اجتماعیسیاسیفرهنگیمعارف قرآنیمقالات

مديريت انتخاب كارگزار

samamosبي گمان، ما همه چيز را مديريت مي كنيم، چون كه خودمان نيز مديريت مي شويم، زيرا جهان به گونه اي نظام يافته كه هيچ كس جز خداوند از دايره پاسخ گويي بيرون نيست. (انبياء، آيه23) پس همان گونه كه طبق سنت الهي، خودمان و جهان را مديريت مي كنيم؛ زيرا مشيت الهي به اين تعلق گرفته تا خودمان با اراده و اختيار، خود و جهان خويش را در دنيا و آخرت بسازيم؛ به شكلي خودمان نيز در دايره مديريت ديگران قرار مي گيريم و اين گونه است كه به جاي فعال مايشاء كه صفت انحصاري خداوند همانند صفت تكبر و مانند آن است، ما گرفتار نوعي جبر مي شويم كه از سوي ديگران تحميل مي شود.

بنابراين همان اندازه كه دست هاي ما براي انجام كاري باز است به همان مقدار با محدوديت هايي مواجه هستيم كه سنت هاي الهي و قوانين حاكم بر جهان و اراده و مشيت هاي خودي و غيرخودي بر ما تحميل مي كند. پس مي بايست در ميانه لاجبر و لاتفويض يعني بين المنزلتين خودمان و ديگران يا ديگر چيزها را مديريت كنيم.

براين اساس مي توان گفت كه ما دچار نوعي محدوديت هاي خواسته و ناخواسته اي هستيم كه خواسته و اراده و انتخاب ما را محدود مي سازد و بايد با همين داشته ها كارهايي را به سامان برسانيم كه در آموزه هاي قرآني از آن به مظهريت در الوهيت و ربوبيت ياد شده و به ما فرمان داده شده تا رباني شويم و جهان را به عنوان خليفه الهي پروردگاري كنيم. (بقره، آيه30؛ آل عمران، آيه79)

شيوه انتخاب كارگزار

از آن جايي كه سنت الهي و قوانين حاكم بر نظام هستي به گونه اي است كه انسان بايد در اجتماع شكل گيرد و خودش و جهانش را بسازد و به عنوان سازه نهايي در آخرت تحويل خداوند دهد، لذا ناچار است كه از ديگران به عناويني چون همسر، همكار و مانند آن استفاده كند و اصل را بر تعاون و همكاري قرار دهد. (مائده، آيه2)

از اين رو در انتخاب معاون و همكار، در هر كاري بايد باتوجه به هدف و شرايط، كارگزاري را برگزيد. اما نمي توان هر كسي را براي هر كاري به كار گرفت و به عنوان همكار با او كاركرد و لذا محدوديت هايي را بايد پذيرفت و بدان تن داد.

كار، هر چه مهم تر و داراي ارزش و اعتبار بالاتري باشد مي بايست شرايط سخت گيرانه تري را اعمال كرد.

در آموزه هاي قرآني روش انتخاب همكار و كارگزار بيان شده است. ما در اينجا به چند نكته اي اشاره مي كنيم كه خداوند در سوره يوسف براي انتخاب كارگزار بيان كرده است.

ويژگي هاي لازم براي انتخاب كارگزار و همكار

با توجه به آياتي از جمله 54و 55 سوره يوسف مي توان چند ويژگي و شرط برجسته را در انتخاب همكار و كارگزار مورد توجه قرارداد. اينكه مي بايست درباره شخص، تحقيقاتي ميداني انجام داد و اطلاعاتي از پيشينه فكري و اخلاقي و كاري او به دست آورد جزو مسلمات عقلي و بديهي و قرآني است.

بررسي سوابق خانوادگي و شخصيتي همكار و كارگزار مهم است و اگر اطلاعاتي در اين زمينه نداشته باشيم نمي توانيم از موقعيت پرورشي و تربيتي او آگاهي درستي بدست آوريم.

از ديگر مسايل مهم در سوابق شخص، مسئله امانت داري است. هر چه شخص در حوزه هاي مختلف مورد ارزيابي قرارگيرد و ميزان وفاداري او معلوم شود بهتر است. اگر كسي بتواند در حوزه اخلاق جنسي امين باشد، مي توان گفت كه از شرايط مناسب تري براي كار برخوردار است.

بايد توجه خاصي به حوزه اخلاق همكار و كارگزار داشته باشيم، زيرا آنچه در تعاملات و روابط انساني، مهم و اساسي است حوزه اخلاق و رفتار است. بنابراين، هر نكته اي اخلاقي به ويژه روابط جنسي و اخلاقي او مي تواند در نوع معاشرت و تعامل شخص با ديگران و خود مدير نيز مؤثر باشد.

ديگر آنكه با او جلسه مصاحبه اي گذشت و اطلاعاتي درباره شخصيت و علم و دانش و بيان و مانند آن به دست آورد. در اين جلسه مي توان قدرت بدني و جسمي او را نيز ارزيابي كرد.

در مصاحبه بايد جلسه به طور خصوصي و به دور از حضور ديگران برگزار گردد و پس از ارزيابي و سنجش قدرت ها و توانمندي ها اگر شايسته معاشرت هاي خاص و خصوصي است او را افزون بر مسئوليت هاي عمومي براي همراهي و همدلي نيز به خدمت گرفت و از ويژگي هاي او براي ارتقاي شخصي و شخصيتي خود بهره برد. مصاحبه بايد به گونه اي انجام گيرد كه خصوصيات او روشن شود و آستانه تحمل و صبر وي به دست آيد.

پس از انتخاب كارگزار و همكار مناسب براي كار خاص، همه امكانات مناسب با آن كار در اختيار او قرار داده شود و براساس مسئوليت ها او را تكريم كرده و مكانت و منزلت او را به طور رسمي به ديگران ابلاغ كرد.

اگر شخص را براي كار مربوط به خانه و خانواده استخدام مي كنيم او را بايد در مورد عناصري چون امانت اخلاقي و حفاظت براسرار و رازها بيازماييم و اطلاعات كاملي از او در اين زمينه به دست آوريم.

در صورت احراز صلاحيت هاي كامل، به شخص امكاناتي را دهيم تا بتواند به سادگي د رحوزه مسئوليت خويش عمل كند و كارها را به او واگذار و تفويض كنيم و نيازي نيست كه هر روز امور خرد و درشت را به او گوشزد نماييم. البته اين بدان معنا نيست كه او را زير نظر قرار ندهيم، زيرا نظارت، امري لازم و ضروري است و حتي كساني كه از نظارت دروني وجدان بيدار و تقوا برخوردارند ممكن است به طوري زير نظر قرار گرفته شوند و رفتار آنان هرازگاهي سنجش و ارزيابي شود. حتي بر كارگزاران بسيار امين نيز مي بايست افرادي به عنوان رقيب عتيد باشد تا ضمن كنترل و مديريت از بالا اجازه دهند تا شخص آزادانه كار خود را انجام دهد و در صورت نياز هرازگاهي موارد كلي به شكل خاص تذكر داده شود. بيان همه مطالبي كه در سوره يوسف در انتخاب و مديريت كارگزاران و همكاران بيان شده در اين مطلب كوتاه شدني نيست و از اين رو به همين مقدار بسنده مي شود.

مشاهده بیشتر

خلیل منصوری

آیت الله خلیل منصوری رامسری به مدت ده سال در مرکزفرهنگ و معارف قرآن به تحقیق و پژوهش در علوم و معارف قرآن پرداخته و در همین سال ها آثار چندی نگاشته که در مطبوعات علمی و پژوهشی چاپ و منتشر شده است. آیت الله هم چنین در مدت بیست سال همکاری با مرکز جهانی علوم اسلامی، سازمان حوزه های علمیه خارج از کشور و جامعه المصطفی مقالات و کتب بسیاری را در باره کشورهای جهان و اوضاع آن به شکل تحلیلی نگارش کرده است. لازم به ذکر است تمامی مقالات منتشر شده در این وبسایت تألیف ایشان است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا