اجتماعیاخلاقی - تربیتیاعتقادی - کلامیمعارف قرآنیمقالاتوب نوشت

شادمانی و فرح ارزشـی و ضد ارزشی

واژه قرآنی «فرح» هیجان مثبت شدیدی است که آثار آن در رفتار دیده می‌شود، به طوری که فرد فرحناک از حالت عادی و تعادل رفتاری خارج می‌شود و کاری انجام می‌دهد که گویی مست شده است و عقل و خردی ندارد. از این رو برخی در ترجمه فارسی، آن را به بد مستی معنی کرده‌اند.

ضد فرح، یأس است که انسان را از حرکت باز می‌دارد و به شکل افسردگی شدید بروز می‌کند. یاس مرحله نهایی و سوم است؛ زیرا مرحله اول آن حزن و اندوه است که ضد سرور است، مرحله دوم حالت غم است که در رفتار خودنمایی می‌کند و حالتی به وجود می‌آید که گویی فضایی از مه و ابر تمام وجودش را احاطه کرده است.(چون غم واژه‌ای عربی از غمام به معنی ابر گرفته شده) و مرحله سوم، یأس است که از حرکت باز می‌دارد و گرفتار افسردگی می‌سازد. فرح گاه در دنیا و گاه در آخرت مطرح می‌شود.

از نظر قرآن، فرح در آخرت مطلقا برای اهل بهشت است و حالت طبیعی اهل بهشت است که با تعبیر «فرحین» در قرآن آمده است.(آل عمران، آیات 169 و 170)

اما فرح در دنیا به دو دسته ارزشی و ضد ارزشی تقسیم می‌شود. از نظر آموزه‌های قرآنی، فرح نسبت به داشته‌های مادی در دنیا بسیار منفی و ضد ارزشی است و خدا چنین افرادی را دوست نمی‌دارد. (قصص، آیه 76 )

اما دو فرح ارزشی است: 1. فرح نسبت به امور معنوی مانند بهره مندی از اسلام و فضل و رحمت الهی به جای جمع مال و ثروت مادی. (یونس، آیات 57 و 58)

2. فرح نسبت به پیروزی نظامی اهل اسلام و توحید بر کفر که خود نوعی از امور معنوی است نه مادی. (روم، آیات 4 و 5)

مسلمانان باید پیروزی را جشن بگیرند و به شادی و فرح بپردازند تا غیظ دشمن را از شکست دو چندان کنند و جنگ روانی علیه آنان براه بیندازند.

مشاهده بیشتر

خلیل منصوری

آیت الله خلیل منصوری رامسری به مدت ده سال در مرکزفرهنگ و معارف قرآن به تحقیق و پژوهش در علوم و معارف قرآن پرداخته و در همین سال ها آثار چندی نگاشته که در مطبوعات علمی و پژوهشی چاپ و منتشر شده است. آیت الله هم چنین در مدت بیست سال همکاری با مرکز جهانی علوم اسلامی، سازمان حوزه های علمیه خارج از کشور و جامعه المصطفی مقالات و کتب بسیاری را در باره کشورهای جهان و اوضاع آن به شکل تحلیلی نگارش کرده است. لازم به ذکر است تمامی مقالات منتشر شده در این وبسایت تألیف ایشان است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا