اجتماعی

آثار تبعيض در امت اسلامى

در هر جامعه ای برخی از امتیازات طبقاتی موجب می شود تا شخص گرفتار کارها و اموری شود که ناخواسته او را به سمت تبعیض و تمییزنژادی و طبقاتی سوق می دهد. بارها اتفاق افتاده که تنها به سبب تفاوت ماشین و لباس و امتیازات مادی یک شخصی، از گناه وی در گذشته و انسان بی نوا و بی پوششی را صرفاً بخاطر نداشتن سر و وضعی شیک و یا نداشتن امکانات و نفوذ و پارتی، کیفر داده اند.

بر طبق روایات، اموری را که قرآن درباره جامعه یهود گزارش می کند عیناً و به همان شکل در امت اسلام اتفاق می افتد و آنان همان راهی را می روند که یهودیان رفته اند. در حقیقت گزارش قرآن از یهودیان و حوادث آن تنها یک گزارش تاریخی و یا برای عبرت و پندآموزی نیست، بلکه می توان آن را اخبار و پیش گویی از آینده ای دانست که امت اسلام دچار آن می شود.

تبعیض در اجرای قوانین
از جمله اموری که جوامع یهودی گرفتار آن بود، تبعیض در اجرای قوانین و مجازات های آن بوده است. با اجرای تبعیض آمیز است که قوانین تنها درباره افراد پست جامعه و طبقات بی امتیاز اجتماعی اجرا می شود و حتی تشدید مجازات تنها شامل این گروه از افراد جامعه می گردد؛ اما نسبت به طبقات عالی اجتماعی به سبب امتیازاتی که به جهت قدرت و ثروت به دست آورده اند و در مقام اشرافیت قرار گرفته اند، هیچ گونه مجازاتی اعمال نمی شود و یا در حق آنان تخفیف مجازات به شکل نقدی و مانند آن صورت می گیرد؛ از اين روست كه مالیات هاي اشراف و سرمايه داران نادیده گرفته شده و اجرای حدود و تعزیرات نسبت به آنان به شکل تبدیل به مجازات نقدی انجام می شود. از جمله امور مبتلا به جوامع یهودی  تبعیض در اجرای قوانین و مجازات های آن بوده است
روزی شخصی نزد امام صادق(ع) عرض کرد: خداوند در قرآن، مقلدان قوم یهود را مذمت کرده است، حال چه فرقی میان عوام و جاهلان یهود با عوام و جاهلان امت اسلام است با توجه به این که هر دو گروه از علمای خویش تقلید می کردند و می کنند؟
حضرت امام صادق(ع) فرمود: مقلدان یهود می دیدند که علمای آنان به وسیله رشوه، احکام خداوند را تغییر می دهند و حلال خدا را حرام می کنند و با گرفتن پول، حد زنای محصن (همسردار) برای اشراف و ثروتمندان صد تازیانه قرار می دهند و برای فقیران و بینوایان همان حکم خدا را که قتل است جاری می کنند، لذا خداوند چنین مقلدانی را مذمت و نکوهش می کند. اگر مسلمانان نیز ببینند که علمای ایشان با گرفتن پول، احکام خداوند را تغییر می دهند و هم چنان از آنان تقلید کنند آنان نیز مشمول همان مذمت و سرزنش خداوند می شوند. اما اگر دیدند که علمایشان به علم خود عمل می کنند در این صورت مقلدان اسلام مورد مذمت و نکوهش نخواهند بود.

براساس این حدیث و دیگر احادیثی که در این باره وارد شده می بایست به کسانی هشدار داد که در کشور اسلامی شیوه یهودیان را در پیش می گیرند و به فروش احکام مشغول هستند و برای اهل قدرت و ثروت، تخفیف مجازات و برای بینوایان و توده مردم تشدید مجازات را اجرا می کنند.

مشاهده بیشتر

خلیل منصوری

آیت الله خلیل منصوری رامسری به مدت ده سال در مرکزفرهنگ و معارف قرآن به تحقیق و پژوهش در علوم و معارف قرآن پرداخته و در همین سال ها آثار چندی نگاشته که در مطبوعات علمی و پژوهشی چاپ و منتشر شده است. آیت الله هم چنین در مدت بیست سال همکاری با مرکز جهانی علوم اسلامی، سازمان حوزه های علمیه خارج از کشور و جامعه المصطفی مقالات و کتب بسیاری را در باره کشورهای جهان و اوضاع آن به شکل تحلیلی نگارش کرده است. لازم به ذکر است تمامی مقالات منتشر شده در این وبسایت تألیف ایشان است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا