اجتماعیاخلاقی - تربیتیروان شناسیمعارف قرآنیمقالات

عوامل حرص و آزمندی در انسان

 چرا آدمی نسبت به چیزی طمع می‌ورزد و حرص و آز دارد؟ این خواستن شدید که گاه به جنون نیز می‌کشد و دیوانه‌وار آدمی را به هر سویی می‌کشاند، از چه خاستگاه و ریشه‌ای برخوردار است؟ انگیزه‌ها و علل و عوامل ایجاد حرص و آز و طمع در آدمی چیست؟ چرا حرص و آز و طمع از نظر انسان‌های اخلاقی و سالم به عنوان یک رذیلت معرفی شده است؟ و چرا و چگونه می‌توان حرص را مهار و مدیریت کرد؟
نویسنده در نوشتار حاضر با بهره‌گیری از آموزه‌های قرآنی به این پرسش‌ها تا حد حوصله یک مقاله کوتاه پاسخ داده است.

زشتی حرص و آز
آزمندی در انسان جلوه‌های متفاوت و گوناگونی می‌یابد. هر کسی نسبت به چیزی یا کسی حرص و آز دارد و نسبت به چیزی دیگر گرایش کم‌تر یا اصولا گرایشی ندارد.
آزمندی به سبب بازتاب‌ها و آثار و کارکردهای روحی و معنوی که در انسان به جا می‌گذارد و زندگی آدمی را از حالت عادی و سالم بیرون می‌برد، به عنوان یک رذیلت اخلاقی و نابهنجاری رفتاری معرفی شده است؛ زیرا گرایش شدید و عاطفی بسیار افسارگسیخته‌ای که در آزمندی جلوه می‌کند، موجب می‌شود تا رفتارهای شخص از حالت عادی بیرون رفته و موجبات اذیت و آزار برای خود و دیگران را فراهم آورد.
خداوند در آیات 41 و 42 سوره مائده به شماری از جلوه‌های آزمندی در رفتار برخی از آدمیان‌اشاره می‌کند و زشتی و بدی آن را تبیین می‌کند. خداوند در این آیات این معنا را مورد تاکید قرار می‌دهد که برخی از مردم نسبت به شنیدن دروغ‌ها و شایعات حرص شدیدی دارند. آنان این گونه عمل می‌کنند تا هر چه شایعات در جامعه وجود دارد بشنوند و ردگیری کنند و نسبت به دروغ و دروغگویی واکنش مثبتی نشان می‌دهند و حرص و آز شگفتی نسبت به دروغ از خود نشان می‌دهند.
این افراد همان اندازه که به شایعات و دروغ روی خوش نشان می‌دهند در دیگر رفتارهای اجتماعی و هنجارشکنانه نیز این گونه هستند. به این معنا که حرص ایشان محدود به شایعات و دروغ نمی‌شود بلکه  نسبت به حرام خواری، رشوه‌گیری، احکام تعریف شده و قوانین دگرگونه شده، واکنش مثبت نشان می‌دهند و گرایش شدیدی به این گونه رفتارهای ناهنجار اجتماعی دارند.
از نظر خداوند هرگونه گرایش به ناهنجاری‌های کلامی و رفتاری ، گرایشی نادرست و زشت است. بنابراین گرایش و آزمندی نسبت به دروغ و شایعات و حرام خواری و رشوه‌گیری نیز امری ناپسند و زشت است و انسان‌های مومن می‌بایست خود را از این امور دور داشته و به بازسازی اخلاقی و رفتاری خود در این حوزه‌ها بپردازند.
خداوند در آیه 88 سوره حجر چشم دوختن و غبطه خوردن به مال و منال دنیوی را امری ناپسند می‌شمارد و مومنان را از آن باز می‌دارد. آیه 131 سوره طه نیز همین معنا را مورد توجه و تاکید قرار می‌دهد.
از نظر خداوند طمع ورزی و آزمندی در به چنگ آوردن ثروت و قدرت بیشتر، خصلتی ناپسند و زشت است که مومنان و انسان‌های سالم می‌بایست از آن خود را دور نگه دارند(مدثر ، آیات 11 تا 15)؛ زیرا بسیاری از مردم به سبب همین آزمندی است که در دام شیطان می‌افتند و خداوند و تقرب به وی را از یاد می‌برند و تمام ظرفیت و سرمایه‌های وجودی خویش را این گونه هدر می‌دهند و زیانکار واقعی می‌شوند.
تاریخ بشریت نشان داده که بسیاری از جنگ‌ها و ستم‌ها به سبب حرص بشر در چنگ‌آوری بیشتر قدرت و ثروت بوده است. از این رو خداوند افراد حریص را سرزنش می‌کند و وعده عذاب‌ها و درد و رنج‌های بسیار در دنیا و آخرت می‌دهد.
عوامل و انگیزه‌های آزمندی
بی گمان نمی‌توان رفتار و نگرش آدمی را بیرون از دایره و محدوده بینش‌ها تحلیل و تبیین کرد. بر این اساس اگر توصیه‌هایی برای هر رفتار و کرداری ارائه شود می‌بایست با توجه به حوزه‌های بینشی و شناختی انجام پذیرد و راه‌های برون‌رفت از هر معضل و مشکل رفتاری را در تغییر بینش‌ها و نیز نگرش‌ها جستجو کرد. بر این اساس می‌توان گفت که ریشه و خاستگاه هر رفتار و نگرشی، بینش‌ها و شناخت‌های شخص است.
خداوند در آیات 2 و 3 سوره همزه به نقش بینش‌ها و شناخت‌ها در ایجاد و تغییر نگرش‌ها و رفتارهای آزمندانه‌اشخاص توجه می‌دهد. در همین آیات گرایش آزمندانه برخی از انسان‌ها به گردآوری و شمارش‌گری اموال و ثروت و قدرت خود، به بینش جاودانگی که مال برای انسان ایجاد می‌کند ‌مرتبط گردیده است. به این معنا که برخی گمان می‌کنند که ثروت و قدرت موجب می‌شود تا شخص به جاودانگی دست یابد. چنین بینش نادرستی باعث می‌شود تا به گردآوری ثروت و تقویت قدرت خود بپردازد و آزمندانه در جست‌و‌جوی رسیدن به جاودانگی، خود را به هر آب و آتشی بزند تا قدرت و ثروتی فزون‌تر داشته باشد.
القای چنین بینش نادرستی از سوی شیطان است که آدم (ع) را وادار می‌کند به جای بهره‌مندی از بهشت خود، به کاری نادرست دست زند و موجبات اخراج و هبوط خویش از بهشت را فراهم آورد. خداوند در آیات 120 و 121 سوره طه تبیین می‌کند که حرص آدم (ع) برای جاودانگی موجب شد تا ابلیس با بهره‌گیری از آن به تغییر بینش و در نتیجه نگرش آدم(ع) اقدام کند و نشان دهد که آنچه موجب جاودانگی وی است، همان درخت ممنوع و میوه آن است. این‌گونه است که بینش وی را نسبت به امور تغییر می‌دهد و یک جهان‌شناسی جدید برای او تعریف و تبیین می‌کند و در نتیجه میوه درخت ممنوع را عامل جاودانگی می‌پندارد. همین تغییر بینش موجب می‌شود تا نگرش وی نسبت به رفتار ضدهنجاری مخالف با فرمان الهی نیز تغییر کند و آماده نافرمانی شود.
این گونه است که ابلیس با تغییر در بینش حضرت آدم (ع) نسبت به جهان‌شناسی و علل و عوامل بقا و جاودانگی، توانست نگرش و رفتار وی را تغییر دهد و او را به سوی نافرمانی از خداوند و هبوط و سقوط سوق دهد. در حقیقت ابلیس با انداختن حضرت آدم(ع) در‌اشتباه در تطبیق توانست به مقصود خود برسد.
بر این اساس، اگر کسی بخواهد رفتارها و نگرش‌های مردم را تغییر دهد می‌بایست به تغییر بینش‌ها و شناخت‌ها نیز توجه و اهتمام داشته باشد.
خداوند در آیات بسیاری به تفکر و بینش یهودیان ‌اشاره دارد؛ زیرا همین بینش نادرست آنها است که آنان را به سوی قدرت و ثروت دنیوی به جای آخرت‌گرایی می‌کشاند. یهودیان به زندگی دنیوی بسیار وابسته و دلبسته‌اند. خداوند در آیه 96 سوره بقره به آزمندی آنان به زندگی دنیوی‌اشاره می‌کند و در تبیین آن می‌گوید که ریشه و خاستگاه آن را می‌بایست در بینش نادرست آنان نسبت به دنیا جست؛ زیرا آنان جاودانگی در دنیا را از طریق قدرت و ثروت می‌جویند. این گونه است که به دنیای پست و ناچیز گرایش آزمندانه‌ای دارند و حاضر نیستند به هیچ دلیل و برهانی از آن دست بردارند. همین حرص به دنیاست که آنان را به سوی تحریف احکام الهی و بسیاری از نافرمانی‌ها و طغیان‌ها و ستم‌ها می‌کشد که برخی از آنها در سوره بقره و آل‌عمران بیان شده است.
آیات 41 و 42 سوره مائده با آوردن واژه «اکالّون» که صیغه مبالغه است نشان می‌دهد که آنان نسبت به دنیا بسیار آزمند و حریص هستند؛ زیرا تفسیر و تصویری که از جهان مادی و دنیا در نزد خود دارند با آنچه حقیقت آن است بسیار متفاوت است. از این رو دنیا در نزد آنها از اصالت بیشتری برخوردار است و حتی آرزو دارند که هزار سال عمر داشته باشند و از این دنیا بهره‌مند شوند.
حرص و رغبت فراوان یهودیان به شنیدن دروغ همراه با آگاهی آنان به دروغ بودن آن نیز ریشه در همین بینش و نگرش نادرست آنان نسبت به دنیا و ارزش‌های آن دارد. (مائده، آیات 41 و 42)
آیات 94 تا 96 سوره بقره این نکته را مورد توجه قرار می‌دهد که زمینه‌ساز اصلی حرص آنان بر زندگی دنیوی و آرزوی عمر طولانی را می‌بایست در نومیدی یهودیان از وضعیت خوب در آخرت و سرای جاودانه جست؛ زیرا آنان با رفتارهای خویش می‌دانند که به زندگی خوب در آخرت نمی‌توانند دست یابند.
همین بینش و نگرش موجب می‌شود تا یهودیان حریص‌ترین مردمان بر زنده ماندن و برخوردار شدن از عمر طولانی (بقره، آیه 96)، آزمند به متاع‌های دنیوی و حرام خواری (مائده ، آیات 41 و 42) و تحریف احکام و آموزه‌های وحیانی شوند(همان) و روش و منش آنان خود بهترین گواه و نمایانگرترین نشانه برای آزمندی و حرص آنان بر زندگی دنیوی (بقره، آیه 96)، باشد.
از این مطالب می‌توان به این نتیجه‌گیری کلی رسید که عامل مهم در ایجاد و یا بقای حرص و آزمندی، بینش و نگرش نادرست بشر است که نسبت به دنیا و موقعیت خود و ارزش‌های هستی دارد. هر چه شخص برای دنیا اصالت و ارزش قایل شود به همان اندازه نسبت به آن حریص خواهد بود و هر چه نسبت به آخرت اصالت و ارزش بیشتری قائل باشد به سوی آن گرایش بیشتر یافته و از دنیا و قدرت و ثروت‌های آن دوری می‌کند. البته در این میان کسانی هستند که به آخرت گرایش دارند ولی موقعیت خود را نسبت به آن در خطر می‌یابند و یا از رحمت و فضل الهی نومید هستند و این گونه است که به دنیا دلبسته می‌شوند با آنکه می‌دانند که ارزش چندانی ندارد. ریشه این گرایش به دنیا در این افراد در همان تحلیل غلط و نادرست از خدا و بینش و نگرش باطل نسبت به عفو و رحمت و مغفرت الهی نهفته است.
در آیات 94 تا 96 سوره بقره این معنا مورد توجه و تاکید قرار گرفته است که نومیدی از رحمت خدا و یا بهره‌مندی از زندگی طیب و پاک اخروی موجب شده است تا زمینه حرص و آزمندی در برخی انسان‌ها از جمله یهودیان فراهم آید و آنان را به سمت و سویی ببرد که خود آن را باور ندارند ولی برای خشنودی نفس آن را انجام می‌دهند تا این گونه خود را نسبت به از دست دادن آخرت ، بی‌خیال جلوه دهند و دست کم از دنیا بهره‌مند شوند. این بینش و نگرش نادرست، آدمی را به سوی ورطه سقوط می‌برد و ناهنجاری‌ها و زشتی‌ها را دامن می‌زند.
در این میان ابلیس و شیاطین دیگر نیز به کمک وی می‌آیند تا او را به سوی سقوط و دوری از خداوند و آخرت سوق دهند. از این رو خداوند به آدم(ع) و فرزندانش هشدار می‌دهد تا در دام ابلیس و وسوسه‌های او نیفتند و مانند حضرت آدم (ع) فریب وعده‌های دورغین ابلیس و شیاطین را نخورند. (بقره، آیات 35 و 36 ؛ و اعراف آیات، 20 و 22)
البته یکی دیگر از عوامل اصلی ایجاد حرص و آزمندی در بشر را می‌توان روحیه ظلم و ستمگری وی دانست. هر چند که خود ظلم و نیز ریشه در بینش و نگرش نادرست و غلط این افراد دارد، ولی ستمگری زمینه را برای دنیاگرایی بیش از پیش فراهم می‌آورد. از این رو به ظلم و ستم به عنوان یک عامل مستقل نیز نگاه می‌شود.
راه رهایی از حرص
برای آنکه انسان از آزمندی و حرص رهایی یابد تغییر در بینش و نگرش‌ها، مهم و اساسی است. از این رو خداوند در آیات 19 تا 26 سوره معارج بر تغییر نگرش و بینش شخص در ارتباط با مفهوم زندگی دنیوی و اخروی تاکید می‌کند و از مردمان می‌خواهد که برای آخرت و سرای دیگر اصالت قائل شوند و دنیا را تنها پل و گذرگاهی به سوی جهان آخرت بدانند.
بنابراین تغییر بینش‌ها و نگرش‌ها از راه تقویت ایمان و باورهای الهی و اصیل(حشر، آیه 9) می‌تواند اساسی‌ترین و مهمترین راهکار برای مبارزه با آزمندی و حرص بشر قلمداد شود.
از آنجاکه برخی از مردم از خداوند مایوس و از خود نومید می‌شوند، تاکید بر مغفرت و عفو و توبه‌پذیری خداوند از دیگر راهکارهایی است که آیات پیش گفته و نیز آیات 94 تا 96 سوره بقره به آن اشاره دارد.
توجه به رزق پایدار الهی و اینکه خداوند سرتاسر خیر و رحمت است می‌تواند زمینه‌ساز دوری‌گزینی از حرص و چشم نداشتن به امکانات دنیایی دیگران باشد (طه، آیه 131) چنانکه انفاق و اختصاص بخشی از مال خویش به نیازمندان می‌تواند در تقویت روحیه آخرت‌گرایی شخص بسیار مفید و سازنده باشد (معارج، آیات 19 تا 25) نمازگزاری و توجه بیشتر به خدا و آخرت و یاد آنها می‌تواند شخص را از حرص و آزمندی به دنیا باز دارد و به سوی آخرت و خداوند گرایش دهد. (طه، ‌آیه 132؛ و معارج آیات 18 تا 22)

مشاهده بیشتر

خلیل منصوری

آیت الله خلیل منصوری رامسری به مدت ده سال در مرکزفرهنگ و معارف قرآن به تحقیق و پژوهش در علوم و معارف قرآن پرداخته و در همین سال ها آثار چندی نگاشته که در مطبوعات علمی و پژوهشی چاپ و منتشر شده است. آیت الله هم چنین در مدت بیست سال همکاری با مرکز جهانی علوم اسلامی، سازمان حوزه های علمیه خارج از کشور و جامعه المصطفی مقالات و کتب بسیاری را در باره کشورهای جهان و اوضاع آن به شکل تحلیلی نگارش کرده است. لازم به ذکر است تمامی مقالات منتشر شده در این وبسایت تألیف ایشان است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا