اعتقادی - کلامیفلسفیمعارف قرآنیمقالاتوب نوشت

رفتار و گفتارعالمانه یا عوامانه

انسان در مقام نظری باید عالمانه بیندیشد و سخن بگوید؛ چنانکه در مقام عمل نیز باید عاقلانه رفتار کند. او نباید با گمانه‌زنی و ظن سخنی بگوید یا بر اساس شهوت عمل کند؛ زیرا اندیشه ظنی و رفتار سفیهانه، انسان را به نابودی می‌کشاند. این در حالی است که بسیاری از مردم این گونه هستند: إِنْ یَتَّبِعُونَ إِلَّا الظَّنَّ وَمَا تَهْوَى الْأَنْفُسُ؛ آنان جز از ظن و آنچه هواهای نفسانی می‌خواهد، پیروی نمی‌کنند. (نجم، آیه 23)
خدا از مردمان خواسته است حتی در هنگام سخن گفتن نیز عالمانه سخن بگویند؛ چنان‌که خودش این گونه است و حتی اگر تمثیل به کار می‌برد و ضرب‌المثل می‌آورد به این معنا نیست که خدا عالمانه گفتن را کنار گذاشته باشد و عوامانه سخن بگوید. سطح سخن گفتن هر چند پایین بیاید باید همواره عالمانه و محکم و برهانی باشد. اگر انسان با حکمت و هدف عقلانی و عقلایی سخن می‌گوید نمی‌تواند حرفی بزند که برخاسته از علم و عقل نباشد، بلکه هم علمی است و هم عقلی. پس سخنی گفته نمی‌شود که جهل علمی یا جهل عملی داشته باشد.
خدا می‌فرماید: وَتِلْکَ الْأَمْثَالُ نَضْرِبُهَا لِلنَّاسِ وَمَا یَعْقِلُهَا إِلَّا الْعَالِمُونَ؛ و این مثل‌ها را براى مردم مى‌زنیم ولى جز دانشوران آنها را درنیابند. (عنکبوت، آیه 43)
پس خدا اگر ضرب‌المثل می‌زند در سطحی می‌زند که عقلی و علمی باشد نه آنکه جاهلانه باشد و یا عوامانه.
مومنان نیز باید همین شیوه را در گفتار و رفتار در پیش گیرند و عالمانه و عاقلانه عمل و رفتار کنند و سخن بگویند و مطالب خود را به سطحی تنزل ندهند که خلاف حکمت و خرد و هدف باشد برای اینکه مردم راضی باشند یا عوام را خوش آید.

مشاهده بیشتر

خلیل منصوری

آیت الله خلیل منصوری رامسری به مدت ده سال در مرکزفرهنگ و معارف قرآن به تحقیق و پژوهش در علوم و معارف قرآن پرداخته و در همین سال ها آثار چندی نگاشته که در مطبوعات علمی و پژوهشی چاپ و منتشر شده است. آیت الله هم چنین در مدت بیست سال همکاری با مرکز جهانی علوم اسلامی، سازمان حوزه های علمیه خارج از کشور و جامعه المصطفی مقالات و کتب بسیاری را در باره کشورهای جهان و اوضاع آن به شکل تحلیلی نگارش کرده است. لازم به ذکر است تمامی مقالات منتشر شده در این وبسایت تألیف ایشان است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا