اجتماعیاعتقادی - کلامیعرفانمعارف قرآنیمقالات

صراط مستقيم انسانيت

samamosاگر براي دين اسلام و آموزه هاي وحياني آن شبكه اي از مفاهيم كليدي و غيركليدي در نظر بگيريم در ميان مفاهيم كليدي و اصلي كه شاه كليدي دست يابي به حقيقت آموزه هاي وحياني چون توحيد، ايمان، رستاخيز، تزكيه و تقوا و تقرب الي الله، مفهوم و اصطلاح كليدي صراط مستقيم از نقش و جايگاه و ويژگي انحصاري برخوردار باشد؛ زيرا براي دست يابي به كمال هر يك مي بايست كوتاه ترين، آسان ترين، نزديك ترين و بهترين راه از هر لحاظ وجود داشته باشد كه از آن به صراط مستقيم و راه راست الهي ياد مي كنند. از اين روست كه مساله راه شناسي و قرار گرفتن در آن و دور ماندن از كژراهه و بيراهه از مسايل مهمي است كه در آموزه هاي وحياني قرآني و غيرقرآني از ديگر كتب آسماني بدان پرداخته شده است.

از آن جايي كه اين راه راست آدمي را به مطلوب و مقصودش كه كمال مطلق و دور شدن از نواقص و كمبودهاي دروني و بيروني و يا ذاتي و عرضي است، راه انسانيت است؛ زيرا انسان در اين راه و روش و مسير تعالي وتكاملي است كه مي تواند به آن چه شايسته انسانيت است دست يابد و به تقرب الهي برسد و قواي سرشته شده در خود را به فعليت رساند و اشرفيت و خلافت خود را بر همه هستي ما سوي الله تثبيت نمايد. از اين روست كه خوانش ويژگي هاي اين راه كه سازنده، آفريدگار و پروردگار بشر آن را بيان و در آموزه هاي هدايتي وحياني قراني آن را تبيين و تشريح نموده است امري ضروري و بايسته است. در اهميت اين پژوهش و ارزش و جايگاه صراط مستقيم در آموزه هاي وحياني همين بس كه در هر شبانه روز بارها و بارها در نمازهاي روزانه واجب و مستحب و يا امور ديگري از خداوند درخواست مي كنيم كه خداوند ما را در ان مسير كمالي بدارد كه سرانجام آن دست يابي به مظهريت الله رب العالميني است كه بر بندگان خاص و در راه خويش نعمت هاي خاص مادي و معنوي عنايت مي كند كه همه كائنات را به شگفتي وامي دارد و موجودات حسود و كينه ورزي چون ابليس را به خشم و سركشي وادار مي سازد.

در اين نوشتار تلاش بر آن است كه اين راه با توجه به منبع وحياني آن شناخته و تبيين و تشريح قران از آن به خوبي در حد امكان يك نوشتار به دست داده شود.

چيستي صراط مستقيم

صراط مستقيم در اموزه هاي قراني اصطلاحي خاص با معنا و مفهومي ويژه است. اين اصطلاح كه تركيبي از دو واژه عربي صراط و مستقيم است بار مفهومي خاصي را با خود به دوش دارد كه مي توان گفت كه همه آيات قرآني تنها تبيين گر همين مفهومي است كه قرآن از صراط مستقيم اراده كرده است؛ زيرا خداوند پس از فرمان هبوط به حضرت آدم(ع) وحوا (س) به آنان گوشزد مي كند كه با سبب ترك اولي ايشان وخوردن از ميوه درخت ممنوع و بروز مسايلي كه در شان جنت عدن و بهشت آدم (ع) نيست مي بايست از آن بيرون روند و در زمين تا زماني خاص مستقر گردند و از متاع و نعمت هاي آن بهره گيرند تا اين كه از سوي خداوند براي ايشان دستور هدايتي فرو آيد و آنان را با آموزه هاي دستوري و راهنمايي خاص خود در مسير قرار دهد تا بتوانند استعدادها و قواي خويش را به فعليت رسانند و دوباره خود را در مسير و راه انسانيت قرار دهند كه راه خلافت الهي و ولايت بر همه هستي است.

از اين روست كه همه كتب آسماني و آيات وحياني در حكم بيان راهي است كه آنان را از جايگاه هبوطي برانگيزاند و راه را از چاه بنماياند و كمك و ياري كند تا بتوانند قواي خويش را فعال كرده و در مسير تكاملي قرار دهند. بنابراين آن چه در آيات كتاب مقدس قران و آموزه هاي وحياني آن آمده است همانند ديگر كتب آسماني تبيين كننده و تشريح گر راه مستقيمي است كه انسان مي بايست آن را طي نمايد. از اين روست كه مي توان گفت همه آيات قرآني تفسير و تشريح و تبيين كننده اصطلاح قرآني صراط مستقيم است و آن چه در اين جا به عنوان ويژگي ها و يا خصوصيات راه راست و صراط مستقيم بيان مي شود تنها بخشي كوچك از آن تفسير است كه مي تواند در شناخت بهتر و ساده تراين راه كمك و ياري رساند.

با توجه به اين نكته است كه اگر در تفاسير روايي در بيان ويا از باب ذكر مصداق و يا جري و تطبيق و تاويل سخن از اين به ميان مي آيد كه نحن الصراط المستقيم و يا الصراط هو صراط الولايه و مانند آن در حقيقت بيانگر نمادهاي عيني از اين واقعيت و حقيقت است كه همه قرآن و يا همه اسوه هاي قرآني چون پيامبراكرم (ص) و معصومان ديگر (ع) تفسير صراط مستقيم مي باشند.

واژه شناسي

صراط مستقيم تركيبي از دو واژه صراط و مستقيم است. صراط كلمه مشتق و گرفته شده از واژه سرط است.(مجمع البيان ج 1 و 2 ص 103) سرط در لغت تازي به معناي بلعيدن سريع و تند آمده است (ترتيب العين ج 2 ص 813) از آن رو به راه روشن و وسيع كه روندگان بسياري را در خود جا مي دهد صراط گفته شده است. (مجمع البيان ج 1 و 2  ص 104)

اما واژه مستقيم به راه راستي گفته مي شود كه هيچ گونه كژي در آن نباشد.(همان) بنابراين صراط مستقيم يعني راه روشن و راست كه همه را در بر مي گيرد و داراي روندگان بسياري است.

اصطلاح شناسي

هر چند كه در معناي اصطلاحي آن در بخش چيستي آن سخن به ميان آمده است ولي در اين جا گوشه اي از نظرات و آراي برخي از مفسران آورده مي شود تا نظر آنان را دراين مساله دانسته باشيم.

در ميان مفسران درباره مقصود آيات قرآني از صراط مستقيم اختلاف و اقوالي است. برخي مراد از صراط مستقيم را قرآن دانسته اند و برخي ديگر مراد از آن را اسلام و در برخي ديگر از اقوال پيامبراكرم (ص) و امامان معصوم (ع) گفته اند.

مرحوم طبرسي در كتاب مجمع البيان پس از نقل اقوال ياد شده كه در ذيل تفسير آيه 6 سوره فاتحه الكتاب آورده است مي نويسد: بهتر است كه آن را بر معناي عام آن حمل كرد به طوري كه شامل همه مصاديق ياد شده شود؛ زيرا كه صراط مستقيم ، ديني است كه خداوند به آن فرمان داده است كه آن اعم از توحيد و عدل و ولايت كساني است كه اطاعت آنان واجب است و همين معنا نيز در آيه 6 سوره حمد مراد و مقصود خداوند است.( مجمع البيان ج 1 و 2 ص 104)

اين سخن طبرسي همان چيزي است كه مي توان از قرآن به دست آورد از اين روست كه گاه از تمامي دين حق به صراط مستقيم ياد مي شود و گاه ديگر از صراط پيامبر(ص) به عنوان صراط مستقيم تعبير شده (انعام آيه 153 و مومنون آيه 73)  و گاه ديگر راه ولايت راه راست دانسته مي شود .

در قرآن اين معناي عام كه مرحوم شيخ طبرسي بيان كرده است با واژگان ديگري نيز توضيح داده شده كه مي توان به واژگاني چون حنيف، صراط، صراط الحميد، صراط السوي ، هي التي اقوم و مانند آن اشاره كرد.

ويژگي هاي صراط مستقيم

براي شناخت راه راست و صراط مستقيم از دو روش مي توان بهره گرفت: نخست اين كه از كساني كه در اين راه هستند و به عنوان سالكان و روندگان آن معرفي شده اند استفاده كرد و يا اين كه از ويژگي هايي كه خداوند در قرآن براي آن بيان داشته است سود جست.

قرآن از هر دو روش نظري و عيني براي بيان راه راست سود جسته است. در اين جا نخست ويژگي هاي نظري آن بيان و سپس به بيان سالكان و شاخصه هاي راه يافته گان پرداخته مي شود.

از مهم ترين ويژگي هاي راه راست آن كه خداوند خود آن را راهي بر مي شمارد كه مي بايست انسان در آن مسير قرار گيرد و به دعوت خداوند لبيك گويد. خداوند در آيه 153 سوره انعام و نيز 73 سوره مومنون مردمان را دعوت كرده است كه دراين مسير قرار گيرند. از نظر قرآن اين راهي است كه مي تواند انسان مستقر در زمين و مهبط را به جايگاه واقعي و اصلي او به عنوان خلافت الهي بازگرداند و از نعمت هاي خاص خداوند برخوردار نمايد.( حمد آيه 6)

كساني كه در اين راه قرار مي گيرند نه تنها از ضلالت و گمراهي و اغواي ابليس و شياطين در امان مي مانند (حجر آيات 39 و 41) بلكه به عنوان اسوه ها و الگوهاي الهي مطرح و معرفي مي شوند.(حمد ايات 5 تا 7 و نيز انعام آيات 87 و 89)

خداوند در آيات 32 تا 36 سوره مريم كساني را كه در مسير صراط مستقيم حركت مي كنند انسان هاي سعادتمند و خوشبختي معرفي مي كند كه به آرامش و اسايش واقعي رسيده اند.

از ويژگي هاي انحصاري صراط مستقيم كه در آيات 52 و 53 سوره شورا بدان اشاره شده اين است كه اين راه آدمي را به الله كه هدف نهايي است مي رساند و از هر گونه دوري باز مي دارد. در حقيقت راهي است كه مي توان آن را راه صد در صد درست و راست ارزيابي كرد كه هر كس در آن قرار گيرد به الله به عنوان اسم جامع مي رساند و خود نيز مظهر اسم جامع مي شود.

از خصوصيات اين راه آن است كه راهي طبيعي و مطابق با فطرت بشري است و انسان ها به طور طبيعي و فطري همان راه را انتخاب مي كنند مگر آن كه طبيعت و فطرت آنان آسيب ديده باشد و يا تحت وسوسه ها و القائات شيطاني و ابليسي قرار گرفته باشند.

راه راست راه خداوند است كه در آن هيچ گونه كژي و انحرافي يافت نمي شود وآدمي را به سوي بدي ها و زشتي ها و نابهنجاري ها نمي خواند ( انعام آيات 151 تا 153 و هود آيه 56  و آيات ديگر)

كساني كه در راه راست قرار مي گيرند داراي همه خصوصيات بلند اخلاقي و هنجاري هستند و رفتارها و گفتارهاي ايشان بر اساس و پايه اصول عقلاني و عقلايي و شرعي است و از نابهنجاري ها و زشتي ها و پليدي ها پرهيز مي كنند. از اين روست كه آنان آينه تمام نماي اخلاق و قانون هستند.

قرآن در آيات بسياري مي كوشد تا با بيان برخي از مصاديق رفتارهاي پسنديده و هنجاري و اخلاقي ايشان نشان دهد كه آناني كه در مسير كمالي راه راست قرار مي گيرند به همه اعمال پسنديده و صالح گرايش داشته و بدان عمل مي كنند و از زشتي ها و اعمال ناپسند دوري مي ورزند و تقوا پيشه مي گيرند.

از اين روست كه سالكان راه راست را انسان هايي مي شمارد كه به پدر و مادر خويش احسان مي كنند(مريم آيات 31 تا 36 و نيز انعام آيات 151 تا 153) اهل اطاعت ازخدا ( يس آيه61 و زخرف آيه 61) ايمان به آخرت (مومنون آيه 74) برپايي نماز(مريم آيات 31 و 36) پرداخت نفقات و زكات به مستمندان و نيازمندان (همان ) اخلاص و صداقت(حجر آيات 39 و 41) اهل عمل به اسلام و قرآن (تكوير آيات 27 و 28 و طه آيه 135) اهل اجتناب و پرهيز از استكبار و زورگويي و خود برتربيني (مريم آيات 31 تا 36) پرهيز از اطاعت شيطان و دعوت هاي وي به پلشتي و زشتي (حجرآيات 32 تا 42 و مريم آيات 43 و 44) اجتناب و دوري از فحشا و زشتي (انعام آيات 151 و 153) دوري از فرزندكشي (همان ) دوري از قتل بي گناهان (همان ) پرهيز از گران فروشي و كم فروشي( همان) و دوري از مال يتيم(همان ) هستند.

در حقيقت در اين آيات به ويژه آيات سوره انعام به اين مهم اشاره داشته است كه انسان هاي راه يافته و در مسير كمالي صراط مستقيم قرار گرفته انسان هايي هستند كه مي كوشند تا به خوبي ها و زيبايي ها و كمالات نزديك و از بدي ها و زشتي ها و نابهنجاري ها دوري و پرهيز نمايند.

خداوند آن گاه در آيات بسياري شماري از اين راه يافته گان و در مسير كمالي صراط مستقيم قرار گرفته گان را معرفي مي كند و از مردمان مي خواهد به اين الگوهاي عيني توجه شود ؛ زيرا اينان كساني هستند كه در زندگي خويش در هنگام مواجه با مشكلات عديده و دعوت هاي ابليسي و شيطاني توانستند در مسير فطرت و كمال هدايتي قران و يا آموزه هاي وحياني آسماني ديگر قرار گيرند كه از آن جمله مي توان به پيامبراني چون ابراهيم (بقره آيه 135) ادريس (مريم آيات 56 و 58) اسحاق و اسماعيل (انعام آيات 86 و 87) و همه پيامبران (نساء آيه 68 و 69) شاكران ( اعراف آيه 16 و 17) انصارو ياران پيامبر(ص) به ويژه كساني كه در بيعت رضوان مشاركت داشتند (فتح آيات 18 و 20) شهيدان (نساء ايه 68 و 69) صالحان (همان ) صديقان ( همان )مخلصان ( حجر آيه 39 و 41) اشاره كرد.

راه دست يابي به راه راست

پرسش اين است كه چگونه مي توان به راه راست دست يافت و در مسير كمالي آن قرار گرفت؟ با توجه به مطالب پيش گفته مي توان گفت كه راه از چاه معلوم و دانسته شده است و راه رسيدن به راه راست و شناخت و در مسير كمالي آن قرار گرفتن چيست اما نكاتي هست كه مي تواند براي شناخت درست از نادرست از ان سود جست.

از جمله اين كه راهي راه راست است كه بر اساس فطرت و طبيعت سالم بشري باشد. از اين رو هر امري كه برخلاف حكم عقل مستقل و سيره عقلا و خردمندان مي باشد و با اصول اخلاقي و هنجاري در تضاد مي باشد و در موارد مشكوك برخلاف راه شريعت دانسته شده است مي بايست پرهيز كرد و آن را راهي بيرون از راه راست ارزيابي نمود.

كساني كه در مسير كمالي راه راست قرار مي گيرند يك گروه از سه گروه به شمار مي روند كه دو گروه ديگر به طبع از راه راست بيرون هستند. به اين معنا هدايت يافته گان كساني هستند كه به آنان نعمت هايي خاص چون عقل و حكمت و رشد داده شده است و حق را از باطل و كارها درست از نادرست مي شناسند و بر صداقت و راستي هستند و اعمال صالح انجام مي دهند به گونه اي كه اين كارها جزو سيره و منش آنان شده است. به نعمت هايي كه به آنان داده شده است شكر مي گزارند و آن را به درستي و در جاي خود مصرف مي كنند و شاكر واقعي نعمت مي باشند.

بنابراين هرگز از ولايت و اطاعت خدا و رسول و معصوم كه خليفه الهي است بيرون نمي روند و نعمت را كفران نمي كنند و مورد غضب الهي قرار نمي گيرند و يا سخن و آرا و انظار خود را بر حكم الهي مقدم نمي دارند كه گمراه و ضال شوند و از مسير كمالي خارج گردند.

آنان كساني هستند كه از خداوند مي خواهند تا اراده آنان را براي قرار گرفتن در مسير تقويت كند.( تكوير آيه 27 و 28) اهل اطاعت (نساء آيه 66 و 68) اعتصام به خدا ( آل عمران آيه 101 ) امداد از خدا (حمد آيه 5 و 6) در مسير راهنمايي پيامبران (بقره آيه213) انجام تكاليف الهي(نساءآيه 66 و 68) حق گرايي (نحل آيه 120 و 121) شكرگزاري (نحل آيه 121) قرآن(مائده آيه 15 و 16) هجرت(نساء ايه 66 و 68) و ديگرامور نيك و پسنديده هستند.

اين همان راهي است كه انسان مي تواند با قرار گرفتن در آن خود را به خدا برساند و اهل تقرب و كمال مطلق و نوعي ولايت و خلافت گردد.

مشاهده بیشتر

خلیل منصوری

آیت الله خلیل منصوری رامسری به مدت ده سال در مرکزفرهنگ و معارف قرآن به تحقیق و پژوهش در علوم و معارف قرآن پرداخته و در همین سال ها آثار چندی نگاشته که در مطبوعات علمی و پژوهشی چاپ و منتشر شده است. آیت الله هم چنین در مدت بیست سال همکاری با مرکز جهانی علوم اسلامی، سازمان حوزه های علمیه خارج از کشور و جامعه المصطفی مقالات و کتب بسیاری را در باره کشورهای جهان و اوضاع آن به شکل تحلیلی نگارش کرده است. لازم به ذکر است تمامی مقالات منتشر شده در این وبسایت تألیف ایشان است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا