اجتماعیاخلاقی - تربیتیاعتقادی - کلامیمعارف قرآنیمقالاتوب نوشت

نیکو رفیقان صراط مستقیم را بشناسیم

قرآن کریم می‌فرماید در صراط مستقیم همگی به سلامت زندگی می‌کنند و به سلامت می‌میرند و به سلامت مبعوث می‌شوند؛ زیرا هرگونه فقدان سلامت در این مراتب می‌تواند سعادت دنیا و آخرت انسان را از میان بردارد. از همین رو در نماز خواهان هدایت جمعی رهروان طریق صراط مستقیم از خدا هستیم و می‌گوییم: اهدنا الصراط المستقیم؛ خدایا همگی ما را در صراط مستقیم هدایت نگه دار!(حمد، آیه 6)
درخواست جمعی از آن روست که اگر مردم با هم در راه‌های مختلف باشند، تضاد و تقابل میان آنان ایجاد می‌شود و در یک چنین اجتماعی انسان نمی‌تواند بدون تزاحم دیگران کاری را انجام دهد. اما وقتی مجموعه‌ای از مومنان در صراط مستقیم هدایت با هم زندگی می‌کنند، شرایط نه تنها برای حرکت‌های بی‌تزاحم و مزاحمت و زحمت فراهم می‌آید، بلکه هر یک از افراد امت به عنوان عضوی از این مجموعه عظیم به یکدیگر کمک می‌کنند تا با تعاون بر نیکی و تقوا در چارچوب استعانت از مظاهر فعلی خدا به کمال بایسته و شایسته برسند.(حمد، آیه 5؛ مائده، آیه 2)
مومنان در درخواست هدایت جمعی با اشاره به صاحبان این راه که «منعم علیهم» هستند و خدا همه گونه نعمت خویش از جمله اسلام و نور ایمان را به آنان داده و در تکوین نیز قلبشان را به نور ایمان هدایت کرده است(تغابن، آیه 11؛ مائده، آیه 16) از خدا می‌خواهند که با «منعم علیهم » باشند؛ زیرا این گروه نیکوترین رفیقان همراه در زندگی هستند؛ چنانکه خدا در تبیین «منعم علیهم» می‌فرماید:وَمَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَالرَّسُولَ فَأُولَئِكَ مَعَ الَّذِينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَالصِّدِّيقِينَ وَالشُّهَدَاءِ وَالصَّالِحِينَ وَحَسُنَ أُولَئِكَ رَفِيقًا ؛ وکسی که خدا و پیامبر را اطاعت کند،‌(در روز رستاخیز) همنشین کسانی خواهد بود که خدا، نعمت خود را بر آنان تمام کرده؛ از پیامبران و صدّیقان و شهدا و صالحان؛ و آنها رفیق‌های خوبی هستند!. (نساء، آیه 69)
در حقیقت از خدا می‌خواهیم با کاروانی باشیم که همه اعضای این کاروان الهی رفقای نیک و بلکه از نیکوترین رفیقان هستند که با رفق و مدارا به یاری یکدیگر می‌شتابند تا همگی به مقصود در مقصد برسند. مقصودی که لقای الهی و رضوان اوست و در آنجا از دوزخ در امان و از بهشت‌های گوناگون نیز بهره‌مند هستند؛ زیرا به مصداق «چون که صد آمد نود هم پیش ما است»، اگر از روی محبت و شکر، اطاعت کردند نه طمع بهشت یا خوف دوزخ، ولی در نهایت همه آن برکات نصیب اهل این کاروان در صراط مستقیم شد.

مشاهده بیشتر

خلیل منصوری

آیت الله خلیل منصوری رامسری به مدت ده سال در مرکزفرهنگ و معارف قرآن به تحقیق و پژوهش در علوم و معارف قرآن پرداخته و در همین سال ها آثار چندی نگاشته که در مطبوعات علمی و پژوهشی چاپ و منتشر شده است. آیت الله هم چنین در مدت بیست سال همکاری با مرکز جهانی علوم اسلامی، سازمان حوزه های علمیه خارج از کشور و جامعه المصطفی مقالات و کتب بسیاری را در باره کشورهای جهان و اوضاع آن به شکل تحلیلی نگارش کرده است. لازم به ذکر است تمامی مقالات منتشر شده در این وبسایت تألیف ایشان است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا