وب نوشت

راه كوتاه سقوط

پهناي راه راست

با نگاهي به آموزه هاي قرآني مي توان اين معنا را به دست آورد كه راه راست خداوند، راهي بس عريض و پهن است، به گونه اي كه همه هستي را شامل مي شود و انسان در هر جايي ازهستي قرار گيرد، در راه راست قرار گرفته است؛ زيرا عرض و پهناي آن همه آسمان ها و زمين را در بر مي گيرد.

از اين رو مي توان گفت كه آن چه شگفت تر است بيرون رفتن از چنين راه با پهناي باند هستي است. بنابراين تنها كساني بيرون از راه راست قرار مي گيرند كه خودشان خواسته اند بيرون آن باشند و چشم را بر حقيقت بسته و نخواسته اند آن را بپذيرند.

از جمله كساني كه راه را بر خود بسته اند، كافران و مشركان هستند كه با آن كه در راه قرار گرفته اند، اما آن را با بينش نادرست و باطل و نگرش غلط خويش محدود كرده و به خود اجازه حركت نمي دهند. به اين معنا كه با بينش و نگرش خويش، خود را بسته اند و حركت را از خود سلب كرده اند.

همان گونه كه صراط الهي اين گونه وسيع و گسترده است و راه هاي منتهي به او نيز به شمار نفوس آدمي يا نفس هاي آدميان و دميدن ها و بازدم هايشان مي باشد، با اين همه پيله بر دور خود بستن و چون سامري شدن، بسيار آسان و ساده است.

علت سقوط صاحبان علم لدني

بدين ترتيب برخي ها حتي تا مقامات عالي پيش مي روند اما به سبب پيروي از هواهاي نفساني، راه را بر هوس نمي بندند. بسيار ديده شده است كساني كه به مقام بصيرت رسيده و از علم لدني و مستقيم الهي بهره مند شده اند، و به سبب هواپرستي و گناه، همه آن چه را به دست آورده بودند، از دست داده و سقوط كرده اند.

خداوند در آيات 37 و 38 و نيز 22 و 23 سوره يوسف و 175 و 176 سوره اعراف، شرك و كفر در كنار گناه و هواپرستي را عامل اصلي سقوط اهل اخلاصي مي داند كه به سبب احسان الهي به علم لدني دست يافته بودند. بنابراين همان اندازه كه راه راست خداوند، وسيع و پهناي باند آن به گستره هستي است، راه سقوط و هبوط نيز اين اندازه كوتاه است؛ زيرا هر گناه كوچك، دانش و توانايي را از آدمي سلب مي كند؛ چنان كه هر نيكي و عمل خيري، دست هاي آدمي را همانند روح و روان آدمي بازمي كند و اجازه پرواز به وي مي دهد.

مشاهده بیشتر

خلیل منصوری

آیت الله خلیل منصوری رامسری به مدت ده سال در مرکزفرهنگ و معارف قرآن به تحقیق و پژوهش در علوم و معارف قرآن پرداخته و در همین سال ها آثار چندی نگاشته که در مطبوعات علمی و پژوهشی چاپ و منتشر شده است. آیت الله هم چنین در مدت بیست سال همکاری با مرکز جهانی علوم اسلامی، سازمان حوزه های علمیه خارج از کشور و جامعه المصطفی مقالات و کتب بسیاری را در باره کشورهای جهان و اوضاع آن به شکل تحلیلی نگارش کرده است. لازم به ذکر است تمامی مقالات منتشر شده در این وبسایت تألیف ایشان است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا