چند رسانه ایکتاب ها

آتش در مدینه: تحلیل فاطمی از اوضاع مدنی

آتش در مدینه

تحقیق حاضر با هدف مطالعه اوضاع مدینه النبی پس از رحلت نبوی از زبان حضرت فاطمه (س) است. البته برای درک و فهم بهتر آن چه حضرت (س) بیان کرده است، شناخت مقام و منزلت ایشان بسیار مهم است؛ زیرا این شناخت به ما کمک می کند تا در حقیقت از زبان یکی از معصومان(ع) تحلیل اوضاع عصر نبوی و پس از آن را داشته باشیم. در حقیقت آن حضرت (س) هم چون قرآن به تحلیل می پردازد و حقیقت را چنان که هست تبیین می نماید، بی آن که تحت تاثیر ظواهر رخدادها و امور باشد. تحلیلی که عمق فاجعه و انحراف بزرگ را نشان می دهد که هنوز آثار آن تا امروز باقی است.

حضرت فاطمه(س) به ما کمک می کند تا سنت های الهی حاکم بر جان و جامعه و جهان را درک کنیم و خود را از فتنه های آخر زمانی در امان نگه داریم. فتنه هایی که دین و دنیا را تباه می سازد و اجازه نمی دهد تا سعادت دنیا و آخرت را به دست آوریم.

   خلیل منصوری  

شاید علت تالیف کتاب
نیمه های شب بود. صدایی از اتاق روبه رو می آمد. در تاریکی اتاق به سمت راست نگاه کردم. پدرم روی تخت در اتاق کناری خوابیده بود و من او را میدیدم. شنیدم که گفت: یا زهرا… یا زهرا…
سرم را چرخاندم و به سقف نگاه کردم. در مقابلم عده از از زنان عرب بر زمین نشسته بودند. چادر های عربی بر سر و پوشیه زده بودند. در دامانشان کودکانشان شیون می کردند. به ناگاه کودکان در دامن مادرانشان تبدیل به شعله های آتش شدند. شعله ها تا آسمان قد کشیدند و ناگهان زنان با دامن های شعله ور، همان گونه که بر زمین نشسته بودند، سرهایشان را به سمت آسمان گرفتند و صدای جیغ بلند شد.
شنیدم پدر گفت: آتش از دامن زنان مدینه بلند شد.
قلبم به شدت به تکاپو افتاد بود. دوباره صدای یا زهرا گفتن های پدرم باعث شد به سمت اتاق آنها نگاه کنم.
به مادرم گفتم: بیدارش کن.
مادرم مردد صدایش زد: حاجی! حاجی چرا ناله میکنی؟
با تعجب به مادرم نگاه کردم. من صدای ناله نمی شنیدم. جملات از این فاصله هم واضح بود.
پدر از خواب پرید. من بلند شدم و به اتاق آنها رفتم. پدر نفس نفس می زد و من هنوز قلبم تند می زد.
مادر دوباره گفت: چرا ناله میکردی؟
و من گفتم: ناله نمیکرد! حرف میزد!
پدر با تعجب گفت: تو چی شنیدی؟
گفتم: یا زهرا یا زهرا میگفتی.
مادر گفت: خواب دیدی؟
پدر گفت: یا زهرا میگفتم.
بعد از من پرسید: چه خوابی دیدی؟
و من داستان را برایشان گفتم:  آتش از دامن زنان مدینه بلند شد. و کودکانی که شعله شدند.
پدر کمی فکر کرد و گفت: زمانی که یا زهرا یا زهرا میگفتم،  مدینه النبی چون جنگلی خشک بود که آتش گرفت و سوخت و کلاغ هایی بر فراز آن به پرواز در آمدند. از وحشت آتش یا زهرا میگفتم.
صدای اذان آمد و سخن به پایان رسید.
نمیدانم ابتدای خواب پدر چه بود، هر چه بود از همان روز دست به قلم برده و نگارش را آغاز کرد و روزی که دیدم نام کتاب ( آتش در مدینه)  است، دانستم کار، کار همان خواب است.
سنیه منصوری

عنوان: آتش در مدینه (تحلیل فاطمی از اوضاح مدنی)

نویسنده: خلیل منصوری

ناشر: آموزشی تالیفی ارشدان
تاریخ نشر: مهر ماه ۱۳۹۸
تعداد صفحه: ۳۹۱
شابک: ۹۷۸-۶۰۰-۹۹۵-۷۴۳-۹
قطع کتاب: وزیری

خرید کتاب آتش در مدینه (تحلیل فاطمی از اوضاع مدنی)

مشاهده بیشتر

خلیل منصوری

آیت الله خلیل منصوری رامسری به مدت ده سال در مرکزفرهنگ و معارف قرآن به تحقیق و پژوهش در علوم و معارف قرآن پرداخته و در همین سال ها آثار چندی نگاشته که در مطبوعات علمی و پژوهشی چاپ و منتشر شده است. آیت الله هم چنین در مدت بیست سال همکاری با مرکز جهانی علوم اسلامی، سازمان حوزه های علمیه خارج از کشور و جامعه المصطفی مقالات و کتب بسیاری را در باره کشورهای جهان و اوضاع آن به شکل تحلیلی نگارش کرده است. لازم به ذکر است تمامی مقالات منتشر شده در این وبسایت تألیف ایشان است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا