اجتماعیاعتقادی - کلامیعرفانفرهنگیمعارف قرآنیمقالاتوب نوشت

حقیقت سحر و راه ابطال آن

یکی از واقعیت‌هایی که در جهان وجود دارد توانایی‌هایی است که انسان‌های مختلف دارند. برخی انسان‌ها با تاثیرات کلامی یا رفتاری ‌خود می‌توانند در دیگران تصرفات مثبت و منفی داشته باشند. قدرت انرژی درونی، امری نهان یا خرافی نیست بلکه واقعیتی انکار‌ناپذیر است.
علوم غریبه از جمله سحر و جادو و مانند آنها نیز امری واقعی است که گاه مطابق حقیقت و گاه برخلاف حقیقت است. البته باید توجه داشت که هر واقعیتی حقیقت نیست چنانکه هر حقی به شکل واقعی در جهان تحقق نیافته است. برخی از واقعیت‌ها باطل و برخی حق هستند.
سحر و جادو واقعیتی است که می‌تواند حق باشد و می‌تواند باطل باشد. به نظر می‌رسد که جنبه باطلی سحر و جادو بیشتر از جنبه حق آن باشد‌؛ زیرا گرایش بیشتر مردم به سحر باطلی است که موجب به هم خوردن تعادل و ایجاد اختلاف و دشمنی میان مردم و بویژه همسران می‌شود.
خداوند در آیه 102 سوره بقره از واقعیت سحر سخن به میان آورده و آن را امری خرافی برنمی‌شمارد؛‌ اما هشدار می‌دهد که بیشتر مردم از سحر به عنوان ابزار باطل برای مقاصد شوم خود بهره می‌برند.

خدا می فرماید: وَاتَّبَعُوا مَا تَتْلُو الشَّيَاطِينُ عَلَى مُلْكِ سُلَيْمَانَ وَمَا كَفَرَ سُلَيْمَانُ وَلَكِنَّ الشَّيَاطِينَ كَفَرُوا يُعَلِّمُونَ النَّاسَ السِّحْرَ وَمَا أُنْزِلَ عَلَى الْمَلَكَيْنِ بِبَابِلَ هَارُوتَ وَمَارُوتَ وَمَا يُعَلِّمَانِ مِنْ أَحَدٍ حَتَّى يَقُولَا إِنَّمَا نَحْنُ فِتْنَةٌ فَلَا تَكْفُرْ فَيَتَعَلَّمُونَ مِنْهُمَا مَا يُفَرِّقُونَ بِهِ بَيْنَ الْمَرْءِ وَزَوْجِهِ وَمَا هُمْ بِضَارِّينَ بِهِ مِنْ أَحَدٍ إِلَّا بِإِذْنِ اللَّهِ وَيَتَعَلَّمُونَ مَا يَضُرُّهُمْ وَلَا يَنْفَعُهُمْ وَلَقَدْ عَلِمُوا لَمَنِ اشْتَرَاهُ مَا لَهُ فِي الْآخِرَةِ مِنْ خَلَاقٍ وَلَبِئْسَ مَا شَرَوْا بِهِ أَنْفُسَهُمْ لَوْ كَانُوا يَعْلَمُونَ؛ و آنچه را كه شيطان[صفت]ها در سلطنت‏ سليمان خوانده [و درس گرفته] بودند پيروى كردند و سليمان كفر نورزيد ليكن آن شيطان[صفت]ها به كفر گراييدند كه به مردم سحر مى ‏آموختند و [نيز از] آنچه بر آن دو فرشته هاروت و ماروت در بابل فرو فرستاده شده بود [پيروى كردند] با اينكه آن دو [فرشته] هيچ كس را تعليم [سحر] نمیکردند مگر آنكه [قبلا به او] مى گفتند ما [وسيله] آزمايشى [براى شما] هستيم پس زنهار كافر نشوى و[لى] آنها از آن دو [فرشته] چيزهايى مى ‏آموختند كه به وسيله آن ميان مرد و همسرش جدايى بيفكنند هر چند بدون فرمان خدا نمى‏ توانستند به وسيله آن به احدى زيان برسانند و [خلاصه] چيزى مى ‏آموختند كه برايشان زيان داشت و سودى بديشان نمى ‏رسانيد و قطعا [يهوديان] دريافته بودند كه هر كس خريدار اين [متاع] باشد در آخرت بهره‏ اى ندارد وه كه چه بد بود آنچه به جان خريدنداگر مى‏ دانستند.(بقره، آیه ۱۰۲)

تاکید بر ماذون بودن در آیه فوق به آن دلیل است که سحر در چارچوب قوانین الهی انجام می‌شود حتی اگر باطل باشد‌، و این گونه نیست که ساحر بیرون از حکومت و مملکت خدا عمل می‌کند. به این معنا که تصرفات ساحر همانند شیطان در دایره مشیت الهی و اذن کلی اوست‌. برای ابطال سحر می‌توان از سوره‌های معوذتین یعنی فلق و ناس و همچنین آیه 102 سوره بقره و سوره العادیات بهره گرفت و سحر ساحران را باطل کرد و جنیان شیطانی و آثار سحر ایشان را از خود دور کرد.

مشاهده بیشتر

خلیل منصوری

آیت الله خلیل منصوری رامسری به مدت ده سال در مرکزفرهنگ و معارف قرآن به تحقیق و پژوهش در علوم و معارف قرآن پرداخته و در همین سال ها آثار چندی نگاشته که در مطبوعات علمی و پژوهشی چاپ و منتشر شده است. آیت الله هم چنین در مدت بیست سال همکاری با مرکز جهانی علوم اسلامی، سازمان حوزه های علمیه خارج از کشور و جامعه المصطفی مقالات و کتب بسیاری را در باره کشورهای جهان و اوضاع آن به شکل تحلیلی نگارش کرده است. لازم به ذکر است تمامی مقالات منتشر شده در این وبسایت تألیف ایشان است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا