اجتماعیاخلاقی - تربیتیاعتقادی - کلامیسیاسیمعارف قرآنیمقالات

مكر مستكبران و راهكار مقابله

samamos-comاستكبار همواره مكر مي ورزد و چاره جويي و حيله مي كند تا بر جهان و جهانيان سيطره و سلطه يابد و همه منابع مادي و انساني را به خدمت خويش گيرد. خداوند در آيات بسياري از قرآن به مساله مستكبران پرداخته است؛ چرا كه نخستين طاغي در آفرينش، ابليس مستكبري است كه با طغيان خويش كوشيد تا مسير آفرينش را منحرف سازد.

انحراف مستكبران از خط اصلي آفرينش، به سبب خودبرتربيني آنان است. آنان نه تنها خود فاسد هستند بلكه بر آن هستند تا فساد را در همه عرصه ها گسترش دهند و باهنجارشكني و تغيير ارزش ها بلكه خلقتها به تعبير قرآن به اهداف پليد خويش دست يابند.

خداوند در آيه 33 سوره سباء از تلاش شبانه روزي مستكبران براي گمراهي مستضعفان و انسانهاي بي پناه كه قدرت تفكر و تقابل را ندارند، سخن به ميان مي آورد و توضيح مي دهد كه چگونه آنان مكر شبانه روزي خويش را به كار گرفته اند تا جهان را مديريت كنند.

روشهاي فريبكارانه و مكارانه مستكبران

مكر، بر فريب و خدعه استوار است. بر اين اساس، مكار از هيچ چيزي براي رسيدن به هدف خويش فروگذار نمي كند و حق و باطل را چنان در هم مي آميزد كه انسان قدرت تشخيص حق و باطل را نيابد. البته كساني كه اهل ايمان هستند از نور الهي برخوردار بوده و فطرت سالم و عقل سليم ايشان، آنان را نسبت به فريب و مكر مستكبران، بصير مي سازد؛ اما مستضعفان از اين امكان برخوردار نيستند و به سادگي در دام فتنه و مكر آنان مي افتند و خود به عنوان مزدوران و سربازان بي جيره و مواجب مستكبران عمل مي كنند.

از مهم ترين ابزارهايي كه مستكبران در فريفتن مردم از آن بهره مي برند، نفاق و ريا (نساء، آيه 142)، تهمت و بهتان و افتراست (يوسف، آيات 25 و 28)

آنان زشتي هاي خويش را تزيين كرده و به حق مي آرايند و باطل را حق جلوه مي دهند. (رعد، آيه 33) اغواي ديگران (اعراف، آيات 20 تا 22)، تبليغات فريبنده (انعام، آيه 112) ترور فيزيكي و شخصيتي (نمل، آيه 50 و انفال، آيه 30 و آيات ديگر)، خيانت هاي پنهاني و نهاني و ناموسي (يوسف، آيات 50 تا 52) اظهارات خيرخواهانه و نصيحت خواهي ظاهري (يوسف، آيات 11 و 12)، صلح خواهي (انفال، آيات 61 و 62) دروغگويي و قسم دروغ (نحل، آيه 94)، وسوسه (اعراف، آيات 20 تا 27) و نيز ادعاي همدلي و همسويي (توبه، آيه 56) از مهمترين روش هايي است كه مستكبران در مكرجويي از آن بهره مي برند.

مستكبران به سبب بيماردلي، حسادت و رفاه طلبي بسيار خود در مسير شيطان و اهداف شيطاني قرار مي گيرند و اجازه نمي دهند تا مسير واقعي و درست از سوي انسانها و جوامع بشري پيموده شود.

با نگاهي به رسانه هاي جهاني به خوبي مي توان دريافت كه چرا مستكبران از همه ابزارهاي تبليغاتي و شعارهاي به ظاهر خيرخواهانه و بشردوستانه مانند مردم سالاري و صلح طلبي حقوق بشر بهره مي گيرند و دريك فرآيندي زنان را به عنوان مهم ترين ابزار تاثيرگذار براي هنجارشكني مورد استفاده قرار مي دهند. بسياري از ادعاهاي حقوق بشري و تساوي حقوق زن و مرد، تنها براي مكري است كه در آستين خويش چون ماري پرورانده اند تا جوامع بشري را از فطرت سالم دور سازند و زنان را به بهره كشي جنسي سوق دهند تا از طريق اين عمل، اصالت خانه و خانواده از ميان برود و آنان بتوانند به اهداف هنجارشكنانه واستكباري خود دست يابند.

اشراف، طبقه مخرب و مكار

اشراف به عنوان طبقه اي مستكبر همواره در خدمت اهداف شيطاني بوده اند و در طول تاريخ عليه خط درست آفرينش كه از سوي پيامبران مديريت و هدايت مي شد، قرار گرفته اند. (انعام، آيات 123 و 124) آنان به عنوان بزرگ ترين مجرمان در هر جامعه اي چنان به فساد و افساد دامن مي زنند كه گروهي همانند ايشان را نمي توان در جوامع بشري به عنوان طبقات مخرب و مكار شناسايي و معرفي كرد.

در جامعه جهاني امروز به سادگي مي توان مكر مستكبران را در همه عرصه هاي زندگي شناسايي كرد. با نگاهي گذرا به مجموعه تحركات جهاني مستكبران از صلح دوستي و مردم خواهي و حمايت از حقوق زنان و استفاده ابزاري از اين امور براي رسيدن به اهداف پليد مي توان دريافت كه چگونه مستضعفان در دام فريب اين مكاران قرار مي گيرند و خود بسان بردگان بي مزد و مواجب مستكبران عمل مي كنند و اهداف آنان را در زمين جامه عمل مي پوشانند. براي رهايي از اين مكر تنها مي بايست به خداوند پناه برد (يوسف، آيه 23) و با تقواي الهي (ال عمران، آيه 20) و دعا (يوسف، آيات 33 و 34) و صبر پيشگي (آل عمران، آيه 120) و هوشياري (اعراف، آيه27 ونور آيات 11 تا 16) و امدادخواهي از خداوند (انفال، آيه 62) و احسان (نحل، آيات 127 و 128) از شر مكر شبانه روزي مستكبران در امان ماند.

راه دفع مكر مستكبران

هياهو و غوغاسالاري غربيان و رسانه هاي شيطاني كه گفتمان فريب و كفر آنان را غرقه سازي مي كنند و زمينه عمومي فساد و تباهي را در جهان گسترش مي دهند، تنها با هوشياري و توكل به خداوند قابل دفع است. باشد تا با بصيرت و هوشياري و توكل به خداوند در اين هياهوي مكرو فريب مستكبران به ساحل امن عدالت جهاني مهدي (عج) برسيم و در آن آرام گيريم. تا رسيدن به اين مقام مي بايست جهادي بس شگرف در درون و بيرون داشته باشيم و اجازه ندهيم مكر مكاران و مستكبران دل و جان ما را آلوده كند وزنگار گناه بر دل ما بنشيند و ما را به منجلاب و باتلاق فساد فرو برد.

مشاهده بیشتر

خلیل منصوری

آیت الله خلیل منصوری رامسری به مدت ده سال در مرکزفرهنگ و معارف قرآن به تحقیق و پژوهش در علوم و معارف قرآن پرداخته و در همین سال ها آثار چندی نگاشته که در مطبوعات علمی و پژوهشی چاپ و منتشر شده است. آیت الله هم چنین در مدت بیست سال همکاری با مرکز جهانی علوم اسلامی، سازمان حوزه های علمیه خارج از کشور و جامعه المصطفی مقالات و کتب بسیاری را در باره کشورهای جهان و اوضاع آن به شکل تحلیلی نگارش کرده است. لازم به ذکر است تمامی مقالات منتشر شده در این وبسایت تألیف ایشان است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا