اجتماعی

انقلاب و اشرافيت جديد

نظامی که کمونیست ها در پی آن بودند ایجاد نظامی بی طبقات اجتماعی بود. این تفکر و اندیشه سیاسی و اجتماعی به سبب آن که برخلاف طبیعت انسانی و نظام جوامع بشری بوده درنهایت به شکاف عمیق طبقاتی انجامید و دو طبقه کارگران درنهایت تنگدستی و فقر و طبقه اشرافیت کمونیستی در کمال رفاه پدید آمد.

در اوایل انقلاب نیز گروهک منافقین خلق (مجاهدین خلق) با همین تفکر برابری مطلق است که نظریه جامعه بی طبقه توحیدی به معنای جامعه تک طبقه را مطرح می کنند. با این همه این طرح ها و نظریه ها به سبب مخالفت با فطرت و طبیعت بشری نمی تواند پاسخی به خواسته های وی باشد.

قرآن با توجه به فطرت و طبیعت بشری است که خواهان تفاوت های طبقاتی با حفظ شرایط انتقال آسان از طبقه ای به طبقه ای دیگر می شود، زیرا هر کسی آن چه را تلاش می کند به عنوان نتیجه و ثمره می بیند: لیس للانسان الاما سعی. بر این اساس است که هر مرد زن و مومنی در دنیا و آخرت هر آن چه کشت را می د رود.

با این همه قرآن با هرگونه شکاف طبقاتی و استثمار انسانی مخالفت می ورزد و در ضمن برنامه ها و قوانین می کوشد تا جلوی چنین تفکر و روشی را بگیرد. از سوی دیگر نیز می کوشد تا طبقاتی چون اشراف و مترفان بی درد و سرمایه داران خونخواری که حق عمومی و ملی را به عنوان حق شخصی می خورند تهدید کرده و به عنوان دشمنان ملت و امت معرفی می کند.

انقلاب اسلامی به سبب ساختار و اهداف و فلسفه وجودی دارای ابعاد مختلفی بوده و هست و از این روست که بخشی از اهداف را مبارزه با شکاف های طبقاتی و ثروت اندوزی ها و چپاول بیت المال قرار داد و این گونه است که مخالفت با سرمایه داران بی درد در سرلوحه مبارزات قرار گرفت.

با این همه در طول سی سال از انقلاب گروه هایی همانند طلحه و زبیر در کنار منافقان قدیم به سوی اشرافیت جدید رفتند. آن روزها نیز شکاف طبقاتی پدید آمده بود، به گونه ای که به امیرمومنان علی(ع) اجازه فعالیت و حرکت داده نشد و درنهایت انقلاب نبوی را با شهادت علی(ع) در محراب عدالت، به بیراهه کشیدند و امام حسین(ع) و امام حسن(ع) را به بدترین شکل به شهادت رساندند تا دیگر نام و یادی از انقلاب نبوی باقی نماند.

اکنون انقلاب اسلامی نیز همانند عصر نخست نیازمند اصلاحاتی است ولی اصلاحات با ریزش ها و رویش های جدید. به این معنا که دلیرمردانی چون مالک اشتر نیاز است که حتی با جام زهر آگین و نوشیدن آن، سدی در برابر اشرافیت جدید پدید آورد و جلوی گمراهان را بگیرد. اگر نیاز به تغییر و اصلاحی است همان بازگشت به اصول و مبانی انقلاب است که تنها با اشرافیت زدایی از صاحبان هزار فامیل، شدنی است. باشد در سالروز انقلاب امام(ره) با انقلابی دیگر اشرافیت جدید و منافق را از اریکه قدرت به زیر کشیم.

مشاهده بیشتر

خلیل منصوری

آیت الله خلیل منصوری رامسری به مدت ده سال در مرکزفرهنگ و معارف قرآن به تحقیق و پژوهش در علوم و معارف قرآن پرداخته و در همین سال ها آثار چندی نگاشته که در مطبوعات علمی و پژوهشی چاپ و منتشر شده است. آیت الله هم چنین در مدت بیست سال همکاری با مرکز جهانی علوم اسلامی، سازمان حوزه های علمیه خارج از کشور و جامعه المصطفی مقالات و کتب بسیاری را در باره کشورهای جهان و اوضاع آن به شکل تحلیلی نگارش کرده است. لازم به ذکر است تمامی مقالات منتشر شده در این وبسایت تألیف ایشان است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا