اعتقادی - کلامیفرهنگیفلسفیمعارف قرآنیمقالات

رویکرد اسلامی به علم و صنعت

samamosاز نظر آموزه‌های قرآنی هیچ علم و صنعتی در محتوا و روش نمی‌تواند اسلامی نباشد، زیرا اگر توحید را از هستی حذف کنید، چیزی نمی‌ماند که آن را علم و صنعت بنامید.از دیدگاه قرآن، همه هستی آیات خداوند هستند. پس این آفریده‌ها که در خارج است همه مخلوق و آیت خداوندی هستند.

دانش و علم انسان به خود و خارج که همان علم انسان نسبت به آفریده‌ها و آیات الهی است، به طور طبیعی ناظر به خدا و توحید خواهد بود، چرا که شناخت معلول بی‌شناخت علت آن یعنی خدا، اصولا امکان‌پذیر نیست، چنانکه شناخت مظهر (به فتح اول و سوم) بدون مظهر (به ضم اول و کسر سوم) شدنی نیست. اگر بخواهیم سایه را بشناسیم باید منبع نور را بشناسیم.البته برخی گمان می‌کنند می‌توان علم سکولار و به تبع آن صنعت سکولار داشت. اینان توجه ندارند که صنعتی که با اختراع و ابتکار ایجاد می‌شود، یک شبیه‌سازی از طبیعتی است که آن ‌آیت الهی است، چرا که صنعت‌گر با شناخت قوانین و خواص اشیاء و آگاهی از عوارض ذاتی آنها و بهره‌گیری از عقل به عنوان چراغ راهنما، از همین مواد طبیعت استفاده می‌کند و چیزی را می‌سازد.
در همه این موارد این خدا به عنوان خالق و علت‌العلل و مظهر مطرح است. از آنجایی که در خارج چیزی جز آیات الهی و آفریده‌های خداوندی نیست، هیچ علم و صنعتی نمی‌تواند بدون خدا معنا یابد. از این رو اول و آخر همه چیز خداست و خداوند بر همه آن‌ها احاطه دارد. در حقیقت هر کسی که طبیعت و آیات الهی را مطالعه می‌کند و بدان علم می‌یابد و اختراعی را انجام می‌دهد، به شکلی می‌گوید خدا چنین کرد وخدا چنان کرد، زیرا معلوم در این علم چیزی جز آیات و مخلوقات الهی نیست، حالا این علوم تجربی، تجریدی یا تلفیقی باشد. یعنی، چه از علم تجربی باشد چنانکه در علوم طبیعی است  یا تجریدی محض باشد که در فلسفه و کلام است یا تلفیق هر دو باشد که در علوم ریاضی است.
علم سکولار نداریم
به هر حال، مهمترین مبادی و مبانی که علوم به آنها نیازمند است مسئله علیت و معلولیت از منظر فلسفی و یا مظهر و مظهر از نظر عرفانی است. از آنجایی که هر ممکنی به الله متکی است و هر سایه‌ای به خورشید یا منبع نور، که الله نورالسموات و الارض است، پس همه علوم به طور طبیعی اسلامی است، و ما علم سکولار نداریم.البته انسان سکولار و دانشمند سکولار داریم که به زور می‌خواهد خدا را از طبیعت و صنعت حذف کند، ولی این حذف، دروغین و نشدنی است؛ زیرا هر جا برود در نهایت باید خدا را در نظر گیرد؛ چون این خداست که با همه وجودش در هستی تجلی یافته و قوانین و اشیاء و اصول حاکم بر طبیعت را به عنوان حق، حاکم و مسلط ساخته است.

مشاهده بیشتر

خلیل منصوری

آیت الله خلیل منصوری رامسری به مدت ده سال در مرکزفرهنگ و معارف قرآن به تحقیق و پژوهش در علوم و معارف قرآن پرداخته و در همین سال ها آثار چندی نگاشته که در مطبوعات علمی و پژوهشی چاپ و منتشر شده است. آیت الله هم چنین در مدت بیست سال همکاری با مرکز جهانی علوم اسلامی، سازمان حوزه های علمیه خارج از کشور و جامعه المصطفی مقالات و کتب بسیاری را در باره کشورهای جهان و اوضاع آن به شکل تحلیلی نگارش کرده است. لازم به ذکر است تمامی مقالات منتشر شده در این وبسایت تألیف ایشان است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا