و معجزه، اقسام و انواع سحر، تاثیر سحر در زندگی، حکم سحر و ساحری، دفع سحر و مانند آن بر شده تا بر اساس آیات وروایات معتبر و مفسران بدان پاسخ دهد. با هم این مطلب را از نظر می گذرانیم.

ماهیت سحر و جادو

سحر در لغت به معنی خدعه کردن، نیرنگ و شعبده و تردستی است. به آنچه عوامل آن نامرئی و مرموز(کل ما لطف ودق) باشد، نیز سحر گفته می شود.(ناصر مکارم شیرازی، تفسیر نمونه، ج1، ص377) و در کتب لغت فارسی سحر به معنی جادو آمده است.(محمود اختریان،فرهنگ فارسی به فارسی پیام، ص275)

در کتب لغت عربی چون المحيط سحر به هر چيزي كه منشا و سبب آن دقيق و ظريف باشد معنا شده است. برخی سحر را به معنای نشان دادن باطل به صورت حق معنا کرده اند ، از همین روست که به خدعه و نيرنگ نيز سحر گفته شده است. (معجم مقاييس اللّغه، ج 3، ص 138، «سحر») ابن اثير در کتاب نهايه، سحر را به معناي «هر چيزي كه حقيقت اشياء را دگرگون نشان دهد» گرفته است. صحاح اللغة سحر را به خدعه و نيرنگ و چيزهاي باطل تفسير كرده است؛ و سرانجام ابن فارس در کتاب المجمل آن را به چيزي كه «حق را باطل نشان دهد» دانسته است.( نگاه کنید: شيخ مرتضي انصاري، المكاسب، ج 1، ص 97، 98، انتشارات دهقاني، چ اول، 1372)

واژه سحر در اصطلاح شرعی به هر کار و عملى گفته می شود كه سبب آن مخفى بوده و بر خلاف حقيقت خود خيال پردازى شود.( التّفسير الكبير، فخر رازی، ج 3، ص 187)

حسن مصطفوی درباره سحر گفته که آن در اصل، برگرداندن و نشان دادن واقع و حق به صورت خلاف است، همانند تصرّف در ديد ظاهرى اشخاص يا تأثير بر فكر و قلب انسانها و تصرّف در ادراكات صحيح آنان. او می افزاید که سحر، يا با توسّل جستن به اسباب و وسايل خاصّى كه در كتابهاى مربوط آمده و يا با تردستى و حيله هاى پنهان از چشمها انجام مى گيرد.( التحقيق، ج 5، ص 67 – 68 ، «سحر»)

مفردات راغب به سه معنا برای سحر اشاره کرده است: الف. خدعه و خیالات بدون حقیقت و واقعیت; همانند شعبده و تردستی؛ ب. جلب شیطان ها از راه های خاص و کمک گرفتن از آنان؛ ج. معنای دیگری است که بعضی پنداشته اند این که ممکن است با وسایلی ماهیت و شکل اشخاص و موجودات را تغییر داد؛ مثلا، انسان را به وسیله آن به صورت حیوانی درآورند ولی این نوع خیال و پنداری بیش نیست و واقعیت ندارد.( نگاه کنید: ناصر مکارم شیرازی و دیگران، تفسیر نمونه، دارالکتب الاسلامیه،1373، ج 1، ص 378

مفسران تفسیر نمونه نیز گفته اند که سحر در اصطلاح دارای معانی متعددی است. از جمله این که سحر نیرنگ وخیال پردازی هایی است که حقیقتی ندارد نظیر شعبده بازی وتردستی ویا جلب معاونت شیطانها از راههای خاصی و کمک گرفتن از آنان(ناصر مکارم شیرازی،همان،ص377) آیت الله جوادی آملی نیز می نویسد که سحر، حق را به صورت باطل در آوردن است ومنصرف ساختن دیده یا قلب از حق وواقعیت است به خلاف آن که باطل است وحقیقت ندارد.( عبدالله جوادی آملی، تفسیر تسنیم، ج5، ص651)

سحر واقعیت یا خرافه ؟ حق یا باطل؟

آیا سحر امری واقعی است یا خرافه ای بیش نیست؟ آیا واقعا کسانی هستند که دارای قدرت های خارق عادتی باشند و بتوانند تصرفاتی در زندگی خود و دیگران بکنند که موجب اختلال در شخصیت یا رفتار آنان شده و ایشان را از مسیر طبیعی خارج نمایند؟

در پاسخ به این پرسش باید گفت که سحر دارای اقسامی چند است که از جمله آن ها می توان به سیمیا، لیمیا ، هیمیا، ریمیا، کیمیا، علوم غریبه چون علم اعداد، جفر، رمل، علم حروف ، علم اوفاق و مانند آن اشاره کرد.

از آیات قرآنی به دست می آید که سحر و جادو واقعیتی انکار ناپذیر است؛ هر چند که برخی از اقسام آن هر چند امری واقعی هستند، ولی از حق بیرون بوده و نمی توان آن ها را مصداقی از حقیقت دانست؛ زیرا برخی از اقسام سحر و جادو که موجب فساد در اخلاق و رفتار دیگری می شود بی هیچ شک و تردیدی از امور باطلی است که از حقیقت طرفی نبرده است.

خداوند در آیاتی از جمله آیه 102 سوره بقره از دو فرشته ای به نام هاروت و ماروت یاد می کند که به مردم بابل سحر می آموختند. این دو فرشته از سوی خداوند به عنوان آزمون و فتنه در میان ایشان آمده بودند. اما مردم بابل به جایی آن که از سحر برای درک حقایق و پیشرفت و تعالی روحی و روانی خود و بهتر شدن زندگی اجتماعی بهره برند، از آن برای کارهای باطلی چون اختلاف میان زن و شوهر بهره می گرفتند که موجبات خشم الهی را فراهم آورند.

هم چنین خداوند در آیه 4 سوره فلق به صراحت از زنان ساحری سخن به میان می آورد که بر گره ها می دمند. در این آیه از نفاثات سخن به میان آمده است. «نفّاثات» زنان ساحره اند كه با گره زدن و قرار دادن آب دهان بر آن سحر مى كردند.(مفردات، ص 816 ، «نفث»؛ مجمع البيان، ج 9 – 10، ص 866 ؛ الكشاف، ج 4، ص 821)

در اخبار و روایاتی که در کتب اهل سنت آمده، از عمل جاهلی به عنوان رقیه سخن به میان آمده که شباهت بسیاری در همین عمل نفاثات دارد.

در قرآن و روايات با سحر باطل و سحر حق روبه رو مي‌شويم. مقصود از سحر باطل در برابر حق آن است که این دسته سحر از مصادیق گناه و حرام است و می بایست به سبب آثار مخرب و زیانبار ترک شود. اما گاه مراد از باطل همان امر خرافی است که در برابر واقعیت قرار می گیرد. شکی نیست که برخی از اقسام و انواع سحر، از اموری خرافی است که واقعیتی ندارد. به این معنا که هم امری غیر واقعی و خرافی هستند و هم این که از حقیقت بهره ای نبرده است. مقصود از سحر باطل گاه همین نوع از اموری است که از خود واقعيتي ندارد. از جمله این سحرها می توان به همین شعبده ها و تردستی ها اشاره کرد که تنها توهم است و بيشتر با استفاده از نيرنگها و تر دستي انجام می گیرد.

به نظر می رسد که سحری که ساحران علیه معجزه حضرت موسی(ع) آوردند از همین نوع بوده است. البته با توجه به خوف و ترس حضرت موسی(ع) این معنا به دست می آید که برخی از آنان توانایی تاثیرگذاری در چشم مردم داشته اند که این تاثیرگذاری می تواند از باب سحر واقعی نه خرافی باشد. خداوند در آیه 66 سوره طه می فرماید: فاذا حبالهم و عصيهم يخيل اليه من سحرهم انها تسعي؛ ناگهان طنابها و عصاهايشان در چشم او چنان وانمود كردند، بر اثر سحر، كه راه مي‌روند. » هم چنین در آيه 116 سوره اعراف نيز آمده است: «فلما القو سحروا اعين الناس و استرهبوهم؛ آنگاه كه طنابهاي خود را افكندند چشم مردم را جادو كردند و آنان را ترساندند. »

در این آیات بر تاثیر سحر ساحران با ايجاد خيال باطل و جادو كردن «چشم» تاكيد شده است كه مبين اين نكته است كه اين عمل ایشان تاثیرگذار بوده است هر چند که این تاثیر در چشم و قوه خیال دیگران انجام شده است. البته ممکن است که گفته شود که این تاثیر تصرف در تکوین و امور وجودی نبوده تا واقعیت باشد، در پاسخ باید گفت که تاثیر چه در قوه خیال دیگری و چه در ماده خارجی امری واقعی است و جزو خرافات به شمار نمی آید.

خداوند در آيه 24 سوره مدثر از تاثیر سحر به شکل واقعی سخن به میان آورده و می فرماید: «ان هذا الا سحر يوثر؛ اين نيست مگر سحر موثر. اين تعبير مي‌رساند كه گونه اي از سحر مي‌تواند واقعی و تاثیرگذار در دیگری و خارج باشد.

از داستان هاروت و ماروت نیز این معنا به دست می آید که سحر می تواند امری واقعی و غیر خرافی باشد هر چند که در حقانیت آن آن تردید شود و آن را امری باطل به معنای ضد حق بدانیم؛ زیرا از سحر برای کارهای نادرست و فسادآمیز استفاده می شود که از این رو باطل خواهد بود.

بر اساس روايات و سخن اكثر مفسرين وجه نزول دو سوره فلق و ناس حادثه اي بود كه در آن شخصي به نام «لبيد ابن اعصم» يهودي پيامبر (ص) را جادو كرد و اين دو سوره نازل گرديد. بعد از آنكه حضرت علي _ عليه السلام _ اين دو را بر سر چاهي كه گره ها در آن بود خواند و گره ها را باز كردند حضرت پيامبر _ صلي الله عليه و آله _ كه احساس مريضي مي‌كردند بهبود يافتند.( مراجعه كنيد به ترجمه الميزان، ج 20، ص 681، ترجمه سيد محمد باقر موسوي همداني، به دفتر تبليغات 1368 قم، ايران و نيز: مستدرك الوسائل، كتاب اشجاره، باب 22 از ابواب ما يكستب به حديث 7. در احاديث ام عبدالله نيز شريك لبيد ابن اعصم آمده است.

بنابراين در پاسخ به سؤال شما چنين نتيجه مي‌گيريم كه سحر تنها شامل سحر خرافی و نیز باطل نمي شود، بلکه سحرهاي به دو شکل سحر واقعی و تاثیرگذار و نیز سحر حق و خوب در برابر سحر بد و باطل نیز وجود دارد.

البته بسیاری از سحرها از جمله چشم زخم( قلم، آیه 51) در عالم تکوین و واقع در همان عالم روح و روان تاثیر می گذارد و مانند معجزات نیست که در تکوین مادی و خارجی تاثیرگذار باشد؛ هر چند که نمی توان منکر این نوع از سحر نیز شد.

مرحوم مجلسی از علمای برجسته و محقق شیعی درباره واقعیت سحر می گوید: بیش تر علما بر این عقیده اند که سحر از خرافات است؛ اما از آن جایی که هیچکس منکر اثر سحر نیست، در پاسخ به این که چرا سحر اثر می کند ، در مقام توجیه اثر سحر گفته اند: اگر مسحور بداند که درباره او سحر کرده اند، توهم مسحور شدن باعث می شود که اثر سحر در او ظاهر شود؛ مثل تلقین به مریض که موجب تاثیر در بیمار می شود. اما اگر شخص اصلا نداند که درباره او سحر کرده اند، در این خصوص با آن که هیچ یک از علما منکر این نوع اثر نشده اند، ولی هیچ گونه توجیهی برای آن ندارند، مگر آن که بگوییم این اعمال بر اثر استخدام جن و شیاطین علیه شخص مسحور انجام می شود.

علامه طباطبايي در واقعی بودن سحر و وجود داشتن چنين اموري مي نویسد: در اين ميان افعال خارق العاده ديگري است که مستند به هيچ کدام از سبب از اسباب طبيعي و عادي نيست، مانند خبر دادن از پنهاني ها و مانند ايجاد محبت يا دشمني و گشودن گره ها و گره زدن ها و خواب کردن و احضار و حرکت دادن اشياء با اراده و از اين قبيل کارهايي که مرتاض ها انجام مي دهند که به هيچ وجه قابل انکار نيست، يا خودمان بعضي از آنها را ديده ايم و يا برايمان آن قدر نقل کرده اند که ديگر قابل انکار نيست». این امور در واقع سوءاستفاده از علم است، يعني از بعد از كشف روابط بين اشياء وتأثيرات علت بر معلول ،آن را در مسير انحرافي به كار مي برند وخداوند هم خواسته كه اسباب در عالم مؤثر باشند وجلوي تأثير اسباب گرفته نشود؛ لذا سحر در بعضي مواقع به اذن الهي مؤثر واقع مي شود.(المیزان)

به هر حال،‌ما در این بخش به دو پرسش اساسی درباره سحر پاسخ داده ایم: نخست این که سحر می تواند واقعیت باشد و این گونه نیست که امری خرافی باشد؛ دیگر آن که برخی از سحرها می تواند حق باشد ؛ چنان که آموزش سحر جهت ابطال سحر، یا آموزش های سحر توسط هاروت و ماروت هر چند فتنه و آزمون الهی بود، هم چنین حق بود، ولی بابلی ها آن را برای امور باطلی به کار بردند که از جمله آن ها جدایی افکندن میان زن و شوهر بود. البته ساحر با داشتن علم سحر، از دایره قدرت الهی خارج نیست وبدون اراده خدا قادر به انجام کاری نیست وبه کسی نمی تواند ضرری برساند؛ چنان که خداوند در آیه 102 سوره بقره به صراحت بر این نکته تاکید دارد. پس ساحر هر چند با سحر خویش در واقعیت تصرفاتی را انجام می دهد ولی این تصرفات هرگز از دایره مشیت الهی نمی تواند بیرون باشد.( عبدالله جوادی آملی، تفسیر تسنیم،ج5،ص677)

آیه 102 در مقام بیان دوچیز است: یکی اصل تأثیر تکوینی سحر ودیگری عدم استقلال ذاتی آن؛ بدین معنا که سحر تأثیر آن از قانون سببیت خارج نیست وقانون سببیت از مقدرات الهی است. تأثیر تکوینی وخارجی سحر بدین معنا نیست که ساحر بر مقدمات الهی وقضا وقدر پیشی گرفته ودر صنع الهی خللی ایجاد کرده و بر قوانین جاری در نظام هستی حاکم شده است؛ بلکه عمل او مانند سایر اعمال از قانون اسباب ومسببات جدانیست، اسبابی که سببیتش را از قضای الهی گرفته است واگر خدا بین سبب ومسببی حایل شود، سبب سببیت خود را از دست می دهد.(محمد حسین طباطبایی، المیزان ، ترجمه محمد باقر موسوی همدانی، ج1 ، ص355)

تمایز سحر و معجزه

مرحوم مجلسی رحمه الله به نقل از مازری آورده است: فرق بین سحر و معجزه و کرامت در این است که سحر به کمک اقوال و افعال ساحر انجام می شود، ولی کرامت غالبا به صورت غیر منتظره انجام می گیرد. معجزه هم در مقام تحدی برای پیامبر صورت می پذیرد. ( محمدباقر مجلسی، بحارالانوار، ج 60، ص 37)

امام الحرمین می گوید: سحر از فرد فاسق ظاهر می شود، ولی کرامت و معجزه هرگز از فاسق ظاهر نمی شود. شارح المقاصد گفته است: سحر اظهار امر خارق العاده از فرد خبیث و پلید در انجام اعمال مخصوصی است که نیازمند یادگیری می باشد و از این دو نظر، از معجزه و کرامت جدا می شود و به زمان و مکان و شرایط خاصی اختصاص می یابد و چه بسا ساحر فردی فاسق و فاجر باشد، در حالی که معجزه و کرامت به زمان و مکان خاصی بستگی ندارد.

سحر، حرام یا حلال؟

پرسش دیگری که مطرح است که آیا سحر حلال و جایز است یا آن که حرام و ممنوع است؟ از نظر قرآن و سنت اسلامی استفاده از سحر و رو آوردن به اين وسيله کار نادرستی است. از این روست که در اسلام در نهايت غلظت و شدت از انجام اعمال ساحری باز داشته شده و حکم تحريم و حرمت درباره آن صادر شده است و حتی در برخی از موارد آن را همسان کفر دانسته اند. . در روايتي آمده است كه زني خدمت حضرت پيامبر (ص) آمد و گفت: شوهرم با من بد اخلاقي مي‌كند من براي آرام كردنش از سحر استفاده كرده ام. پيامبر (ص) فرمود: از اين جادو و سحر دور شو!، خداوند و ملائكه آسمان همه تو را لعنت مي‌كنند. آبهاي زمين را آلوده كردي. بعد شنيده شد كه آن زن لباس خشن پوشيده و توبه كرده و خود را بسته است. پيامبر(ص) فرمود: او آمرزيده نخواهد شد.( مستدرك الوسائل، كتاب اشجاره، باب 22 از ابواب ما يكستب به حديث 7)

پيامبر (ص) فرمود: ثلاثه لا يدخلون الجنه:مدمن خمر مدمن سحر و قاطع رحم؛ سه گروه وارد بهشت نخواهند شد، كسي كه زياد شراب بنوشد، كسي كه زياد جادو كند، و كسي كه صله رحم را قطع كند. (وسايل الشيعه، حرّ عاملي، كتاب التجارة، باب 25 از ابواب ما يكتسب به.)

امام صادق (ع) فرمود: من تعلم شيئا من السحر قليلا او كثيرا فقد كفر و كان آخر عهده بربه و حده ان يقتل الا ان يتوب؛ هر كس چيزي از سحر بياموزد، زياد باشد يا كم، كافر شده است و سرانجام كارش با خدايش هست. و حدش اين است كه كشته شود مگر اينكه توبه كند.(همان)

فقهیان شیعی نیز درباره حرمت آن اتفاق نظر دارند. مرحوم فخر المحققین در کتاب ایضاح ادعا کرده که حرمت سحر و جادو از ضروریات دین اسلام است و هر که جادو را حلال بداند کافر است. شهید اول و شهید ثانی رحمه الله در کتاب های دروس و مسالک خود ادعا کرده اند که هر کس سحر و جادو را حلال بداند باید کشته شود. شیخ انصاری رحمه الله در کتاب مکاسب گفته است که هر چند ما مطمئن به اجماع علما در این خصوص نیستیم، ولی ادعای ضروری دین از چیزهایی است که ما مطمئن به حرمت این عمل می شویم و علما در همه اعصار بر حرمت جادو و جادوگری اتفاق داشته اند. شهید اول در کتاب دروس همچنین گفته است: طلسم نیز مانند سحر حرام است. (سید محمد کلانتر، کتاب المکاسب للشیخ الاعظم الشیخ مرتضی انصاری، بیروت، منشورات مؤسسة النور للمطبوعات، 1410 ق.، ج 3، ص 36 و نیز 94 تا 96)

تا این جا مسلم شد که سحر در اسلام حرام است. اما این که آیا به طور مطلق حرام است یا بعضی جاها استثنا شده، ظاهرا آن گونه سحر که برای مقاصد درست به کار گرفته می شود مثل پیدا کردن گم شده یا بقای عمارت یا فتح سرزمین کفر جایز است، به خصوص باطل کردن سحر با سحر جایز می باشد. (همان)

کلینی نقل می کند که عیسی بن شقفی نزد امام صادق علیه السلام آمد و عرض کرد: حرفه من سحر بود و در برابر آن مزد می گرفته ام و مخارج زندگی ام نیز از همین راه تامین می شده است. با همین درآمد حج نیز گزارده ام، ولی اکنون آن را ترک کرده و توبه نموده ام. آیا برای من راه نجاتی هست؟ امام علیه السلام فرمودند: عقده سحر را بگشا، ولی گره جادوگری مزن. (شیخ حر عاملی، وسائل الشیعه، قم، مؤسسة ال البیت، ج 17، باب 15، حدیث 1) این حدیث و امثال آن به روشنی دلالت می کند بر این که یاد گرفتن سحر یا عمل سحر برای باطل کردن آن بدون اشکال بوده و جایزاست.

درباره جادو، حدیث معتبری از امام صادق علیه السلام در کتاب احتجاج طبرسی وارد شده که بسیار جامع و نافع است. زندیق مصری در بحثی طولانی که با امام صادق علیه السلام داشت، از ایشان پرسید: اصل جادو چیست و چگونه جادوگر می تواند کارهایی عجیب و غریب انجام دهد؟ امام علیه السلام فرمود: سحر بر چند وجه است:

یک نوع آن به منزله پزشکی است; یعنی همان گونه که پزشکان برای هر مریضی راه علاجی می یابند جادوگران نیز برای هر صحتی، راهی برای از بین بردن آن می یابند و برای هر عافیتی راهی برای رفع آن می جویند.

نوع دوم شعبده و سرعت دست و اعمال فوق عادت است. نوع سوم آن که شیاطین را به خدمت می گیرند.

زندیق گفت: شیاطین جادو را از کجا آموخته اند؟

فرمود: از همان جا که پزشکان پزشکی را می آموزند; بعضی را به تجربه و بعضی را به علاج.

زندیق گفت: درباره ماجرای هاروت و ماروت… چه می گویی؟

فرمود: آن ها برای امتحان انسان ها آمده بودند و تسبیحشان این گونه بود که اگر بنی آدم فلان کار و فلان کار را بکنند یا فلان ورد را بخوانند فلان اتفاق روی می دهد…. به این طریق، مردم انواع سحر را از آن ها فرا گرفتند. پس آن ها به مردم می گفتند که ما برای امتحان شما آمده ایم. چیزی را که ضرر می رساند و فایده ای برای شما ندارد از ما فرا نگیرید.

زندیق پرسید: آیا ساحر می تواند با سحر خود، انسان را به صورت سگی یا الاغی یا مثل این ها درآورد؟

امام علیه السلام فرمودند: ساحر عاجزتر از آن است که بتواند خلق خدا را تغییر دهد و… اگر می توانست هر آینه از خودش پیری و فقر و مریضی را دور می کرد… پس بهترین سخن ها درباره سحر آن است که بگوییم: سحر به منزله پزشکی است; ساحر کاری می کند که مرد نتواند با زن خود هم بستر شود. او نیز نزد پزشک می رود و خود را معالجه می کند و خوب می شود.( طبرسی،الاحتجاج،ص 81 و 82 ؛ نیز محمدباقر مجلسی، بحارالانوار، ج 60، ص 21)

آثار سحر از منظر قرآن

از نظر قرآن، سحر می تواند آثاری چون افساد در جامعه(یونس، ایه 81)، جدایی میان همسران(بقره، ایه 102)، خسران و از دست دادن سرمایه های وجودی(همان)، ایجاد خوف وترس در مردم(اعراف، ایات 113 و 116)، شرآفرینی(فلق، آیه 4)، ضرر و زیان(بقره، ایه 102)، کفر و بی ایمانی(همان)، محرومیت از رستگاری و موفقیت در زندگی دنیوی و اخروی(یونس، ایه 77؛ طه، ایه 69؛ قصص، ایات 36 و 37) و محرومیت از نعمت های اخروی (بقره، ایه 102) و مانند آن به دنبال داشته باشد.

سحر ساحران می تواند بر قوه بینایی (اعراف، ایه 116) و قوای ادراکی و خیال انسان(طه، آیه 66) و نیز جان مردمان(مدثر، ایه 24) تاثیرگذارد و موجبات ترس و دلهره مردم (اعراف، ایه 116) را فراهم آورد.

آموزش های سحر در بسیاری از موارد از طریق شیاطین است(بقره، ایه 102) هر چند که گاه فرشتگان نیز برای آزمون مردم مامور می شوند تا سحر بیاموزند. ولی باید توجه داشت که بیش تر شیاطین به سمت سحر و جادو گرایش دارند و با ابزارهای گوناگون می کوشند تا مسیر رشد و پیشرفت مردم را سد کنند و ایشان را به گمراهی و فساد بکشانند.

راه های درمان و ابطال سحر

گرچه سحر و جادو واقعيت دارد ولي غالب آنچه امروزه در ميان مردم در اين باره شايع است بى‏اساس و بی پایه است و اكثر كسانى كه به اين امور مى‏پردازند كلاه بردارانى هستند كه از اين طريق قصد اخاذى و پر كردن جيب خود را دارند. ولى اگر بر فرض موردى پيدا شد كه سحرى در كار بود راه‏هايى براى بطلان آن وجود دارد:

1- استعاذه به خداوند و خواندن سوره‏هاى فلق و ناس.

2- خواندن و نوشتن آيات 75 تا 82 سوره يونس.

3-آيه 102 سوره بقره «واتبعوا ما تتلوا الشياطين…» تا آخر آيه با آب زعفران روي طشت مسي نوشته شود و در هنگام نوشتن، كندر را بخور دهند. بعد طشت را پر از آب باران و يا آب چشمه مي كنند بعد مسحور با استفاده از آن آب غسل مي كند و از آن آب مي نوشد. بقيه آب را در پارچ شيشه اي بريزد و براي غسل استفاده كند. بهترين روز هم روز چهارشنبه است.

4- آيه 100 سوره نسا «و من يهاجر في سبيل الله…» تا آخر آيه با جوهر زعفران با كره گاو روي كف دست نوشته شود.

5- دعا وتضرع به درگاه خداوند.

6- درخواست دعا از اولياى واقعى خداوند.

7- صدقه دادن.

ایت الله العظمی محمد تقی بهجت در بیان راه باطل ساختن سحر و جادو و چشم زخم در پاسخ این سوال که : کسی که سحر شده باشد یا دچار چشم زخم شده باشد برای بطلان سحر و دفع چشم زخم باید چه کند ؟ می نویسد: موارد ذیل را رعایت و عمل نمائید:1- قران کوچک همیشه همراه داشته باشد؛ 2- معوذتین را بخوانید و تکرار نمائید ؛ 3- ایه الکرسی را بخوانید و در منزل نصب نمائید؛ 4- چهار قل را بخوانید و تکرار نمائید خصوصا وقت خواب ؛ 5- در مواقع اذان با صدای بلند اذان بگوئید.

در برخی از موارد نیز براین موارد تاکید شده است: نمازها، مخصوصاً نماز صبح را اوّل وقت بخوانيد، و بعد از نماز صبح دست راست را روى سينه بگذرايد، و هفتاد مرتبه «يا فتّاح» بگوييد. سپس 110 مرتبه صلوات بفرستيد. در هر شبانه روز پنج مرتبه آية الكرسى بخوانيد، و به خود بدميد. و هر وقت گرفتار ناراحتى فكرى شديد، ذكر «لا حول و لا قوّة الاّ باللّه» را بگوئيد. اين برنامه را تا چهل روز ادامه دهيد، ان شاء اللّه مشكل شما برطرف خواهد شد.

مشاهده بیشتر

خلیل منصوری

آیت الله خلیل منصوری رامسری به مدت ده سال در مرکزفرهنگ و معارف قرآن به تحقیق و پژوهش در علوم و معارف قرآن پرداخته و در همین سال ها آثار چندی نگاشته که در مطبوعات علمی و پژوهشی چاپ و منتشر شده است. آیت الله هم چنین در مدت بیست سال همکاری با مرکز جهانی علوم اسلامی، سازمان حوزه های علمیه خارج از کشور و جامعه المصطفی مقالات و کتب بسیاری را در باره کشورهای جهان و اوضاع آن به شکل تحلیلی نگارش کرده است. لازم به ذکر است تمامی مقالات منتشر شده در این وبسایت تألیف ایشان است.

نوشته های مشابه

6 دیدگاه

  1. کسی دعانویس غیر مسلمون سراغ داره؟خواهش می کنم اگه کسی رو سراغ دارید کمکم کنید.برای باطلیه طلسم وجادو می خوام.کارم انجام شود ۵۰۰ شیرینی میدم .فرنیا هستم شماره تماسم ۰۹۳۹۱۳۹۳۰۱۵ هست

    1. باسلام وقت بخیر بنده میخوام چند خطی درحدسوادم دراین خصوص سحروجادو بگویم برادران وخواهران من قبلا اگرکسی میگفت این چیزها وجودداره محکوم میکردم به دیوانگی بنده رشته درسی ام تاریخ وعلاقه شدید به باستان شناسی دریکی ازکاوشها تحت تاثرقدرتی بسیار زیاد قرارگرفتم وبعدازمدتی حس کردم خیلی کارها انحام میتونم بدم اما برای خودم نمیشه ‌ وبه اراده خدای بزرگ هرغیرممکنی را ممکن کنم کاری که ان ساحران به اصطلاح کردن جادو نبود یک شعبده بازی بود کاری که موسی کرد سحربود وبه اصطلاح معجزه این دانش اکتسابی نیست بری کلاس یادبگیری اگرسرخود بری دنبالش اخرسر کار انسان به تیمارستان میکشه یا کسانی که خودبخود میشن مشکل گشا باید اجازه قلم به دست گرفتن راداشته باشن چون این دانش بسیارخطرناکه ونباید عامه مردم بدانند وتمام کتابهای دعا وکنز وطلسمات اعدادراتغییردادن که کسی انجام نده وبه خودش ودیگران اسیب نرسانه اعدادراعوض کردن چون اگرنمیکردن دیگه احرروی اجربندنبود درایران زمین تعداد کسانی که بتونند انجام بدن زیر انگشتهای یک دست است ومن حقیر به اراده خودش میتونم هرغبرممکن راممکن کنم البته باشرط وشروط

  2. به نام خدا
    بر اساس آیات قرآنی هر سحر و جادو و طلسم را می توان با چهار قل و به ویژه فلق و ناس ابطال کرد. همیشه این ها را بخوانید و بر خودتان فوت کنید.
    از سوی دیگر می توانید به مفاتیح جنان رجوع کرده و در تعقیبات مشترکه دعای اعیذ نفسی را بخوانید تا هم از شر دشمنان حفظ شوید و هم طلسم دیگران باطل شود.
    البته ذکر محال نیز نافع است به ویژه ذکر حسبنا الله و نعم الولیل نعم المولی و نعم النصیر و نیز ذکر افوض امری الی الله ان الله بصیر بالغباد
    خلیل منصوری

  3. سلام ممنون مطلب خوب و جامعی بود متاسفم برای کسانی که سراغ این کارا میرن! این همه اذکار خوب و مفید در قرآن و مفاتیح آورده شده که میشه در جهت خیر ازشون استفاده کرد ان شاءالله هر کس برای کسی بد میخواد شرش به خودش برگرده! و خداوند همه رو هدایت کنه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا