اجتماعیاخلاقی - تربیتیاعتقادی - کلامیمعارف قرآنیمقالاتوب نوشت

گربه بی‌چشم و رو

گربه تا زمانی که گرسنه است، دور و بر صاحبش می‌گردد‌، به چشم و دست او می‌نگرد و میومیوکنان خواهان لقمه‌ای است؛ اما وقتی لقمه‌ای به چنگ آورد، می‌خورد و چنان با غمزه و کرشمه بی‌خیال صاحبش بی‌هیچ شکر و تشکری می‌رود که گویی خدمتی ندیده و کاری برایش انجام نشده که سپاسگزار باشد. بدتر اینکه وقتی دیگری به او لقمه می‌دهد و چند روزی نگهش می‌دارد، اصلا صاحب اصلی‌اش را فراموش می‌کند. از این رو، گفته‌اند: گربه خیلی بی‌چشم و رو است؛ یعنی خیلی نمک نشناس و بی‌وفا است.
گروهی از بندگان خدا مانند گربه ، بی‌چشم و رو هستند. تا زمانی که در مشکل هستند، همیشه خدا خدا می‌کنند و خسته نمی‌شوند، ولی همینکه به حاجت خودشان رسیدند، دیگر خدا را فراموش می‌کنند. خدا در قرآن می‌فرماید: و چون انسان را نعمت بخشیم روى برتابد و خود را کنار کشد و وقتی آسیبى به او رسد دست به دعاى فراوان برمی دارد.(فصلت، آیه 51)
همچنین می‌فرماید: و هنگامى که بر کشتى سوار مىشوند خدا را پاکدلانه مى‏‌خوانند، ولى چون به سوى خشکى رساند و نجاتشان داد، بناگاه شرک مى‌‏ورزند.(عنکبوت، آیه 65)
در جایی دیگر نیز می‌فرماید: اگر از جانب خود رحمتى به انسان بچشانیم سپس آن را از وى سلب کنیم قطعا نومید و ناسپاس خواهد بود؛ و اگر پس از محنتى که به او رسیده نعمتى به او بچشانیم حتما خواهد گفت گرفتاریها از من دور شد، بى‏ گمان او بدمست و شادمان و فخرفروش‌است.(هود، آیات 9 و 10)
اینکه بسیاری از بندگان مانند گربه عمل می‌کنند، شکی نیست، چنان‌که خدا می‌فرماید: وَقَلِیلٌ مِنْ عِبَادِیَ الشَّکُورُ؛ اندکی از بندگانم بسیار سپاسگزار هستند. (سباء، آیه 13) جالب اینکه وقتی خدا به آنان از باب احسان بلکه اکرام بی‌آنکه درخواستی داشته باشند، همه چیز را می‌دهد، به جای بندگی و شکر نعمت و اقامه نماز و زکات، کرشمه‌کنان از خدا دور شده و پشت می‌کنند و حتی به دامن ابلیس می‌روند و وقتی مشکلی پیش آید به سوی خدا انابه می‌کنند و حتی طلبکار هستند گویی که آنان مالک خدا و خدا مملوک آنان است.

مشاهده بیشتر

خلیل منصوری

آیت الله خلیل منصوری رامسری به مدت ده سال در مرکزفرهنگ و معارف قرآن به تحقیق و پژوهش در علوم و معارف قرآن پرداخته و در همین سال ها آثار چندی نگاشته که در مطبوعات علمی و پژوهشی چاپ و منتشر شده است. آیت الله هم چنین در مدت بیست سال همکاری با مرکز جهانی علوم اسلامی، سازمان حوزه های علمیه خارج از کشور و جامعه المصطفی مقالات و کتب بسیاری را در باره کشورهای جهان و اوضاع آن به شکل تحلیلی نگارش کرده است. لازم به ذکر است تمامی مقالات منتشر شده در این وبسایت تألیف ایشان است.

نوشته های مشابه

2 دیدگاه

  1. سلام سایت خوبی دارید اگه بخواهید میتونم قالب سایتم رو با تغییراتی که می خواهید برای سایت شما بدون هیچ گونه چشم داشتی برای سایتان نصب بکنم در ضمن بنده یه سایت فروشگاهی هم دارم به نام تب فایل که با جستجوی ( فروشگاه فایل تب فایل ) میتونید واردش بشید و اگه خواستید میتونم براتون این سیستم رو هم راه اندازی بکنم.
    البته هر طور که مایلید چون محتوای خوبی دارید بخاطر همون خواستم کمکی کرده باشم.
    اگه خواستید به ایمیلم پیام بدید.
    من الله توفیق

    1. بسم الله الرحمن الرحیم
      با سلام و تحیت : باید مدیریت فنی پایگاه اعلام نظر کند. با تشکر و امتنان از شما. خلیل منصوری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا