وب نوشت

راه كوتاه موفقيت

فتنه هاي 6 گانه دنيا

همه ما دوست داريم در كوتاه ترين و آسان ترين راه، به موفقيت هاي بزرگي در زندگي برسيم و هر آن چه ديگران دارند بلكه فزون تر از ايشان را در امور دنيوي و اخروي و نيز مادي و معنوي به دست آوريم و خوشبختي را در دنيا و آخرت به آغوش كشيم. از اين رو نخستين و اصلي ترين پرسش ما از خود و بزرگان، بيان اين راه كوتاه و آسان است.

انسان ها در هر مقام و منزلتي باشند، گرفتار دنيا و خطرات آن هستند؛ زيرا گذر هر انساني به دنياست و مي بايست از دروازه چنين دوزخي با هزاران فتنه و آتش كوره اي كه سره را از ناسره جدا مي سازد، بگذرد و خود را به عافيت آخرت برساند. بسياري در همين دوزخ دنيا، گرفتار مي شوند و در آتش فتنه ها مي سوزند و آهن و زر ايشان از سنگ سياه بدبختي جدا نمي شود و قابليت رشد و بالندگي را نمي يابند. چه بسيارند كساني كه در فتنه هاي شش گانه دنيا گرفتار محبت دنيا، رياست، خوراك، زن، خواب و آسايش شدند (وسايل الشيعه، حر عاملي، ج11، ص 269) و از بندگي خداوند سرباز زده و بنده اين شش شدند.

تنها شماري اندك را مي توان يافت كه از اين شيشه فريب شش گانه گذشتند و با همه بهره مندي و بهره گيري از آن ها، در دامش گرفتار نشدند و بهره بردند و گريختند. پس در دارايي و نداري از خدا پروا نمودند؛ در خشنودي و خشم، سخن راست گفتند؛ و در گشايش و تنگدستي ميانه رو بودند؛ و با دوست و دشمن، برابري و عدالت نمودند؛ و در حال شادابي و ناخوشي، از كار دست نشستند؛ و در حال سختي و آسايش از خدا خشنود بودند (بحارالانوار، ج77، ص 236)؛ زيرا جز خدا نديدند و جز خدا نخواستند. از اين رو در برابر خداوند دل هايشان مي لرزيد و در پي دانش سودمند بوده و تنها براي خدا گريستند و تنها از خدا خواستند و دست هايشان را به نيايش بلند كردند و بر او نماز گذاشتند. (تفسير ابوالفتوح رازي، ج1، ص 11)

ايشان كساني بودند كه آسايش راستين را در بهشت، دانش را در گرسنگي، عزت و سربلندي را در بيداري شبانه و راز با يكتا و يگانه، بزرگي را در فروتني، پذيرش خداوندي را در خوراك پاك و بي نيازي را در قناعت جستند.(الاثنا عشريه، 337)

راه ميانبر موفقيت

اما همه اين راه ها هر چند كه موفقيت آميز است و آنان را به بسياري از چيزها رسانيد، ولي راه هاي كوتاه تر و آسان تري براي موفقيت نيز وجود دارد كه در اين جا به برخي از آن ها اشاره مي شود كه هم محبوبيت در نزد خدا را به همراه دارد و هم محبوبيت در نزد مردم را با خود مي آورد. هم دنيا را تامين مي كند و هم آخرت را تضمين مي نمايد.

اميرمؤمنان علي(ع) روايت مي كند: جاء رجل الي النبي(ص) فقال: علمني عملا يحبني الله تعالي و يحبني المخلوقون و يثري الله مالي و يصبح بدني و يطيل عمري و يحشرني معك.

فقال(ص) ست خصال محتاج الي ست خصال. اذا اردت اين يحبك الله فخفه و اتقه؛ و اذا اردت ان يحبك المخلوقون فاحسن اليهم و ارفض ما في ايديهم؛ و اذا اردت ان يثري الله مالك فزكه؛ و اذا اردت ان يصبح الله بدنك فاكثر من الصدقه؛ و اذا اردت ان يطيل الله عمرك فصل ذوي ارحامك؛ و اذا اردت ان يحشرك الله معي فاطل السجود بين يدي الله الواحد القهار.

مردي نزد پيامبر(ص) آمد و گفت: كاري به من بياموز كه خدا و مردم مرا دوست داشته باشند و خدا سرمايه ام را افزون و تنم را تندرست و عمرم را دراز و مرا با تو محشور كند.

پيامبر(ص) فرمود: شش خصلت است كه نياز به شش خصلت دارد: هرگاه خواستي خدا تو را دوست داشته باشد، از او بترس و پروا كن؛ و هرگاه خواستي مردم تو را دوست داشته باشند، به آنان نيكي كن و از آن چه در دستشان است بگذر و به آن چشم نداشته باش؛ و هرگاه خواستي خدا ثروتمندت كند، زكات آن را بپرداز؛ و هرگاه خواستي خدا تنت را سالم دارد، بسيار صدقه ده؛ و هرگاه خواستي خدا عمرت را دراز كند با خويشاوندت پيوند كن و صله رحم به جا آر؛ و هرگاه خواستي خدا تو را با من برانگيزد، در برابر خداوند يگانه و قهار سجده هاي طولاني به جار آر.(امالي، شيخ طوسي، ج1، ص82)

مشاهده بیشتر

خلیل منصوری

آیت الله خلیل منصوری رامسری به مدت ده سال در مرکزفرهنگ و معارف قرآن به تحقیق و پژوهش در علوم و معارف قرآن پرداخته و در همین سال ها آثار چندی نگاشته که در مطبوعات علمی و پژوهشی چاپ و منتشر شده است. آیت الله هم چنین در مدت بیست سال همکاری با مرکز جهانی علوم اسلامی، سازمان حوزه های علمیه خارج از کشور و جامعه المصطفی مقالات و کتب بسیاری را در باره کشورهای جهان و اوضاع آن به شکل تحلیلی نگارش کرده است. لازم به ذکر است تمامی مقالات منتشر شده در این وبسایت تألیف ایشان است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا