چند رسانه ایکتاب ها

شیخ نارین: نگاهی به زندگی و زمانه آیت الله شیخ محمد ابراهیم اعرافی شورکی

شیخ نارین

آیت الله شیخ محمد ابراهیم اعرافی شورکی درسال 1288 ه. ش ( ربیع الاول 1328 ق ) درروستای شهیدیه (شورک) میبد در خانواده اي اصیل و مذهبي دیده به جهان گشود.

پدرايشان مرحوم حاج ملاعباس از افراد متدین و با نفوذ منطقه و موصوف به تقوا و مشهور فضل بود. جد پدری وی ، مرحوم حاج آقا محمد نیز از نیکان میبد بود و عمر خویش را صرف مبارزه با خوانین و رفع ظلم آنان کرد و عاقبت به جرم دفاع از حقوق اهالی ، با اشاره خوانین به طرز فجیعی به دست اشرار محلی به شهادت رسید .

جد مادري وي ، مرحوم حاج شیخ علی نیز روحانی با صفایی بود که در میبد به ارشاد و هدایت اهالی میبد اشتغال داشت . حاج شیخ علی فرزند مرحوم آيت الله ملاابوطالب شورکی از مجتهدان برجسته میبد بود .

آیت الله اعرافی در کودکی قرآن را نزد جد مادری خود حاج شیخ علی فرا گرفت پس از آن در 7 سالگی در مدرسه تازه تاسیس شده فیروزآباد به تحصیلات ابتدائی پرداخت . سپس در 12 سالگی به حوزه علمیه یزد عزیمت و تا 15 سالگی در مدرسه های خان و مصلی به فراگیری مقدمات پرداخت . آنگاه برای تکمیل مقدمات و فراگیری سطح به حوزه علمیه مشهد هجرت و در مدرسه نواب ساکن شد و نزد اساتید حوزه مشهد علوم دینی را آموخت . ادبیات و سطح را نزد آیت الله سید میرزای جندقی (علم الهدی) و آیت الله میرزا حبیب گلپایگانی فرا گرفت .

وآنگاه به شوق تلمذ از محضر آيت الله حاج شيخ عبدالكريم حائري مهرجردي برای فراگیری سطوح عالی و دروس خارج راهي شهرمقدس قم شد وعلاوه برشركت دردرس حاج شيخ عبدالكريم حائري در درس حضرات آيات عظام صدر؛ نجفی مرعشی ، سيدمحمد تقي خوانساري ، شیخ محمد علی قمی ، فاضل قفقازی سید صدرالدین صدر وشيخ عباسعلي شاهرودي حضورپيداكرد.

در همان ایام ،وزارت فرهنگ و هنر مدرک لیسانس به ایشان اعطاء نمودند و علیرغم اصرار برخی افراد برای کشاندن وی به اداره های دولتی، آنمرحوم لحظه ای حوزه را ترک نکرد و در سن 32 سالگی با اصرار اهالی میبد و برای امتثال امر والدین به میبد مراجعت كردند و به هدایت و یاری مردم و تعلیم و تربیت طلاب مستعد و مبارزه با خوانین منطقه پرداخت .

وي پس ازرحلت آيت الله حكيم رسما حضرت امام خميني (ره) رابه عنوان تنها مرجع تقليدمعرفي نمود و با شروع انقلاب اسلامي ايران، همراه باآيت الله صدوقي وآيت الله خاتمي به رهبري مبارزان مردم استان يزد پرداخت.درسالهاي انقلاب و نهضت اسلامي خانه ايشان مأمن مبارزان و روحانيون انقلابي بود و ازآنجا راهپيمايي هاي قبل از انقلاب آغاز مي شد وايشان هميشه درصف مقدم تظاهرات حركت مي كردند.

مرحوم حاج شيخ ازسالهاي قبل ازانقلاب ونيز در دوران انقلاب نمازجمعه اقامه مي كردند و ميبد يكي ازمعدود شهرهايي بود كه قبل ازانقلاب درآن نمازجمعه اقامه مي شد. ايشان درخطبه هاي نمازجمعه صريحا به رژيم شاه حمله مي كردند. همچنين وي درمبارزه و طرد سلطه خان ها، مبارزه با نفوذ بهاييت، تأسيس حوزه علميه ميبد، احداث مساجد و آب انبارها، حفرقنوات و تدريس وارشاد مردم ورهبري فكري منطقه، فعاليت مثمرثمري به انجام رسانيدند.

سرانجام ايشان در28شهريور1371 برابر با21 ربيع الاول 1413(ه.ق) درسن 82سالگي به سراي جاويد پيوست. شهرستان میبد با ۱۲۷۶ کیلومترمربع وسعت، در ۵۰ کیلومتری شمال غربی یزد قرار دارد. شهرستان میبد شامل یک بخش مرکزی و دو دهستان «بفروئیه» و «شهدا» است. بافت تاریخی میبد، آن را در زمره یکی از نمونه های نادر شهرهای باستانی ایران قرار داده است.

 

عنوان: شیخ نارین: نگاهی به زندگی و زمانه آیت الله شیخ محمد ابراهیم اعرافی شورکی

نویسنده: خلیل منصوری

ناشر: میراث اهل قلم
تاریخ نشر: 16 شهریور، 1393
تعداد صفحه: 94
شابک: 978-600-6327-60-0
قطع کتاب: پالتویی
وزن: 89 گرم

 

دانلود رایگان کتاب شیخ نارین

مشاهده بیشتر

خلیل منصوری

آیت الله خلیل منصوری رامسری به مدت ده سال در مرکزفرهنگ و معارف قرآن به تحقیق و پژوهش در علوم و معارف قرآن پرداخته و در همین سال ها آثار چندی نگاشته که در مطبوعات علمی و پژوهشی چاپ و منتشر شده است. آیت الله هم چنین در مدت بیست سال همکاری با مرکز جهانی علوم اسلامی، سازمان حوزه های علمیه خارج از کشور و جامعه المصطفی مقالات و کتب بسیاری را در باره کشورهای جهان و اوضاع آن به شکل تحلیلی نگارش کرده است. لازم به ذکر است تمامی مقالات منتشر شده در این وبسایت تألیف ایشان است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا