اخلاقی - تربیتیاعتقادی - کلامیمعارف قرآنیمقالات

ایمان زینت انسان

انسان ها همانند دیگر موجودات هستی نیازمند آرایه ها و زینت های هستند که بدان خود را بیارایند و جلوه گری کنند. خداوند برای آسمان ، ستارگان را زینت و آرایه آن قرار داده است. از این روست که می فرماید: إِنَّا زَيَّنَّا السَّمَاء الدُّنْيَا بِزِينَةٍ الْكَوَاكِبِ؛ ما آسمان دنیا را به ستارگان آراستیم.(صافات ، آیه 6)

هم چنین خداوند درباره زمین می فرماید: إِنَّا جَعَلْنَا مَا عَلَي الْأَرْضِ زِينَةً لَّهَا؛ به راستی که ما آن چه بر روی زمین است، زینت و آرایه آن قرار دادیم.(کهف، آیه 7)

در آیات دیگر نیز بسیاری از امور را از آرایه های حیات دنیا و زندگی این سرایی دانسته است. از جمله در آیه 45 سوره کهف می فرماید که مال و فرزند نیز اگر آرایه و زینت باشد، زینت خاص این دنیاست؛ زیرا انسان نمی تواند این را با خود به سرا و جهان دیگر ببرد.

به سخن دیگر، زینت واقعی آن است که جزو ذات انسان و همراه دایمی او باشد. پس اموری که به همان سادگی که به انسان می چسبد و تعلق پیدا می کند از انسان جدا می شود، این شایسته نیست که به عنوان زینت به شمار آید و انسان برای به دست آوردن آن تلاش کند و یا رنج برد و بدتر آن رنج بی شمار برد. از این روست که خداوند در همین آیه از انسان می خواهد تا به چیزهایی رو آورد که زینت و آرایه مانا و پایا باشد.

البته انسان ها در دنیا به دلایلی چون جهالت علمی و بیش تر جهالت عملی دنبال اموری می روند که زینت انسان نیست یا اگر باشد زینت الحاقی است که پایا و مانا نیست. بیش تر مردم گرفتار شبهات علمی هستند و توانایی تشخیص حق و باطل را ندارند و نمی توانند تشخیص دهند که چه چیزی خیر و خوب است و چه چیزی بد و زشت است.

بدتر این که بیش ترین مردم اگر از این شبهات علمی برهند، گرفتار شهوت علمی هستند و با آن که حق و باطل و خوب و بد و زشت و زیبا و خیر و سوء را می دانند و می شناسند، یعنی هم علم و دانایی به حکم دارند و هم معرفت و شناخت به موضوع، با این حال به سبب هواهای نفسانی و وسوسه های شیطانی، دنبال شر و بدی می روند و زینت های زمین و آسمان یا زینت های محدود به دنیا را به عنوان زینت خود می طلبد و دنبال آن می روند. این گونه است که برای نفس ایشان، اموری چون زن، مال و فرزند به عنوان زینت معرفی و مطرح می شود.(آل عمران، آیه 14)

زینت حقیقی انسان

خداوند زینت انسان و انسانیت را ایمان می داند و به مومنان یاد آور می شود که خداست که محبت ایمان را در دل ها و قلوب آنان انداخته است تا این گونه به آرایه های ایمان جان و تن خویش را بیارایند. خداوند می فرماید: اللَّهَ حَبَّبَ إِلَيْكُمُ الْإِيمَانَ وَزَيَّنَهُ فِي قُلُوبِكُمْ؛ خداوند ایمان را محبوب شما گردانید و آن را زینت و آرایه دل هایتان قرار داد.(حجرات، آیه 7)

پس انسان باید ایمان را به عنوان زینت پایا  ومانا خود انتخاب کند؛‌ زیرا جای این زینت در قلب و جان آدمی است و هماره با او خواهد ماند.

خداوند در آیه 31 سوره اعراف می فرماید: خُذُوا زِينَتَكُمْ عِندَ كُلِّ مَسْجِدٍ؛ با خودتان زینت های خودتان را در هر مسجدی همراه کنید و بردارید. این زینتی که انسان می بایست در مساجد با خود داشته باشد، هر چند که به ظاهر همان نعمت های زیبایی است که خداوند به انسان داده است و مثلا لباس زیبا بپوشد و یا خود را به عطر و بوی خوش بیاراید،‌ ولی حقیقت این آرایه و زینت همان ایمان است. پس باید انسان با خود ایمان را به عنوان زینت در مساجد داشته باشد و آن را در جان و دلش تقویت کند و با هر سجده ای که در مسجد به جا می آورد، جان و روح خویش را به این زینت زیبا و خوش بو بیاراید و نورانی سازد؛ چرا که زینت ایمان، هم زیبا و هم خوش بو و هم نورانی و روشن است.

پس زینت حقیقی انسان همان ایمان است که باید دل و جانش را با آن بیاراید و از آن جایی که تنها جان و روان آدمی است که به سوی آخرت می رود و تن را در دنیا می گذارد، باید به جای تزیین تن و بدن ، در اندیشه تزیین  و آراستن جان و قلب به زینت ها و آرایه های ایمان باشد.

مشاهده بیشتر

خلیل منصوری

آیت الله خلیل منصوری رامسری به مدت ده سال در مرکزفرهنگ و معارف قرآن به تحقیق و پژوهش در علوم و معارف قرآن پرداخته و در همین سال ها آثار چندی نگاشته که در مطبوعات علمی و پژوهشی چاپ و منتشر شده است. آیت الله هم چنین در مدت بیست سال همکاری با مرکز جهانی علوم اسلامی، سازمان حوزه های علمیه خارج از کشور و جامعه المصطفی مقالات و کتب بسیاری را در باره کشورهای جهان و اوضاع آن به شکل تحلیلی نگارش کرده است. لازم به ذکر است تمامی مقالات منتشر شده در این وبسایت تألیف ایشان است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا