وب نوشت

عدالت خدا نسبت به کفار

بر اساس آموزه‌های قرآنی خدا عدل محض است و هستی را بر اساس عدالت آفریده و هدایت می کند.
اقتضاء عدالت الهی آن است تا هر کسی نتیجه عمل خود را به میزان و کم و کاست بگیرد که در اصطلاح قرآن کریم از آن به جزای وفاق یاد می شود. (نبا، آیه 26)
البته باید توجه داشت که اگر وفاق و کم و کاست در کار بد، عین عدل است و مجازات بیشتر ظلم است؛ اما در پاداش کار خوب، افزایش امری نیکو و کاهش عین ظلم است. از این رو است که خدا پاداش نیکوکاران را افزایش می‌دهد. (ق، آیه 35)
از آن جایی که کفار به آخرت اعتقاد ندارند و برای آن کار نمی کنند، به طور طبیعی و به حکم عدالت باید پاداش کار خود را در دنیا بگیرند. از همین رو خدا می فرماید : مَن كَانَ يُرِيدُ الْحَيَاةَ الدُّنْيَا وَزِينَتَهَا نُوَفِّ إِلَيْهِمْ أَعْمَالَهُمْ فِيهَا وَهُمْ فِيهَا لَا يُبْخَسُونَ. أُولَٰئِكَ الَّذِينَ لَيْسَ لَهُمْ فِي الْآخِرَةِ إِلَّا النَّارُ وَحَبِطَ مَا صَنَعُوا فِيهَا وَبَاطِلٌ مَّا كَانُوا يَعْمَلُونَ؛ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﺯﻧﺪﮔﻲ ﺩﻧﻴﺎ ﻭ ﺯﻳﻮﺭ ﻭ ﺯﻳﻨﺘﺶ ﺭﺍ ﺑﺨﻮﺍﻫﻨﺪ ، ﺛﻤﺮﻩ ﺗﻠﺎﺷﺸﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻃﻮﺭ ﻛﺎﻣﻞ ﺩﺭ ﻫﻤﻴﻦ ﺩﻧﻴﺎ ﺑﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﻣﻰ ﺩﻫﻴﻢ ﻭ ﺩﺭ ﺍﻳﻨﺠﺎ ﭼﻴﺰﻱ ﺍﺯ ﺁﻧﺎﻥ ﻛﺎﺳﺘﻪ ﻧﺨﻮﺍﻫﺪ ﺷﺪ . ﺍﻳﻨﺎﻥ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺁﺧﺮﺕ ، ﺳﻬﻤﻰ ﺟﺰ ﺁﺗﺶ ﺑﺮﺍﻱ ﺁﻧﺎﻥ ﻧﻴﺴﺖ ﻭ ﺁﻧﭽﻪ ﺩﺭ ﺩﻧﻴﺎ ﺍﺯ ﻛﺎﺭ ﺧﻴﺮ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﻧﺪ ، ﺩﺭ ﺁﺧﺮﺕ ﺗﺒﺎﻩ ﻭ ﺑﻲ ﺍﺛﺮ ﻣﻰ ﺷﻮﺩ ، ﻭ ﺁﻧﭽﻪ ﻫﻤﻮﺍﺭﻩ ﺭﻳﺎﻛﺎﺭﺍﻧﻪ ﺍﻧﺠﺎم ﻣﻰ ﺩﺍﺩﻧﺪ ، ﺑﺎﻃﻞ ﺍﺳﺖ .(هود، آیات 60 و 61)
از آن جایی که برخی از کفار در اعمال خوب در دنیا پیشتاز هستند، به طوری که حتی از برخی از مسلمانان و مدعیان آخرت گرایی در احسان و حتی اکرام و ایثار پیشی می گیرند، به حکم عدالت الهی باید پاداش وفاق خود را در همین دنیا بگیرند. از این رو است که وضعیت اقتصادی آنان بهتر از از مسلمانان است. خدا در این باره می فرماید : وَلَوْلَا أَن يَكُونَ النَّاسُ أُمَّةً وَاحِدَةً لَّجَعَلْنَا لِمَن يَكْفُرُ بِالرَّحْمَٰنِ لِبُيُوتِهِمْ سُقُفًا مِّن فِضَّةٍ وَمَعَارِجَ عَلَيْهَا يَظْهَرُونَ… وَزُخْرُفًا وَإِن كُلُّ ذَٰلِكَ لَمَّا مَتَاعُ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَالْآخِرَةُ عِندَ رَبِّكَ لِلْمُتَّقِينَ؛ ﻭ ﺍﮔﺮ ﺑﻬﺮﻩ ﻣﻨﺪﻱ ﻛﻔﺎﺭ ﺍﺯ ﺍﻧﻮﺍﻉ ﻧﻌﻤﺖ ﻫﺎﻱ ﻣﺎﺩﻱ ﻭ ﺗﻬﻴﺪﺳﺘﻲ ﻣﺆﻣﻨﺎﻥ ، ﺳﺒﺐ ﺍﻳﻦ ﻧﺒﻮﺩ ﻛﻪ ﻫﻤﻪ ﻣﺮﺩم ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ ﺿﻌﻒ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﻭ ﻧﺎﺁﮔﺎﻩ ﺑﻮﺩﻥ ﺑﻪ ﺣﻘﺎﻳﻖ ﺑﺮ ﻣﺤﻮﺭ ﻛﻔﺮ ﺍﻣﺘﻲ ﻭﺍﺣﺪ ﺷﻮﻧﺪ ، ﻣﺎ ﺑﺮﺍﻱ ﺧﺎﻧﻪ ﻫﺎﻱ ﻛﺎﻓﺮﺍﻥ ﺑﻪ ﺧﺪﺍﻱ ﺭﺣﻤﺎﻥ ﺳﻘﻒ ﻫﺎﻳﻲ ﺍﺯ ﻧﻘﺮﻩ ﻗﺮﺍﺭ ﻣﻰ ﺩﺍﺩﻳﻢ ﻭ ﻧﺮﺩﺑﺎﻥ ﻫﺎﻳﻲ ﻛﻪ ﺑﺎ ﺁﻥ ﺑﺮ ﺑﺎﻟﺎﻱ ﺧﺎﻧﻪ ﻫﺎ ﺑﺮﺁﻳﻨﺪ… ﻭ ﺑﺮﺍﻱ ﺧﺎﻧﻪ ﻫﺎ ﻭ ﺯﻧﺪﮔﻲ ﺁﻧﺎﻥ ﺯﺭ ﻭ ﺯﻳﻮﺭ ﻗﺮﺍﺭ ﻣﻰ ﺩﺍﺩﻳﻢ ، ﻭﻟﻲ ﻫﻤﻪ ﺍﻳﻦ ﻫﺎ ﺟﺰ ﻛﺎﻟﺎﻱ ﺍﻧﺪﻙ ﺯﻧﺪﮔﻲ ﺩﻧﻴﺎ ﻧﻴﺴﺖ ، ﻭ ﺁﺧﺮﺕ ﻧﺰﺩ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺕ ﺑﺮﺍﻱ ﭘﺮﻫﻴﺰﻛﺎﺭﺍﻥ ﺍﺳﺖ. (زخرف، آیات 33 و 35)

مشاهده بیشتر

خلیل منصوری

آیت الله خلیل منصوری رامسری به مدت ده سال در مرکزفرهنگ و معارف قرآن به تحقیق و پژوهش در علوم و معارف قرآن پرداخته و در همین سال ها آثار چندی نگاشته که در مطبوعات علمی و پژوهشی چاپ و منتشر شده است. آیت الله هم چنین در مدت بیست سال همکاری با مرکز جهانی علوم اسلامی، سازمان حوزه های علمیه خارج از کشور و جامعه المصطفی مقالات و کتب بسیاری را در باره کشورهای جهان و اوضاع آن به شکل تحلیلی نگارش کرده است. لازم به ذکر است تمامی مقالات منتشر شده در این وبسایت تألیف ایشان است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا