فرهنگی

مدگرايي فرهنگي

يكي از آسيب هايي كه هويت ملي جامعه را با خطر مواجه مي سازد و زمينه هاي واگرايي اجتماعي را فراهم و از انسجام ملي و وحدت اجتماعي جلوگيري مي كند، مدگرايي فرهنگي است.

مدگرايي فرهنگي به معناي آن است كه فرد و يا گروه و حتي جامعه اي برخلاف سنت ها و باورهاي ملي خويش اقدام به الگوبرداري از سنت ها و فرهنگ هاي بيروني مي كنند و به نمادها و نهادهاي فرهنگي بومي پشت مي نمايند.

ارتش فرهنگي غرب كه در شكل ناتو سامان دهي شده در حوزه فرهنگي با مايكروسافت ها و بنيادهاي سورس و مانند آن لشكركشي مي كنند و نمادها و نهادهاي بومي را از دور گردونه فرهنگي بيرون مي رانند و عوامل و كالاهاي فرهنگي خويش را جايگزين مي كنند.

آيات 39 و 40 سوره حج به مسئله تهاجم فرهنگي و ناتوي فرهنگي اشاره دارد و آن را عامل مهمي در هويت زدايي فرهنگي جوامع برمي شمارد. ملتي با تهاجم و يورش دشمنان فرهنگ از درون مي پاشد و نمادهاي فرهنگي آن بي ارزش و يا نابود مي شود.

مدگرايي تحت تأثير تبليغات رسانه اي انجام مي شود و در اين ميان نقش ماهواره ها و اينترنت را نبايد دست كم گرفت.

در اين باره يكي از دوستان مي گفت وقتي پست الكترونيكي خودم را باز مي كنم مي دانم كه چندمين نفري هستم كه اين پست و بانك خصوصي اطلاعاتي را باز مي كنم. به اين معنا كه پيش از من چندين نفر بودند كه آن را خوانده اند كه از همه مهم تر سرويس هاي اطلاعاتي غرب هستند.

در اين جهان ابزارهايي را به رايگان در اختيار آدمي قرار مي دهند تا بهره هاي خويش را ببرند. اين ها عوامل خزنده اي هستند كه پيش از صاحب نامه به نامه دسترسي دارند و درحقيقت نامه سرگشاده اي براي آنان است.

آنان كه فكرها و فرهنگ ها را كنترل و مديريت مي كنند مي دانند كه چگونه بايد عمل كنند. مايكروسافت و يا ماهواره هاي مختلف در اين راستا عمل مي كنند و تخريب فرهنگي را درپيش مي گيرند.

اين گونه است كه گفتمان هاي غالب و چيره فرهنگي را آنان مديريت مي كنند و به مردم مي گويند كه چگونه بيانديشند و ياچه بخورند و يا چه بپوشند.

با از ميان رفتن نهادها و نمادهاي فرهنگي است كه ملت ها فرو مي پاشد و انسان هاي بي هويت و يا هويت هاي تحميل شده جايگزين مي شود.

مدگرايي اين است كه در دام اين تفكر تحميلي غربي و وارداتي از طريق لشكرهاي ناتوي فرهنگي گرفتار شويم.

مشاهده بیشتر

خلیل منصوری

آیت الله خلیل منصوری رامسری به مدت ده سال در مرکزفرهنگ و معارف قرآن به تحقیق و پژوهش در علوم و معارف قرآن پرداخته و در همین سال ها آثار چندی نگاشته که در مطبوعات علمی و پژوهشی چاپ و منتشر شده است. آیت الله هم چنین در مدت بیست سال همکاری با مرکز جهانی علوم اسلامی، سازمان حوزه های علمیه خارج از کشور و جامعه المصطفی مقالات و کتب بسیاری را در باره کشورهای جهان و اوضاع آن به شکل تحلیلی نگارش کرده است. لازم به ذکر است تمامی مقالات منتشر شده در این وبسایت تألیف ایشان است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا