عرفان

آيات حرکت آفرين

تجلیات جمالی و جلالی خداوند

خداوند دارای دو دسته صفات جلالی و جمالی است که از مجموعه آنها به کمال یاد می کنند تعبیر دینی آن همان الله است، زیرا الله نامی است که جمع کننده همه نام ها و اسمای الهی می باشد. الله چنان که قرآن می فرماید: الله نورالسموات و الارض (سوره نور) بیانگر جلوه های ظاهری همان چیزی است که در آیات دیگری چون آیات توحید و از آن به «هو» یاد شده است.

از این رو خداوند در نسب شناسی و تبارشناسی خود می فرماید: قل هوالله احد، الله الصمد. بگو که همان «هو» که الله است یکتا و صمد و بی نیاز و پر و وجود است و هیچ جای خالی ندارد و اجوف و توخالی نیست.

خداوند به «الله» تجلی ظهوری یافته و این هویت محض (هو) به اشکال مختلف درهستی و آفرینش خود را نشان داده است. از این رو تجلیات خداوندی در کل به دو دسته تجلیات جلالی و جمالی دسته بندی می شود.

تجلیات جلالی خداوند که ریشه در اسمای جلالی است به اشکال مختلف بیانگر عظمت و شکوه خداوندی است؛ چنان که تجلیات جمالی خداوند از خاستگاه اسمای جمالی است و بیانگر رحمانیت و رحیمت او و نمایشگر زیبایی ها مهربانی های اوست.

انسان ها به عنوان مظهریت تام و کامل الله، در نقش خلافت ربوبی طولی قیام می کنند و خود مظهر جلال و جمال الهی هستند. با این همه چون همانند خداوند از اراده طولی و مشیت و اختیار و آزادی طولی برخوردارند، هر ازگاهی خود را گم می کنند و جایگاه و موقعیت خلافت الهی بودن را از یاد می برند و به سبب ظلوم و جهول بودن راهی دیگر می روند.

این جاست که نیازمند تازیانه انذار هستند تا در راه صحیح قرار گیرند و از جمال الهی بیشتر بهره ببرند و به دایره جلال الهی گرفتار نشوند.

آیات انذاری و تبشیری درقرآن

آیات قرآنی سرشار از دو دسته آیات انذاری و تبشیری است. انذارها از آن جهت است که مردم جلال خداوندی را بشناسند و از آن بگریزند و تبشیرها از آن روست که آدمی را به سوی جمال، ترغیب کند. یکی از جلو آدمی را می کشد و آن دیگری به تازیانه انذار، پیش می راند. و لذا برای هرکسی سایق (سوق دهنده ای) از جلو به عنوان مبشر و محرکی از پشت سر به عنوان منذر است که با تازیانه ای از جلال به سوی جمال می راند.

در دعاها آمده است خدایا من از خودت به خودت پناه می برم؛ یعنی از جلال تو به جمال تو می گریزم که مصداقی از آیه ففروا الی الله است. آدمی باید با خواندن آیات قرآنی از جلال خداوند همانند جمال او آگاه شود و همان اندازه که نگاهی به آیات بهشتی دارد نگاهی هم به آیات دوزخی داشته باشد.

مشاهده بیشتر

خلیل منصوری

آیت الله خلیل منصوری رامسری به مدت ده سال در مرکزفرهنگ و معارف قرآن به تحقیق و پژوهش در علوم و معارف قرآن پرداخته و در همین سال ها آثار چندی نگاشته که در مطبوعات علمی و پژوهشی چاپ و منتشر شده است. آیت الله هم چنین در مدت بیست سال همکاری با مرکز جهانی علوم اسلامی، سازمان حوزه های علمیه خارج از کشور و جامعه المصطفی مقالات و کتب بسیاری را در باره کشورهای جهان و اوضاع آن به شکل تحلیلی نگارش کرده است. لازم به ذکر است تمامی مقالات منتشر شده در این وبسایت تألیف ایشان است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا