وب نوشت

لزوم انفاق بر همگان

از نظر آموزه‌های قرآنی انفاق تنها بر ثروتمند واجب نیست، بلکه حتی بر دست تنگ نیز لازم است تا از مال الله و نعمت خداداد(نور، آیه 33) به دیگران از نیازمندان انفاق کند؛ زیرا در هر مالی از کم و زیادش حق و حقوقی برای نیازمندان است. (ذاریات، آیه 19؛ معارج، آیات 24 و 25)

خدا فقیر نیز برای از فقر در حد توان از مال خدادادی که در اختیار دارد انفاق کند. خدا می فرماید : لِيُنفِقْ ذُو سَعَةٍ مِّن سَعَتِهِ وَمَن قُدِرَ عَلَيْهِ رِزْقُهُ فَلْيُنفِقْ مِمَّا آتَاهُ اللَّهُ لَا يُكَلِّفُ اللَّهُ نَفْسًا إِلَّا مَا آتَاهَا سَيَجْعَلُ اللَّهُ بَعْدَ عُسْرٍ يُسْرًا؛ ﺑﺮ ﺗﻮﺍﻧﮕﺮ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺗﻮﺍﻧﮕﺮﻱ انفاق و ﻫﺰﻳﻨﻪ کند ، ﻭ ﻫﺮ ﻛﻪ ﺭﺯﻕ ﻭ ﺭﻭﺯﻱ ﺍﺵ ﺗﻨﮓ ﺑﺎﺷﺪ ﺍﺯ ﻫﻤﺎﻥ ﻛﻪ ﺧﺪﺍ ﺑﻪ ﺍﻭ ﻋﻄﺎ ﻛﺮﺩﻩ ﻫﺰﻳﻨﻪ ﺩﻫﺪ و انفاق نماید. ﺧﺪﺍ ﻫﻴﭻ ﻛﺲ ﺭﺍ ﺟﺰ ﺑﻪ ﺍﻧﺪﺍﺯﻩ ﺭﺯﻗﻲ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺍﻭ ﻋﻄﺎ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ ، ﺗﻜﻠﻴﻒ ﻧﻤﻰ ﻛﻨﺪ . ﺧﺪﺍ ﺑﻪ ﺯﻭﺩﻱ ﭘﺲ ﺍﺯ ﺳﺨﺘﻲ ﻭ ﺗﻨﮕﻨﺎ ، ﻓﺮﺍﺧﻲ ﻭ ﮔﺸﺎﻳﺶ ﻗﺮﺍﺭ ﻣﻰ ﺩﻫﺪ .(طلاق، آیه 7)

مشاهده بیشتر

خلیل منصوری

آیت الله خلیل منصوری رامسری به مدت ده سال در مرکزفرهنگ و معارف قرآن به تحقیق و پژوهش در علوم و معارف قرآن پرداخته و در همین سال ها آثار چندی نگاشته که در مطبوعات علمی و پژوهشی چاپ و منتشر شده است. آیت الله هم چنین در مدت بیست سال همکاری با مرکز جهانی علوم اسلامی، سازمان حوزه های علمیه خارج از کشور و جامعه المصطفی مقالات و کتب بسیاری را در باره کشورهای جهان و اوضاع آن به شکل تحلیلی نگارش کرده است. لازم به ذکر است تمامی مقالات منتشر شده در این وبسایت تألیف ایشان است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا