اجتماعیاخلاقی - تربیتیروان شناسیمعارف قرآنیمقالاتوب نوشت

هم سطحی در معاشرت

انسان‌ها از نظر فهم و ادراک در یک سطح نیستند؛ چنان‌که از نظر مالی در یک سطح نیستند. بنابراین، در معاشرت‌ها و ازدواج‌ها و امور دیگر اجتماعی لازم است تا انسان با «کفو» و هم‌سطح خویش ارتباط داشته باشد.
تفاوت‌هایی از جنس تفاوت‌های مالی می‌تواند عزت انسان مومن را مخدوش سازد. بنابراین، بهتر است تا در معاشرت‌ها و نیز سفرها کسانی را به عنوان همراه و همسفر انتخاب کنیم که هم‌سطح باشیم. این گونه انتخاب در دوستان و همسفران به ما کمک می‌کند تا هم، حرف یکدیگر را فهمیده و تعاملات بهتری داشته باشیم و هم بتوانیم به دور از هرگونه خواری، با عزت تمام زندگی کرده و از مکارم اخلاقی یکدیگر سود بریم و کرامت خویش و دیگران را حفظ کنیم که بسیار مهم و اساسی در قرآن و اسلام است.
امام صادق(ع) می‌فرماید: همسفرانی برگزینید که دخل و خرجشان با شما همسانی داشته باشد تا خوار نشوید. (الکافی، ج4، ص287)
اگر کسانی از نظر مالی وضعیت بهتری دارند، می‌بایست به گونه‌ای عمل نکنند که موجب خواری همراهان و همسفران شود.
شخصی می‌گوید: ما یک گروه بیست نفری بودیم که به حج می‌رفتیم، هرچند فرسخی که برای استراحت توقف می‌کردیم، گوسفندی از پول خودم خریده ذبح می‌کردم و کباب تهیه نموده، به همه دوستان می‌دادم، ولی همینکه امام(ع) از ماجرا خبردار شد، این عمل را تقبیح کرد و فرمود: چون دیگران از نظر مالی نمی‌توانند مانند تو این چنین پذیرایی کنند، قهراً در خود احساس ضعف و حقارت می‌کنند و این عمل پیش از آنکه روح سخاوت تو را شکوفا کند همراهانت را خوار می‌سازد. (بحارالانوار، ج 99، ص 122)
امام باقر(ع)می فرماید: «إذا صحبت فاصحب نحوک و لا تصحب من یکفیک فإنّ ذلک مذلّة للمؤمن؛ با شخصی همانند خود دوستی کن و با کسانی که مخارج تو را می‌دهند، همراه نباش؛ زیرا با این عمل، مؤمن خوار و اسیرگونه می‌شود.» (بحارالانوار، ج 76، ص 268)
و در روایت دیگر امام صادق(ع) فرمودند: «إصحب مثلک؛ با شخصی مثل خودت همراه باش.» (همان، ج 76، ص 269)
بنابراین، در حضر و سفر اگر گروهی با هم هستند، بهتر است تا دانگی هم کیسه شوند و هر یک دانگ خود را بپردازد تا موجب خواری و ذلت همدیگر نشوند.

مشاهده بیشتر

خلیل منصوری

آیت الله خلیل منصوری رامسری به مدت ده سال در مرکزفرهنگ و معارف قرآن به تحقیق و پژوهش در علوم و معارف قرآن پرداخته و در همین سال ها آثار چندی نگاشته که در مطبوعات علمی و پژوهشی چاپ و منتشر شده است. آیت الله هم چنین در مدت بیست سال همکاری با مرکز جهانی علوم اسلامی، سازمان حوزه های علمیه خارج از کشور و جامعه المصطفی مقالات و کتب بسیاری را در باره کشورهای جهان و اوضاع آن به شکل تحلیلی نگارش کرده است. لازم به ذکر است تمامی مقالات منتشر شده در این وبسایت تألیف ایشان است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا