نقش جوانان در انقلاب اسلامی
انقلاب اسلامی با آنکه فراگیرترین انقلابها در دوره معاصر از نظر جذب حداکثری مردم به خود بوده است تا جایی که از همه اقشار و طبقات اجتماعی در تحقق اهداف آن نقش داشتند، اما نمیتوان از نقش ویژه جوانان در ایجاد، حفظ، دفاع و مدیریت آن چشم پوشید.
آیتالله خلیل منصوری مدرس حوزه علمیه قم، نویسنده و پژوهشگر در گفتگو با گزارشگر کیهان درباره نقش جوان در انقلاب اسلامی ایران میگوید: «انقلاب اسلامی با نگاهی جدید به حوزه شناختی و رفتاری بر آن بود تا نگرشی جدید در سطوح گوناگون معرفی و رفتاری به ویژه در عرصه سیاسی و سیاست بینالملل ایجاد کند. از این روست که با شعار نه شرقی نه غربی جمهوری اسلامی، نظامهای گفتمانی کمونسیتی و سرمایهداری را به چالش کشید و طرح نو در انداخت که بر اساس گفتمان توحید محور و شریعت مدار عدالت قسطی جهانی بود. در این میان قشر جوان دانشگاهی با شناختی که به اوضاع جهان داشت، گفتمان انقلاب اسلامی را تنها راهحل برای مشکلات جهانی یافته و برای تحقق آن از جان و مال گذشت و جانفشانی و فداکاری بسیاری کرد. امام خمینی (ره) با درک این مهم از همان آغاز یاران خویش را کسانی معرفی میکند که در کوچهها بازی یا در گهواره خوابیدهاند. اینان بودند که در دهه نخست انقلاب اسلامی در ایجاد و تداوم و دفاع از انقلاب اسلامی جانفشانی کردند.»
نقش حمایت مردمی در پیروزی انقلاب
انقلاب اسلامی پدیدهای شگفت بود که همه اقشار و طبقات اجتماعی را مجذوب خود کرد. این گونه است که حمایت مردمی را با خود همراه داشته است. البته ممکن است هر یک از اقشار و طبقات اجتماعی به انگیزهای خاص وارد جریان انقلابی شده باشند و به طور طبیعی اهداف خاصی را دنبال میکردند، اما همه مردم به این نتیجه رسیده بودند که برای تحقق اهداف خاص خویش تنها راهکار سازنده و موثر، همراهی با انقلاب اسلامی و گفتمان امام خمینی (ره) است که از جهانشمولی و فراگیری عمیق و گستردهای برخوردار بود به طوری که هر کسی را با هر انگیزهای به خود جلب و جذب میکرد.
به گفته آیتالله منصوری، گفتمان انقلاب اسلامی بر اساس رحمت برای جهانیان شکل گرفته که اختصاص به بشریت ندارد، بلکه حتی مسایل و مباحث زیست محیطی و مانند آنها نیز در خود دارد. نگاه جهانشمولی انقلاب اسلامی که بر گرفته از گفتمان قرآن و اسلام بود، میتوانست همه اقشار ایرانی بلکه جهانی را به خود جلب و جذب کند. از این روست که یک جریان عظیم اجتماعی را در سطح جهان موجب شد و تحولات انقلاب در محدوده ایران باقی نماند. ذات انقلاب اسلامی و گفتمان آن، به گونهای بود که نیاز به صدور انقلاب نداشت، بلکه به خودی خود دیگران را به خود جلب و جذب و همراه و همگام میکرد. از این روست که در همه جای جهان از همه اقشار و طبقات اجتماعی، افراد و گروههایی به سمت انقلاب جذب و جلب شده و حتی برای درک میدانی سفرهایی به ایران داشتند تا از مدل آن بهرهگیری کرده و برای تحولات اجتماعی در کشور خویش از آن استفاده کنند. بنابراین، انقلاب اسلامی نه تنها در جغرافیایی اجتماعی قشر یا طبقه خاص محدود نشد، بلکه در جغرافیای انسانی در همه جهان شکل گرفته و تاثیر گذاشته و همه را به گونهای با خود درگیر و همراه کرده است.»
وی تصریح میکند: «به طور طبیعی همراهی اجتماعی مردم به شکل گسترده با انقلاب اسلامی موجب شد تا نتوان هیچ انگ و رنگی به انقلاب اسلامی چسباند و با فرار به جلو، انقلاب را محدود یا سرکوب کرد. انقلاب اسلامی با چنین ویژگی به سادگی توانست از سد همه مشکلات و چالشها و بحرانها عبور کند و به پیروزی قطعی دست یابد. شاید بتوان گفت که انقلاب اسلامی در دوره معاصر بلکه در همه تاریخ تنها تحول اجتماعی عمیق است که همراهی همگانی مردم را با خود داشته است و از صفر تا صد این مردم بودند که انقلاب را ایجاد، حفظ و تقویت کرده و به اهداف متعالی آن سوق دادند».
دلیل هجمه فرهنگی دشمنان علیه انقلاب
بی گمان انقلاب اسلامی، یک انقلاب اجتماعی با ریشهها و خاستگاههای فلسفی و فرهنگی است.
گفتمان انقلاب اسلامی در برابر گفتمانهای دیگر حتی به ظاهر اسلامی و فکری و فرهنگی، یک گفتمان فلسفی است که حوزه هستها را با بایدها در آمیخته است. هر گزاره رفتاری و توصیهای آن برخاسته از گزاره شناختی فلسفی آن است. از این روست که میتوان گفت: انقلاب اسلامی حتی از انقلابهای کمونیستی فکری و فلسفیتر است. افزون بر اینکه گفتمان انقلاب اسلامی توصیههایی دارد که فراتر از اقتصادی و سیاسی، به حوزه فرهنگ عمومی و فرهنگ خاص توجه ویژهای دارد. از این روست که به گفته آیتالله منصوری، آنچه ایمان مردم ایران را در گفتمان انقلاب اسلامی ساخت، مجموعهای از گزارههای معرفتی، شناختی و فلسفی است که با قلب و ایمان آمیخته است. این گونه است که عقل و قلب با هم جمع شده تا مردم با تعبدی عقلانی در حرکتهای انقلابی از همه چیز خویش به عشق الهی بگذرند و همه هستی را فدای آرمانهای انقلاب اسلامیکنند. موتور محرکه انقلاب اسلامی ریشه در نهضت و قیام عاشورایی دارد که هدف آن را تامین حکومت مصلح جهانی است.
امیدی که مردم به ظهور مهدی (عج) و بستری سازی برای آن به عنوان انتظار مقدس دارند، ایشان را به سمت و سوی حرکتهایی سوق داده است که شهادت یک پیروزی تلقی میشود، چنانکه رسیدن به اهداف انتظار پیروزی دیگر است. به سخن دیگر، آنان خود را مامور به وظیفه میدانستند نه نتیجه، ظاهری هر چند که اگر آن نیز به دست میآمد مطلوب است؛ اما وقتی مردم خود را بر اساس فرهنگ گفتمانی مامور به وظیفه حرکت انقلابی میدانند، به طور طبیعی شهادت در آن نیز پیروزی تلقی میشود. با توجه به این عناصر مهم گفتمانی که برخاسته از فرهنگ عاشورایی و مهدویت است، دشمن دریافته است که برای نابودی جریان گفتمان انقلاب اسلامی که منطقه و جهان را به هم ریخته و معادلات سیاسی، اقتصادی و فرهنگی و امنیتی آنان را تهدید میکند و به دفاع از مظلومان و مستضعفان عالم علیه ظالمان و مستکبران حرکتهایی را ساماندهی میکند، تنها راه مبارزه علیه چنین گفتمانی، تهدید و به چالش کشیدن موتورهای حرکتی آن است که ریشه در عاشورایی حسینی و عدالت جهانی مصلح کل حضرت مهدی (عج) دارد. از این روست که دشمن بیشترین هجمه را به عاشورا و مهدویت میکند تا با تضعیف این بنیادهای فلسفی و فرهنگی، انقلاب را از درون به چالش بکشاند و از مسیر اصلی دور و در نهایت ساقط سازد. در برابر یک انقلاب با خاستگاههای فلسفی و فرهنگی دشمن نقشه راه خویش را نیز به چالش کشیدن و هجوم و حمله به این بنیادها و خاستگاههای فلسفی و فرهنگی قرار داده و ناتو و تهاجم فرهنگی را سامان داده است.
منبع: روزنامه کیهان
تكيه بر ظرفيت هاي داخلي پاسخي روشن به تحريم ها
نويسنده: فريده شريفي
http://www.magiran.com/npview.asp?ID=3867940
https://www.yjc.ir/fa/news/6840845/تکیه-بر-ظرفیت%E2%80%8Cهای-داخلی-پاسخی-روشن-به-تحریم%E2%80%8Cها