اخلاقی - تربیتیاعتقادی - کلامیتاریخیمعارف قرآنیمقالاتمناسبت ها

فاطمه(س) الگوی قابل دسترسی

پرسش:
حضرت فاطمه(س) شخصیتی که مربوط به 1400 سال پیش است چگونه می‌تواند برای نسل امروزی بانوان الگوی پذیرفتنی و قابل دسترسی باشد؟
پاسخ:
انسان‌ها برای دستیابی به زندگی بهتر و والاتر، نیازمند امور مختلفی هستند که غیر از شناخت فلسفه و هدف خلقت، ابزارهای مورد نیاز، دستورها و آموزه‌ها، راهنمایی‌های درونی و بیرونی و در یک کلام نقشه راه تکامل، می‌توان به نیاز به الگوهای کمال یافته الهی و انسانی عینی هم اشاره کرد. الگوهای کامل انسانیت به انسان این امکان را می‌دهد تا در مسیر هدایت، رشد و تعالی خود، از آنها تبعیت عملی کرده و خود را همانند آن الگوها بسازد. بنابراین از این منظر انسان کامل به کسی گفته می‌شود که همه ظرفیت‌های وجودی سرشته در ذات خویش را به فعلیت رسانده و در مسیر تقرب الی‌الله با بهره‌گیری از آموزه‌های عقلانی و وحیانی متأله و خدایی شده و مظهر کامل اسمای حسنای الهی گشته و خلافت الهی را به دست آورده باشد. چنین انسانی به دلیل اینکه هدف آفرینش و فلسفه آن را دریافت و مسیر کمالی را تا حد اعلی پیموده است، بهترین شخص برای اسوه شدن می‌باشد.
انسان‌ها در طول تاریخ از دو دسته خارج نبوده‌اند: گروهی خود پیشرو و جلودار بوده و گروه دیگر پیرو و تبعیت‌کننده. این اتفاق در هر دو جریان حق و باطل رخ داده و همیشه عده‌ای برای دیگران الگو و نمونه بوده‌اند. در منطق حق‌مداران کسانی می‌توانند برای همیشه الگوی تمام‌نمای انسان‌ها قرار گیرند که تمامی کمالات الهی و انسانی را در ابعاد وجودی خود محقق کرده باشند و در واقع اسوه‌های انسان کامل باشند که مصادیق این حقیقت در پیامبر گرامی اسلام(ص) و اهل بیت طاهرینش(ع) متجلی گردیده است.
انسان‌ها بر اساس فطرت کمال‌طلبی خود همواره به دنبال انتخاب و انجام برترین اعمال بوده و در پی آن جست‌وجوگر الگوها و نمونه‌های عینی این اعمال برتر و کمالات والاتر هستند تا با پیروی و تبعیت عملی بتوانند خود را همانند آنان بسازند.
فاطمه(س) الگوی قابل دسترسی
فاطمه(س) در میان زنان، یکتا و یگانه است و همانندی برای ایشان نیست، زیرا او اشرف زنان جهان است و در هر امری در اوج کمالات الهی و انسانی قرار دارد. چنانکه پیامبر(ص) این‌گونه است و یکتا و یگانه می‌باشد و همانندی برای او نیست.
حضرت فاطمه(س) ابعاد شخصیتی گوناگونی دارند که برخی از آن ابعاد برای ما انسان‌ها قابل دسترس نیست و جنبه الهی و قدسی دارد و در روایات با تعبیر «سرالمستودع فیها» آمده است. اما آن بعد از شخصیت حضرت زهرا(س) که برای هر انسانی در هر جای کره زمین امکان الگوگیری و تبعیت‌پذیری دارد، در این عرصه‌ها و ساحات تبیین می‌شود: سرور زنان عالم عبدی به تمام معناست و رابطه خود با خداوند، رابطه خود با مردم و رابطه خود با خویشتن را به زیبایی مهندسی کرده است. الگویی کامل و بی‌عیب به بشریت ارائه کرده و مصداق تام یک انسان متقی و پرهیزکار است که مولای متقیان علی(ع) در وصفشان می‌فرماید: «خدا در جانشان بزرگ و دیگران کوچک مقدارند، سخنانشان راست، پوشش آنان میانه‌روی، راه رفتنشان با تواضع و فروتنی است. درخواست‌هایشان اندک و نفسشان عفیف و دامنشان پاک است». (نهج‌البلاغه- خطبه 193)
برای رسول خدا(ص) بهترین دختر، برای علی(ع) بهترین همسر، برای فرزندان بهترین مادر و در یاری امام زمان خود، بهترین سرباز و یاری‌کننده است.
اهم شاخص‌های رفتاری  حضرت فاطمه(س)
اخلاص فاطمه(س) از اموری است که می‌توان آن را کسب کرد. خداوند آن حضرت را در آیاتی از جمله آیات 8 و 9 سوره انسان به اخلاص می‌ستاید. اصولا اخلاص اصل اساسی در دستیابی انسان به هر فضیلت الهی است. از این رو همواره در آیات قرآن بر اخلاص در عمل تاکید شده است. خوف از خدا (انسان- 8 و 10) و خوف از قیامت و بیمناکی از عذاب دردناک آن (انسان7 تا 10)، صبر در برابر گرسنگی و ادای مسئولیت و وظایف الهی (انسان 8 و 12)، مظهر عبودیت خداوند بودن (انسان-6)، وفای به نذر (انسان7 و 9)، دوستی و محبت خدا (انسان-8)، اهل ذکر بودن (نحل- 43)، جزو ابرار و نیکوکاران بودن (انسان- 5 و8) و اطعام به نیازمندان در عین نیاز و علاقه به غذای خود (انسان- 8) از جمله اصول و مبانی رفتاری مهم‌ترین فضایلی است که قرآن کریم برای آن حضرت برمی‌شمرد. و هر کس می‌تواند با اسوه قرار دادن فاطمه(س) آنها را به دست آورد.

مشاهده بیشتر

خلیل منصوری

آیت الله خلیل منصوری رامسری به مدت ده سال در مرکزفرهنگ و معارف قرآن به تحقیق و پژوهش در علوم و معارف قرآن پرداخته و در همین سال ها آثار چندی نگاشته که در مطبوعات علمی و پژوهشی چاپ و منتشر شده است. آیت الله هم چنین در مدت بیست سال همکاری با مرکز جهانی علوم اسلامی، سازمان حوزه های علمیه خارج از کشور و جامعه المصطفی مقالات و کتب بسیاری را در باره کشورهای جهان و اوضاع آن به شکل تحلیلی نگارش کرده است. لازم به ذکر است تمامی مقالات منتشر شده در این وبسایت تألیف ایشان است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا