وب نوشت

آثار سلطه دشمنان

از نظر آموزه‌های قرآنی، مؤمنان از تقوای فطری و اکتسابی بهره مند است. از این رو، به همه اصول اخلاقی در سه سطح عدالت مقابلی، احسان عفوی و احسان اکرامی با دیگران تعامل و همکاری می کند و حتی نسبت به دشمنان خویش عدالت به ویژه عدالت قسطی را مراعات می کند.


مؤمنان بر اساس آموزه‌های قرآنی نیکوترین رفتار را دارند. آنان در تعاملات اجتماعی و حتی سیاسی به روابط خویشاوندی و ضوابط حاکم اهتمام می ورزند و آنها را مراعات می کنند و مراقب این اصول هستند.
اما دشمنان اسلام به ویژه مستکبرین به هیچ وجه به اصول اخلاقی و اجتماعی پای بند نیستند و اگر روزی بر مردم و جامعه مسلط شوند و یا احساس کنند از پشتیبانی برخوردار هستند اصلا نه به رابطه توجه می‌کنند و نه به ضابطه.
خدا می فرماید : كَيْفَ وَإِن يَظْهَرُوا عَلَيْكُمْ لَا يَرْقُبُوا فِيكُمْ إِلًّا وَلَا ذِمَّةً يُرْضُونَكُم بِأَفْوَاهِهِمْ وَتَأْبَىٰ قُلُوبُهُمْ وَأَكْثَرُهُمْ فَاسِقُونَ؛ ﭼﮕﻮﻧﻪ [ ﻣﺸﺮﻛﺎﻥ ﺑﺮ ﭘﻴﻤﺎﻥ ﺧﻮﺩ ﭘﺎﻱ ﺑﻨﺪﻧﺪ ؟ ] ﻭ ﺩﺭ ﺻﻮﺭﺗﻲ ﻛﻪ ﺍﮔﺮ ﺑﺮ ﺷﻤﺎ ﭼﻴﺮﻩ ﺷﻮﻧﺪ ، ﻧﻪ [ ﭘﻴﻮﻧﺪِ ] ﺧﻮﻳﺸﺎﻭﻧﺪﻱ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺣﻖّ ﺷﻤﺎ ﺭﻋﺎﻳﺖ ﻣﻰ ﻛﻨﻨﺪ ، ﻧﻪ ﭘﻴﻤﺎﻧﻲ ﺭﺍ ! ! ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺑﺎ ﺯﺑﺎﻧﺸﺎﻥ ﺧﺸﻨﻮﺩ ﻣﻰ ﻛﻨﻨﺪ ، ﻭﻟﻲ ﺩﻝ ﻫﺎﻳﺸﺎﻥ [ ﺍﺯ ﺧﺸﻨﻮﺩ ﻛﺮﺩﻥ ﺷﻤﺎ ] ﺍﻣﺘﻨﺎﻉ ﺩﺍﺭﺩ ﻭ ﺑﻴﺸﺘﺮﺷﺎﻥ ﻓﺎﺳﻘﻨﺪ .(توبه، آیه ٨)
در ادامه نیز می فرماید : لَا يَرْقُبُونَ فِي مُؤْمِنٍ إِلًّا وَلَا ذِمَّةً وَأُولَٰئِكَ هُمُ الْمُعْتَدُونَ؛ ﺩﺭ ﺣﻖّ ﻫﻴﭻ ﻣﺆﻣﻨﻲ ﺭﻋﺎﻳﺖِ [ ﭘﻴﻮﻧﺪِ ]ﺧﻮﻳﺸﺎﻭﻧﺪﻱ ﻭ ﭘﻴﻤﺎﻧﻲ ﺭﺍ ﻧﻤﻰ ﻛﻨﻨﺪ ; ﻭ ﺁﻧﺎﻥ ﻫﻤﺎﻥ ﺗﺠﺎﻭﺯ ﻛﺎﺭﺍﻧﻨﺪ .(توبه، 10)

مشاهده بیشتر

خلیل منصوری

آیت الله خلیل منصوری رامسری به مدت ده سال در مرکزفرهنگ و معارف قرآن به تحقیق و پژوهش در علوم و معارف قرآن پرداخته و در همین سال ها آثار چندی نگاشته که در مطبوعات علمی و پژوهشی چاپ و منتشر شده است. آیت الله هم چنین در مدت بیست سال همکاری با مرکز جهانی علوم اسلامی، سازمان حوزه های علمیه خارج از کشور و جامعه المصطفی مقالات و کتب بسیاری را در باره کشورهای جهان و اوضاع آن به شکل تحلیلی نگارش کرده است. لازم به ذکر است تمامی مقالات منتشر شده در این وبسایت تألیف ایشان است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا