وب نوشت

ظهور ملکات در قیامت

در قیامت همه چیز مشهود است و چیزی به نام غیب نیست. از این رو اسرار و اخفی معنا ندارد و همه چیز حق و راست است و دروغ و باطل نیست.
اما از آنجایی که هر کسی با ملکات خود محشور می شود، کسی که دروغ ملکه اوسـت با آن که در قیامت همه چیز راست و روشن است با این همه دروغ گو آن جا نیز دروغ می‌گوید؛ چنان که خدا در این باره می فرماید : ثُمَّ لَمْ تَكُن فِتْنَتُهُمْ إِلَّا أَن قَالُوا وَاللَّهِ رَبِّنَا مَا كُنَّا مُشْرِكِينَ؛ ﭘﺲ ﺁﻥ ﺭﻭﺯ فتنه آنان ﺑﺮﺍﻱ ﺭﻫﺎﻳﻲ ﺍﺯ ﻋﺬﺍﺏ ﻓﻘﻂ ﺍﻳﻦ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺧﻮﺍﻫﻨﺪ ﮔﻔﺖ : ﺑﻪ ﺧﺪﺍ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﻣﺎﻥ ﺳﻮﮔﻨﺪ ، ﻛﻪ ﻣﺎ ﻣﺸﺮﻙ ﻧﺒﻮﺩﻳﻢ ! !(انعام، آیه 23)
بوعلی سینا بر این اساس می گوید که کسی که دروغ ملکه او شده باشد خواب راست نمی بیند؛ چون حالت خواب نیز نوعی قیامت است؛ از این روست که انسان در خواب نمی تواند از ملکات خودش بگریزد و در گرو اخلاق و رفتاری است که ملکه اوست.

مشاهده بیشتر

خلیل منصوری

آیت الله خلیل منصوری رامسری به مدت ده سال در مرکزفرهنگ و معارف قرآن به تحقیق و پژوهش در علوم و معارف قرآن پرداخته و در همین سال ها آثار چندی نگاشته که در مطبوعات علمی و پژوهشی چاپ و منتشر شده است. آیت الله هم چنین در مدت بیست سال همکاری با مرکز جهانی علوم اسلامی، سازمان حوزه های علمیه خارج از کشور و جامعه المصطفی مقالات و کتب بسیاری را در باره کشورهای جهان و اوضاع آن به شکل تحلیلی نگارش کرده است. لازم به ذکر است تمامی مقالات منتشر شده در این وبسایت تألیف ایشان است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا